Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram  (gelezen 15750 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
In voorbereiding op mijn module Schoonhoven-Gouda ben ik me vast aan het orienteren op het rijdend materieel. Deze stoomtram werd vooral getrokken door de 6700 en 6500 serie, in latere tijd de 8100's die uit rangeerdienst vrijkwamen.
Voor zover mijn informatie reikt is de 6500 het meest belangrijk geweest op dit traject: die gaan we bouwen.
Om de dimensies van het locje goed te visualiseren heb ik een mock-up van karton gemaakt: wat een klein ding eigenlijk! En ik had nog wel gehoopt de cabine open te kunnen laten..
De Anna-aandrijving wordt dus gewist, zaterdag in Houten geschikte wielen en een leuk stukje aandrijving opscharrelen.

Zo klein dus...

Bessel
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2011, 11:13:28 »
Je had Floris' suggestie al gelezen?

... Ik had ooit een idee voor een 6500 dat geloof ik aardig werkt, namelijk een fleischmann-T3 achter de middenas afzagen, kleinere motor erop (dunne mashima) en zelf een kap versieren. Ben nooit verder gekomen dan frame mollen en motor erop tapen en het reed prima.

Ik geloof dat er dan nog wat verschil in de schuifbeweging zit tussen een T3 en een 6500, maar op deze wijze heb je 't moeilijkste al gehad.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2011, 11:24:04 »
Dat is het overwegen waard, ik heb nog wel een gemolde T3. Geen Fleischmann, wel met drijfwerk.

Die zou eerst een 8600 gaan worden, maar voor die serie heb ik toch nog geen emplooi.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2011, 11:49:51 »
Gert, de gein is nou juist dat er bar weinig verschil zit tussen de schuifbeweging van een T3 en een 6500, allebei allan-stoomverdeling, behalve dat t bij een T3 natuurlijk allemaal wat zwaarder is uitgevoerd. De echte radicaal kan de fleischmann-stangetjes nog wat dunner vijlen ofzo maar dat was ik niet echt van plan voor de mijne, die ik toch nooit ga bouwen, maar ja, je mot toch wat ofzo...

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2011, 11:51:51 »
Ow kijk, vage suggestie mijnerzijds; concrete invulling door Floor (y) ! Bedankt!
@Bessel; je kunt aan de gang!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2011, 12:05:04 »
Met zo'n concrete instructie kan ik meteen de zaag erin raggen; laten we zeggen, zondagavond klaar? ;D
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2011, 13:18:20 »
hou ik je aan.
 ik vroeg me al af hoelang het ging duren voordat er een met dit ding aan de slag ging nu het boek verschenen is
ik heb ook al een aandrijving op het oog ;D
gr jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2011, 17:15:16 »
Gerechtvaardigde doodslag: mijn T3 is onthoofd en onteerd. Nu kan het alleen nog maar een 6500 worden....



Wordt vervolgd.
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2011, 21:32:50 »
Heb afgelopen zaterdag net een foto van de 6513 gemaakt van deze kant en laat daar toevallig nu net bijna het hele drijfwerk op zitten. Als ik tusen het kalkstof van de verbouwing door nog wat tijd en energie kan vinden om de foto te uploaden zal ik dat doen.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2011, 22:21:14 »
Ik kan in iedergeval zeggen dat he klopt. Echter is het 1 op 1 drijfwerk een stukje kleiner dan bij de T3 / Bello. Gaat dan vooral om de schaar etc.

Maar deze beredenering is natuurlijk perfect!

Groeten,
Rutger

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2011, 22:32:53 »
dat gaat hem wel worden zo
hoop aleen dat je het motortje kwijt raakt
in de ketel word m niet ,die is denk ik rond 12 mm?
gr Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2011, 09:32:45 »
Ik ga het drijfwerk nog verfijnen, het is plastic dus dat moet te doen zijn. Ik heb ook nog wat delen uit een antieke M+F kit, dus dat komt wel goed.
Motorisch is inderdaad nog een uitdaging: de ketel is iets meer dan 12mm. Ik heb in mijn motorenverzameling wel kleintjes uit MiniDisc spelers en videocamera's, maar die zijn niet erg krachtig en bovendien voor 3-6 volt. Dat moet je dan ergens anders weer corrigeren.
Ik ga daarom voor ik de loc verder opbouw, eerst eens zoeken in de assortimenten van Mashima en concurrenten.
Verder heb ik besloten de loc niet uit styreen maar uit messingplaat en -profielen te bouwen. Dit moet het 1e keus stukje worden voor mijn Schoonhoven-project, dus ga ik er wat meer tijd en moeite in steken dan ik eerst van plan was. Nu ik meer informatie en support heb dan ik vooraf had verwacht ;) ga ik het geheel naar een wat hoger plan tillen. Misschien trek ik de wielen er ook nog af voor een maatje kleiner...

Bessel

RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2011, 18:55:50 »
k zou voorlopig niet veel meer aan wielen en drijfwerk gaan doen, eerst maar es zien de zaak goed rijdend te krijgen en te houden, daaraan beleef je op de lange duur meer lol dan of ie perfect klopt is mijn ervaring...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2011, 20:37:17 »
Bessel
ik heb mn 6900 al klaar  ;D ;D
http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/30120.html
staat op ontraxs stand pim models
gr jan
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 21:34:35 door roadster36 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2011, 21:55:50 »
Mooi drijfwerkje! Ik kende dit merk niet eens.
RETROBAHN A.G.