Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
24 October 2025, 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
24 October 2025, 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
24 October 2025, 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
24 October 2025, 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 43653 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #60 Gepost op: 19 March 2011, 22:17:20 »
Het grijs is doordat de foto iets overbelicht is.  ;D Het is een stukje donkerder geworden door het uitkoken in soda.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #61 Gepost op: 20 March 2011, 02:06:39 »
Maar dat is nu ook alweer weg. Misschien een oxidehuidje? Ik weet het eigenlijk niet.





Anyway, bare metal nu. Morgen zwart spuiten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #62 Gepost op: 20 March 2011, 09:38:17 »

bron: utrechts archief


Deze staat ook in de Waldorp. Geen fabrieksfoto, maar gewoon in het wild in Heerlen.

Hier moeilijk te zien, maar in de waldorp kun je toch echt heel duidelijk zien dat de blijning conform Staatsspoor va 1914 is (rood-zwart-rood).

Ik vermoed dat ze bij het vaststellen van de definitieve omnummering en de cw daaromtrent nog geen definitief nieuw kleurenschema hadden. Vandaar ook dat de NS 3785-3790 (met de 3-as scheepstender) bij wijze van proef werden afgeleverd in 'een erwtensoepachtig groen' met rode wielen...


ff nasputteren over die kleuren: in 1921 werden dus die 3700'en met drieas-kuiptender afgeleverd in erwtensoepgroen met zwarte biezen met lichtere erlangs (maar dat alleen op tender en machinistenhuis en tender, niet langs de ketelbanden) en rode wielen als experimentele nieuwe NS-kleur. Bij de staatsspoorkleur zaten er ook lichte biezen langs de ketelbanden, er zullen vast wel luie SS-schilders geweest zijn die ze er niet opzetten dus waterdicht is het allemaal niet maar op die 9502 valt t wel op dat er lichte biezen op de tenderbakken zitten en niet langs de ketelbanden. Wat mij betreft zijn er dan qua kleurstelling van die 9500 twee mogelijkheden: erwtensoepgroen met rode wielen zoals bij die 3700'en of gewoon staatsspoorgroen, in elk geval geen normaal NS-groen. Dat er veel later een 4300 wel extra biezen had, tja, er reden er toen ook een paar rond helemaal in belgische kleurstelling, dat ding kan evengoed paars geweest zijn, t was toen zo'n bende...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #63 Gepost op: 30 March 2011, 19:40:48 »
Hoi,

Sinds vanavond ook 'eigenaar' :)



Klik plaatje ;)

Grtzz,

Karst

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #64 Gepost op: 30 March 2011, 20:24:05 »
Na-aper!  ;)


Heb je hier wel emplooi voor?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #65 Gepost op: 30 March 2011, 20:37:55 »
Nee...

Past geheel niet in mijn plannen, net als de 2100 niet en de C12c niet...  :-\  Maar... 'what the heck'... 't is gewoon geweldig om te doen ;)

En na-bavianen, ja... je hebt me aangestoken  ;D ;D

Grtzz,

Karst

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #66 Gepost op: 30 March 2011, 20:41:40 »

De 9500 is sowieso een lastig beestje om goed emplooi voor te hebben, ze hebben bijna alleen maar op de grote rangeerterreinen en de heuveldienst gereden en er zijn weinigen met een van die twee op een modelbaan.

Het blijft wel een mooie machine (al staat die bij mij wel behoorlijk achteraan de wensenlijst door de inzetbaarheid).

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11725
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #67 Gepost op: 30 March 2011, 20:49:00 »
Gewoon de 9501 als landsketel te Feijenoord in 1953. Ook een leuke alternatieve inzet...  :D

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #68 Gepost op: 31 March 2011, 17:01:30 »
En als je er een motor van Rivarossi in zet gaat ook nog vanzelf roken ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #69 Gepost op: 31 March 2011, 17:43:47 »
Ik denk dat het wel een prima trekkracht zal zijn voor de lange goederentreinen op de modelbaan. En ze reden ook wel goederentreinen en niet alleen op rangeerterreinen. Het boek over stoom in de mijnstreek vertelt daarover.
Mvgr Jan Wiebrand

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #70 Gepost op: 05 April 2011, 01:16:19 »
Hoi,

Na een avondje boeken inkloppen wil je ook wel eens weer wat anders  ;D ;D



... en aangezien het bloed toch kruipen wil waar het niet gaan kan, en ik binnenkort wat zwart spuitwerk te doen heb... Het Fleischmann BR 94 frame maar eens gedemonteerd.



... de koppelstangen leken een probleem, omdat hier geen schroefjes maar een soort paspennetjes in zeten. Demontage was chter eenvoudig: Platbektang er op, kwartslagdraaien en los  ;D  De drijfstang bevestiging is van kunststofg en is 'geklipst'. Door de wielen zodanig te draaien, dat de bout onderaanzit, kun je met een klein schroevendraaiertje van de achterkant af het platic deeltje er voorzichtig uitduwen.



... de eerste modificatie volgens handleiding. Op het cylinderblok staat nog een opstaand randje...



... dat moet er dus af, zodanig dat...



... het gelijk komt met het frame.



... idem



... dan even ( paar minuten ;) ) zitten dubben of de wielen er ook af moesten. Want... dat levert 5 x kwarteren op bij montage... maar toch wel dus. Anders is het frame niet te spuiten. En... misschien gaan de wielen nog wel even in de draaibank ;) Demontage is kinderlijk eenvoudig. Leg de niet geisoleerde kant op een stuk schuim, dan 1 ferme tik met een dreveltje op de as aan de geisoleerde kant en klaaro :) Wel even de wielen merken waar ze vandaan komen ;)

Helaas kan het anker er niet zonder veel en grote moeite uit, om dat die @#$%^&* messing rondsels van Fleischmann er erg strak op zitten  >:(



... bakje met alle losse onderdelen...



... frame verder kaal, dus 2e modificatie: Piefjes aan de voorkant afvijlen staat er in de handleiding. Ik heb de freesbank maar gebruikt ;)



... net zoals de luchttanks achter. Eerst afgezaagd en daarna vlak gefreesd.



... en dan past de voetplaat er heel netjes en strak op. De eerste ervaring met een goede pasvorm... Aan de berichten van stig en roadster36 af te leiden kom ik bij ketel en rookkast nog wel wat tegen ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 05 April 2011, 01:25:17 door Karst Drenth »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #71 Gepost op: 05 April 2011, 01:31:42 »
Hoi Karst,
spuit het frame eerst en zet het weer in elkaar.
straks zul je zien dat je de tandwielen en motor gemonteerd moet hebben ivm het passen van de waterbakken en vuurkist .
gr jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #72 Gepost op: 05 April 2011, 01:34:32 »
Precies dat was de bedoeling Jan  ;D ;D :P

Ik ken namelijk iemand die wat problemen met de ruimte voor de tandwielen had... ::) :D

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #73 Gepost op: 05 April 2011, 01:47:36 »
 ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #74 Gepost op: 05 April 2011, 02:16:32 »
Ik hoop dat je geen spijt gaat krijgen van het verwijderen van de wielen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)