Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw  (gelezen 43578 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #30 Gepost op: 18 March 2011, 08:27:16 »
@Eric
Ik deel die conclusie niet. Als je de fabrieksfoto in het Utrechts archief bekijkt, heeft de loc al wel een NS-nummerplaat. De kleuren (inclusief de biezen) komen op mij meer over als 'foto-anstrich' dan als het SS-kleurenschema. De witte lijn om de zwarte biezen zou dan bedoeld zijn om de zwarte biezen te benadrukken, en zouden dan niet de SS-belijning zijn.
Het zou me ook verbazen als men, vooruitlopend op een defnitieve cw, niet alvast de in bestelling staande machines NS-groen hadden laten schilderen.

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #31 Gepost op: 18 March 2011, 08:59:02 »
Jan, welk nummer doe jij 'm? Ik heb nog nergens gelezen welk(e) nummer(s) Stig erop gaat zetten, maar 't zou jammer zijn als er opeens twee 9501's op het OHMB rondreden. Stuur eens een mailtje naar Erwin Werps ( info(at)werpsmodelbouw.nl ), die maakt nog wel eens verzoeknummers (haha ha). Kost je een tientje voor een stel iets uniekere platen dan de standaard Philo-platen en nog van betere kwaliteit ook...

Geldt trouwens ook voor de NS 2100, die van mij gaat ook niet 2104 of 2119 heten
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #32 Gepost op: 18 March 2011, 08:59:46 »

bron: utrechts archief


Deze staat ook in de Waldorp. Geen fabrieksfoto, maar gewoon in het wild in Heerlen.

Hier moeilijk te zien, maar in de waldorp kun je toch echt heel duidelijk zien dat de blijning conform Staatsspoor va 1914 is (rood-zwart-rood).

Ik vermoed dat ze bij het vaststellen van de definitieve omnummering en de cw daaromtrent nog geen definitief nieuw kleurenschema hadden. Vandaar ook dat de NS 3785-3790 (met de 3-as scheepstender) bij wijze van proef werden afgeleverd in 'een erwtensoepachtig groen' met rode wielen...


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #33 Gepost op: 18 March 2011, 09:10:48 »
Hier moeilijk te zien, maar in de waldorp kun je toch echt heel duidelijk zien dat de blijning conform Staatsspoor va 1914 is (rood-zwart-rood).

Op een zw/w foto...?  ;)
Dat er een wit randje om de belijning loopt, zegt niet zo heel veel. Op de DVD stoom bij NS 1945-1957 is een 4300 te zien die een werkelijk schitterende witte bies heeft om de zwarte belijning...

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #34 Gepost op: 18 March 2011, 09:31:39 »
Het is duidelijk géén wit, en aangezien er naast zwart geen andere kleuren gebruikt werden voor sierbelijning bij Staatspoor/HSM/NS...

Bovendien kàn dit geen fotographieranstrich zijn - die kwam nooit verder dan de fabriekspoort (lok werd afgeleverd in de kleuren van de klant). Achter de 9500 op de foto staat een 1300 of 1700 - die had Hohenzollern in 1921/22 echt niet bij de hand...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #35 Gepost op: 18 March 2011, 09:45:35 »
Ik doel ook niet op de foto van HUA. Ik weet dat locs niet met foto-anstrich reden.
Het lijkt mij gewoon heel sterk dat als je een loc al bij de fabriek voorziet van NS-nummerplaten, dat je nog wel het kleurenschema van een verdwenen maatschappij aanhoudt. En helemaal voor de duur van een jaar. Ik zou eerder denken dat 'men' in 1921 al wel een idee had van de toekomstige kleur van de NS-vloot en dat de fabrikant gevraagd is de loc in deze kleuren af te leveren.

Maar goed, dat is iets voor een archiefvorser.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 09:56:52 door NS8714 »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #36 Gepost op: 18 March 2011, 10:13:04 »
interessante discussie ;D
ik zou hem best appelgroen willen, maar dan moet het wel verantwoord wezen.
Ik wil hem eigenlijk de 9002 nrs geven.
Omdat de 9005 duidelijk een ander type pomp heeft.
Indien iemand hier weet andere lok nrs met deze pomp heeft rondgereden hou ik me aanbevolen.
mijn 6000 word idd wel appelgroen.
weet iemand tot waneer de 5500 in het wijnrood heeft gereden ?
gr jan
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 10:29:54 door roadster36 »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #37 Gepost op: 18 March 2011, 10:21:26 »
Het lijkt mij gewoon heel sterk dat als je een loc al bij de fabriek voorziet van NS-nummerplaten, dat je nog wel het kleurenschema van een verdwenen maatschappij aanhoudt. En helemaal voor de duur van een jaar. Ik zou eerder denken dat 'men' in 1921 al wel een idee had van de toekomstige kleur van de NS-vloot en dat de fabrikant gevraagd is de loc in deze kleuren af te leveren.


Dan hadden ze de CWs voor het aanbrengen van de NS-platen en de kleurverandering wel tegelijkertijd uitgegeven en niet met 1 jaar ertussen, niet? De 'experimentele' kleurstelling van de eerste met NS-platen afgeleverde 3700'en (platen op rode grond als bij SS, nota bene!) wijst hier ook al op.

Hoe het ook zij, als je de bovenstaande foto van de 9502 vergelijkt met andere uit diezelfde tijd past hij naadloos tussen de locs in SS-livrei en is hij duidelijk anders dan die van locs in NS-kleuren...

Hetzelfde geldt trouwens voor de 8700 uit de eerste serie in de waldorp (1922) te A'dam. Ook dat ziet er nog 100% Staatsspoor uit (afgezien van de nummers dan :D).

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #38 Gepost op: 18 March 2011, 10:38:19 »
Dan hadden ze de CWs voor het aanbrengen van de NS-platen en de kleurverandering wel tegelijkertijd uitgegeven en niet met 1 jaar ertussen, niet? De 'experimentele' kleurstelling van de eerste met NS-platen afgeleverde 3700'en (platen op rode grond als bij SS, nota bene!) wijst hier ook al op.

Daarom zeg ik ook dat men 'al wel een idee had'. De CW van een jaar later is de definitieve uitvoering van dat idee. Ik denk dat ze ruim voor het officieel maken van de CW al wel vast hadden staan wat het zou worden.

Dat de locs die in deze periode nog kenmerken van de oude maatschappijen hadden, kan ik me best voorstellen. Details als rode nummerplaten bijvoorbeeld. Maar een complete loc in staatsspoorlivrei afleveren voor een nieuwe maatschappij... Dat wil er bij mij niet in helaas.

Ik zal vanavond de Waldorp nog even naslaan bij de 8700. Voorts blijf ik het gevaarlijk vinden uitspraken over kleurgebruik te doen, op basis van zw/w foto's...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 10:41:56 door NS8714 »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #39 Gepost op: 18 March 2011, 10:50:04 »

 Voorts blijf ik het gevaarlijk vinden uitspraken over kleurgebruik te doen, op basis van zw/w foto's...


Ja kan alleen maar 'vergelijkend warenonderzoek' plegen. En als je dan vijftig foto's van Staatsspoorlocs anno 1920 hebt en vijftig van locs in NS-uitvoering ca. 1925, dan zit daar een vrij duidelijk verschil tussen waardoor je bij een 'nieuwe' foto uit die tijd met een redelijke mate van zekerheid kunt vaststellen of de kleurstelling/belijning op de ene dan wel de andere stapel thuishoort.

Verder moet je niet vergeten dat al die locs nog door de SS zijn besteld, en als er in de tussentijd een CW ligt ten aanzien van de nummerplaten dan voer je die tijdens de bouw door. Een CW die nog niet bestaat kun je ook niet uitvoeren... ;)

In de eerste helft van de jaren twintig zullen er sowieso weinig locomotieven in NS-groen hebben rondgereden. Da's wat mij betreft maar goed ook want dat 'grasgroen'...  :o Ik kan er maar moeilijk aan wennen. ;)

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #40 Gepost op: 18 March 2011, 10:51:48 »
Iets vergelijkbaars geldt trouwens voor onze Oosterburen: er worden nu locs in DRG-zwart uitgebracht waarvan je 99.9% zeker kunt zijn dat ze nooit in die kleur hebben rondgereden (want ausgemustert in 1925/26)...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #41 Gepost op: 18 March 2011, 10:55:34 »
wat ik niet snap dat hij dan wel met ns nr 9001 in foto anstrich staat.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/151423
grasgroen vind ik ook niet mooi appelgroen wel
gr jan
« Laatst bewerkt op: 18 March 2011, 11:00:46 door roadster36 »

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #42 Gepost op: 18 March 2011, 11:07:06 »
NS nummer heeft 'ie altijd gehad, de CW van het definitieve nummerplan was al bekend voordat de loc werd afgeleverd...

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #43 Gepost op: 18 March 2011, 13:13:52 »
wat ik niet snap dat hij dan wel met ns nr 9001 in foto anstrich staat.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/151423
grasgroen vind ik ook niet mooi appelgroen wel
gr jan

De fabrikant was altijd verplicht om van één loc uit de gehele bestelling ook een foto aan te leveren. Om details goed uit te laten komen bij de destijds gebruikte emulsie van de zwartwit films werd gekozen voor grijstinten, de zogenaamde Fotografier-Anstrich.
In die kleuruitmonstering zijn de locs nooit in dienst gesteld, want na het fotomaken werd de grijze loc meteen overgeschilderd in de groene NS kleuren.

Gerard

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 9500 philotrain ombouw
« Reactie #44 Gepost op: 18 March 2011, 15:09:10 »
Werd de loc overgeschilderd of werd de kalkverf tijdelijk voor de foto gewoon met water en een borstel verwijderd?

Jan, Gert, ik maak de 9502. Dat had ik al lang besloten, maar nog niet kenbaar gemaakt. Met dank aan de foto van de linker en rechterkant in Waldorp. De tweede 9500, ik heb daarvoor nog geen idee, maar die gaat misschien de verkoop in, dus niet belangrijk. Ik heb alle nummers liggen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)