Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bellejt
Vandaag
om 19:18:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:10:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
selivio
Vandaag
om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:57:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:27:57
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 18:23:11
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 18:05:24
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
Mijn geweatherde modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 17:39:45
Station Roodeschool
door
pfb
Vandaag
om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Michaël dB
Vandaag
om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan
door
cor_b
Vandaag
om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 09:01:40
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplanontwerp spoor N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplanontwerp spoor N (gelezen 15872 keer)
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Baanplanontwerp spoor N
«
Gepost op:
17 February 2011, 21:42:18 »
Hallo,
Ik ben net weer begonnen met modelspoor en ben aan het tekenen voor een baan. Ik heb niet superveel ruimte tot mijn beschikking. Ik kan een baan in twee modules bouwen met een (totale) afmeting van 2,70 x 0,70. Spoor N. Ik vind het leuk om met wat langere treinen te rijden. Rangeren vind ik minder interessant. Ik ben voorlopig op een heel simpele baan uitgekomen: dubbelsporige lijn met een enkelsporige aftakking. En een schaduwstation met 5 sporen.
Aan het einde van de zijlijn is er denk ik nog wel ruimte om het kopstation tweesporig maken, dat geeft net iets meer mogelijkheden.
Ik ben uitgegaan van Minitrix rails. Ik was eerst met Peco aan het tekenen, maar de wisselstraten nemen dan veel meer ruimte in beslag. Het kost 40 cm extra aan wisselstraten (20 aan elke zijde van het station) en dan hou ik amper perron over.
Ik was ook aan het tekenen met een schaduwstation en een helix. Dan kan ik wel meer treinen kwijt, maar heb ik maar weinig zichtbaar spoor. En financiën zijn ook een issue. Het leek mij zinniger om wat kleinschaliger te beginnen dan meteen met een groot project en dat het dan een jaar duurt voor ik kan rijden.
Suggesties zijn welkom.
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #1 Gepost op:
18 February 2011, 10:09:38 »
Een beperkte ruimte geeft ook beperkingen in de mogelijkheden maar je rijdt n-spoor en dat biedt juist op een kleine ruimte weer meer mogelijkheden. Ik kan wel wat suggesties aandragen maar jij wilt van alles. Bepaal eerst wat je nu eigenlijk wilt en bekijk daarin ook jouw beperkingen. Kies een thema, periode enzovoort dan ben je al een stapje op weg. Ga je met Nederlands, Duits, Zwitsers, Engels, Belgisch materieel rijden, want daarin zit nogal wat verschil. Zo maar wat spoor leggen biedt meestal na verloop van tijd niet het plezier wat je zoekt. Dus van ik denk dat dat wel kan en dan nog dat en dan nog dat. Je moet keuzes maken, wat wil je, wel of geen schaduwstation moet je bij het baantekenen al invullen (of niet). Achteraf kost meestal een hoop meer geld. Bij iedereen zijn financiën een item maar je budget bepaalt wat je kunt doen. Je kunt rails en rijdend materieel ook tweedehands aanschaffen. Ik koop al jaren alles op e-bay en heb daar nog nooit spijt van gehad. Zo kun je besparen en toch een leuke baan bouwen. Ik weet ook niet hoe je de treinen wilt gaan sturen, ga je analoog of digitaal. het is een beetje raden, dus een suggestie geven wordt een beetje moeilijk als je zelf nog niet weet hoe of wat.
Suggesties kun je krijgen maar bepaal eerst zelf wat je wilt en daarna komen de gerichte suggesties vanzelf, als je gerichte vragen stelt.
Succes Rob
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #2 Gepost op:
18 February 2011, 13:34:28 »
Hoi Wim,
Rob heeft gelijk dat je nu al moet bepalen met wat voor systeem je gaat rijden, zodat je de daarbij behorende aanpassingen nu al kunt voorbereiden.
Ik zelf rij met treinen die ik leuk vind en ben dus niet afhankelijk van een land of periode maar dat is ieder zijn eigen smaak.
Ik heb je baanplan bekeken en je hebt de ruimte al aardig vol ge-AnyRaild, wanneer je nu vraagt om suggesties van derden, zal je moeten 'verbouwen'.
Als er een trein uit het schaduw station komt, zie je hem amper rijden of gaat alweer naar het schaduw gedeelte en stoppen bij het station is wel genieten maar niet rijdend genieten.
Ik ben zo vrij geweest om je baanplan iets aan te passen. Het idee hier achter is dat je het hele ovaal omhoog (naar achteren) schuift zodat je aan de onderkant (voorkant) nog een spoor kan aanleggen die vanaf de wissels A en B +/- 3,5cm stijgt, ook laat je de banen 1 en 2 ongeveer 2,5cm dalen (uiteraard de andere kant hetzelfde). Nu heb je genoeg ruimte om met een spoor over het schaduw gedeelte te rijden.
geniet en niet met mate
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #3 Gepost op:
18 February 2011, 15:48:43 »
Hallo,
Bedankt voor jullie opmerkingen. Het is niet zo dat dit al een afgerond idee is, maar ik ben bezig met het ontwerp. En alle opmerkingen zijn welkom. Dat helpt me bij mijn ideevorming
Misschien is als aanvulling op mijn eerdere post ook wel handig te vermelden dat ik een jaar of 15 geleden al een modelspoorbaan (spoor N) heb gehad. Mijn ervaring daarmee was dat ik vooral het plannen, bouwen en zien rijden van treinen leuk vond. Rangeren minder.
Als de baan dreigde af te raken, bedacht ik meestal een nieuw projectje om aan de baan te versleutelen.
@Rob:
Ik heb al een thema. Dat had ik er bij moeten zeggen: duits materiaal anno nu. Maar waarschijnlijk ga ik me daar niet heel strikt aan houden en maak ik misschien wat uitstapjes. Qua landschap dus iets met heuvels/bergen, zodat het schaduwstation en de bochten aan het oog onttrokken worden.
Ik heb deze week een startset van Minitrix gekocht met een BR110 en dubbeldeksrijtuigen.
In eerste instantie was ik aan het tekenen met een uitgebreid ondergronds schaduwstation met een helix (dus een baanniveau lager). Dan heb ik niet alleen meer rails nodig, maar ook meer plaatmateriaal. Die heb ik even terzijde geschoven en ik kwam met deze oplossing met een schaduwstation op het achterste gedeelte van de baan.
tweedehands kopen is zeker een optie (deed ik vroeger ook al)
Ik heb nu een analoog startset van Minitrix. De bedoeling is wel om digitaal te gaan rijden. In eerste instantie de treinen, maar ik wil wel ook rekening houden met digitaliseren van wissels en seinen. Als het kan wil ik dat in een later stadium doen, maar daar dus wel op voor te bereiden.
@Leo:
Ik wil me dus inderdaad niet volledig vastleggen op één thema. De bedoeling is wel dat de baan er modern duits uitziet, maar binnen redelijke grenzen zal ik wel uitstapjes maken. Bijvoorbeeld door onder het mom van een museumspoor met stoomlocs te rijden als ik daar zin in heb. Daar is het zijlijntje ook een beetje voor bedoeld. Mijn idee is die ongeëlectrificeerd te laten, het kan dan ook door dieselverkeer verzorgd worden (b.v. een LINT van Minitrix, want die vind ik erg leuk).
Door het kopstation dubbelsporig te maken (met omloopspoor), geeft het daar wat meer mogelijkheden.
Verbouwen is geen probleem, daarvoor is nog alle ruimte. Behalve de startset heb ik nog niets
. En het is inderdaad wel vol ge-anyraild. Een groot deel ligt wel buiten zicht (de gestippelde sporen in mijn tekening waren ondergronds, voor het geval dat dat niet duidelijk was).
treinen zijn inderdaad maar kort zichtbaar, dat vind ik ook wel een nadeel.
Ik weet niet of we helemaal elkaar al begrijpen. Het enkelsporige lijntje wat ik had getekend gaat al over het schaduwstation: het stijgt 5 cm tot het punt waar het boven het schaduwstation komt. Tegelijkertijd daalt de dubbelsporige lijn tot het schaduwstation 2 cm.
Wat jij bedoelt is een enkelsporige rondgaande lijn erbij te maken, die volledig in het zicht is? Dit is dan ter vervanging van 'mijn' enkelsporige lijn naar het kopstation rechts? Of komt die erbij? In dat laatste geval wordt het misschien wel een beetje vol met bovengrondse rails.
En ik wil mijn baan niet al te vol met (zichtbare) rails leggen. Ik wil graag wat ruimte hebben voor landschap. Ik ga iig wel over je suggestie nadenken
Het idee van mijn hoofdstation (voorkant) is trouwens dat het een wat kleiner station is. Hier takt een enkelsporige lijn af, maar het is een wat kleiner station, waar bijvoorbeeld niet alle intercitytreinen stoppen. Het is dus zowel paradevak als station.
Ik kan het station wat inkorten, dat geeft dan de indruk van wat meer landschap, maar de treinen blijven dan maar kort zichtbaar.
Een ander idee is misschien nog dat station helemaal te versimpelen (of zelfs weg te laten) en dan de dubbelsporige lijn alleen als paradevak te zien en het kopstation wat uitbreiden.
Groeten,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 18 February 2011, 15:57:09 door WimC
»
Gelogd
Grt, Wim
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #4 Gepost op:
18 February 2011, 17:50:30 »
Hoi Wim,
IDD was het mijn idee om er een baan zichtbaar, naast het kopstation, bij te leggen.
Op de linker module verdwijnen alle sporen ondergronds en in mijn optiek paste daar nog wel een lijntje.
Zou je het kopstation nog gaan uitbreiden, kun je altijd nog overwegen om een extra spoor daar aan te leggen met eventueel berglandschap die de rails soms wat uit het zicht trekken.
Dat je het schaduw gedeelte al 2 cm lager had gepland, zaten we toch op een lijn om zodoende meer ruimte te creëren tussen de niveaus.
Ben benieuwd naar je verdere ontwikkelingen.
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #5 Gepost op:
18 February 2011, 19:00:43 »
Hoi Leo,
Dan had ik dat inderdaad goed begrepen. Het kan wel zoals je zei, maar dan heb je weinig ruimte tussen het doorgaande bovengrondse spoor en het schaduwstation bij calamiteiten.
Intussen ben ik verder aan het tekenen geweest. Het doorgaande station geschrapt, het kopstation uitgebreid. Toen kwam ik met het probleem dat weinig treinen kunnen keren, daarom nog een keerlus toegevoegd aan het schaduwstation.
De bovengrondse sporen:
(de hoogtes staan erbij, maar op het forum net wat te klein om goed te lezen).
En de ondergrondse sporen:
In het schaduwstation wil ik liever geen engelse wissels leggen, want dat is waarschijnlijk storingsgevoeliger, dus voorlopig ben ik uitgegaan van een kruising. Het nadeel daarvan is dat er dan maar twee sporen in het schaduwstation bereikbaar zijn vanuit de binnenste ovaal. En één daarvan is dan ook nog onderdeel van de keerlus. Het vervangen van de kruising door een engels wissel biedt overigens niet veel soelaas. Dan zijn er wel drie sporen bereikbaar vanuit de binnenste ovaal, maar zijn er twee onderdeel van de keerlus.
Digitaal rijden met bezetmelders wordt haast wel een noodzaak op die manier.
Ow. Ik zie nu net dat ik het schaduwstation nuttiger kan maken als ik het punt waar de keerlus terugkomt op het doorgaande spoor een stuk verder naar rechts leg.
Het totaalplaatje ziet er zo uit:
De keerlus heeft niet superveel ruimte onder het enkelspoor. Waar het enkelspoor er voor de eerste keer overheen gaat aan de linkerkant, is het nu 5,5 cm ruimte. Daarbij ben ik nog uitgegaan van alleen een stijging op de linkermodule. Als ik het enkelspoor eerder laat stijgen, dan kan ik op 7,5 cm komen. Voordeel is dan ook dat ik tussen kopstation en schaduwstation 10 cm ruimte heb. Hoewel die elkaar niet echt overlappen, geeft het wel wat meer lucht.
Waarschijnlijk ga ik het kopstation ook op een plaat maken die ik uit kan nemen. Er is immers maar één contactpunt met de rest van de baan, en daar is toch ook de module overgang.
Het is dan overigens alleen de bedoeling om die bij calamiteiten of grote werkzaamheden uit te nemen.
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #6 Gepost op:
18 February 2011, 22:14:23 »
Ha Wim,
Die keerlus is een prima idee alleen als je met de klok mee rijdt, kun je niet op de keerlus komen om zo al rijdend een trein de andere kant uit te laten gaan.
Ik zag ook het woord digitaal voorbij komen en dan heb je bij een keerlus iets van: de lengte van de keerlus moet minimaal even lang zijn als de langste trein.
Ik zelf rij analoog en kan je hier niet mee helpen maar er zijn genoeg op dit forum die dit perfect kunnen uitleggen.
Ben nog even met je baanplan aan het tekenen gegaan, waarbij ik rekening heb gehouden met nog een keerlus en lange banen (voor het geval dit nodig mocht zijn als je digitaal gaat)
.
De rails vd kruising zijn alleen rechtdoor met elkaar verbonden, zodat daar geen kortsluiting kan ontstaan.
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #7 Gepost op:
18 February 2011, 22:56:10 »
Het idee van de keerlus was ook vooral om ervoor te zorgen dat treinen die van het kopstation afkomen ook weer terug naar het binnenste spoor kunnen.
Stel een trein vertrekt vanuit het schaduwstation en gaat rechtsaf naar het kopstation. Daar kan de loc eventueel omlopen. Bij een treinstel is dat niet nodig. De trein vertrekt en komt dan weer op het hoofdspoor op het buitenste spoor. Door de keerlus kan 'ie ook weer (in de goede rijrichting) op het binnenste spoor komen.
Uitgaande van de lengte van de treinen van het kopstation, was de korte keerlus genoeg. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat een langere keerlus meer mogelijkheden biedt. Die had ik zelf inmiddels al ingetekend
. Ik kan er dan eventueel ook nog een opstelspoor naast leggen.
Een tweede keerlus zoals jij tekent heeft nog meer mogelijkheden, die moet ik dan wel aan de linkerkant aansluiten op het buitenste spoor, anders rijdt de trein de verkeerd kant op op het binnenste spoor. Of ik kan aan de rechtervoorkant natuurlijk twee wissels neerleggen, zodat 'ie daar van spoor kan veranderen.
Met een tweede keerlus krijg je zoiets:
Zo langzamerhand wordt het schaduwstation al weer aardig ingewikkeld
Nou moet er eigenlijk dus nog een verbind aan de linkerkant zodat ik van de keerlus die net ingetekend is, nog weer van het binnenste spoor naar het buitenste spoor kan, zodat de trein niet aan de verkeerde kant rijdt. Waarschijnlijk is dit het meest praktisch te doen op het rechte stuk aan de voorkant. Dan zie je 'm wel een klein stukje de verkeerde kant op rijden, maar je kunt niet alles hebben.
Alternatief is een boogwissel in de tunnel. Is dat een betrouwbare oplossing?
De bocht daar is momenteel straal 29,5 en 26,2. Volgens mij zijn daar geen boogwissels voor
Overigens is aan de rechterkant nu de ruimte tussen de keerlus en de zichtbare sporen wel minimaal. Ik vraag me af of daar nog ruimte is voor een muurtje. De ruimte van hart tot hart daar is ca. 4 cm en de straal van de keerlus is R2 (22,8).
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #8 Gepost op:
19 February 2011, 00:06:28 »
Ik heb zelf ook boogwissels van minitrix en volgens mij is een binnenbocht radius 1 en ze zouden in de stijgende/dalende banen komen waardoor je, denk ik, om problemen vraagt. Ik gebruik ze niet meer i.v.m. ontsporingen maar ook omdat ze veel ruimte innemen.
Je hebt de kruising naar links boven geschoven (leuk nou, zo'n honden botje) en daar heb ik wat wissels en de wisselkruising iets naar rechts geschoven zodat je nu op de buitenste baan kan komen.
Om rechts op de lus te komen heb ik de wissel wat hoger gelegd zodat je sneller de bocht om kunt en dus meer ruimte hebt voor een muurtje, alhoewel ik niet weet hoeveel je met die lus naar voren komt. In ieder geval heb je nu wel meer banen die op de lussen aansluiten.
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #9 Gepost op:
19 February 2011, 09:39:08 »
Hoi Leo,
Op deze manier lijkt het inderdaad wel te kunnen. Ik heb de hoek linksboven al even op 1:1 uitgeprint, en zo te zien is er (net) voldoende ruimte voor een keermuurtje.
Enig nadeel is dat er aan de linkerkant bij de ingang van het schaduwstation van het binnenste spoor je door de wissels wel een flinke S-constructie krijgt. Maar misschien kan ik de eerste rechtse wissel daar nog vervangen daar een linkse wissel. En dan de volgende linkse door een rechtse.
Met deze variant zou ik ook weer met Peco kunnen gaan werken. In ieder geval voor het dubbelsporige deel aan de voorkant. Voor het kopstation kom ik daar niet helemaal mee uit, want daar zitten een paar wissel boven het schaduwstation. En volgens mij kun je met Peco alleen ondergronds schakelen. Daarvoor is te weinig ruimte.
Ik heb aan de voorkant ook meteen maar de ruimste wisselhoek genomen, omdat daar toch voldoende ruimte voor is. Kopstation is ook met Peco ingetekend. De twee wissels rechts liggen boven het schaduwstation. Ook de meest rechtse wissel van de linkerkant ligt boven een verborgen spoor: dat van de rechterkeerlus. Die keerlus kan ik denk nog wat anders intekenen waardoor dat geen problemen op levert.
Ik heb begrepen dat Peco en Minitrix goed te combineren zijn, alleen weet ik niet of dat ook halverwege een station geldt.
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #10 Gepost op:
19 February 2011, 18:23:50 »
Hoi Wim.
Nog even over het schaduw station aan de linker kant, ik ben van een kruiswissel uit gegaan, vandaar dat ik zei dat je vanaf meerdere banen op de lus kan komen en heb met die kruiswissel ook de verbinding gemaakt met de tweede baan van boven zodat je op het buitenste spoor kan komen.
Met een gewone kruising klopt mijn voorstel dus niet.
Ik gebruik geen peco rails (je hebt meerdere soorten hiervan) en kan je hier ook niet bij adviseren.
De eerste stelling dat het al aardig vol ge-anyraild was blijkt achteraf nog wel mee te vallen.
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #11 Gepost op:
19 February 2011, 21:25:11 »
Hoi Leo,
Ik dacht gisteravond al toen ik het tekende dat het niet goed uitkwam. Toen ik vanmorgen het nog eens bekeek, leek het me wel te kloppen. Kennelijk was ik gisteren wakkerder dan vanochtend
.
Het wordt dan denk ik toch maar één keerlus. Zoals ik al zei is die vooral bedoeld om de treinen van en naar het kopstation weer te kunnen keren.
Maar voorlopig heb ik nog genoeg tijd om na te denken. Vandaag in Houten wel rails ingeslagen, maar de treintafel moet nog gemaakt worden (en aangeschaft). Dus voordat ik daadwerkelijk rails kan gaan leggen, zijn we een paar weken verder.
Groeten,
Wim
Gelogd
Grt, Wim
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #12 Gepost op:
19 February 2011, 22:05:43 »
Oké Wim, volg je vorderingen wel op dit forum.
Succes met de bouw vd baan en bij ieder ander probleem kun je ook een ander topic openen, zodat mede forumgenoten direct kunnen zien als ze met dat thema jou kunnen helpen.
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
WimC
Offline
Berichten: 1209
Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #13 Gepost op:
19 February 2011, 22:33:28 »
Nog een vraagje: de kleinste radius die ik heb gebruikt is straal 2. Maximale helling 3%. Is dat te doen?
Dit zijn de volgende stukken:
De keerlus aan de linkerkant is radius 2, maar ligt vlak.
De bocht van de enkelsporige lijn is ook radius 2, maar met een helling (3%). Daar komen geen hele lange treinen. De spoorlengte van het kopstation is maximaal 90 cm. Dat is het onderste spoor van het kopstation. Die is voor trek/duwtreinen (dus b.v. de 110 met dubbeldeksrijtuigen die ik al heb). Die is 3 rijtuigen, hooguit komt daar nog een 4e bij, maar langer zal 'ie niet worden.
Eventuele getrokken treinen waarbij de loc moet omrijden zullen niet langer zijn dan 60 cm.
En dan is de binnenbocht aan de rechterkant nog voor 2/3 radius 2. Die ligt in een helling van 3%.
Gr. Wim
Gelogd
Grt, Wim
loclion
Offline
Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
«
Reactie #14 Gepost op:
19 February 2011, 23:21:07 »
Als de bochten vlak liggen is radius 2 wel te doen met niet al te groot materiaal.
Algemeen wordt er van uit gegaan dat een stijgings percentage van 3% maximaal is en met radius 2 wordt het wel zwaar trekken met de loc. Je zou even een opstellinkje met wat houtjes eronder kunnen maken zodat je proefondervindelijk kunt vast stellen wat mogelijk is.
De binnenbocht aan de rechterkant was toch een dalende baan? hier zul je dan weinig last hebben van de helling.
gr Leo
Gelogd
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplanontwerp spoor N