Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
Vandaag om 19:29:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door bask185
Vandaag om 19:28:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 19:27:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:10:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door selivio
Vandaag om 19:08:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:57:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:27:57
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 18:23:11
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Mijn geweatherde modellen door Martijn193
Vandaag om 17:39:45
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
  

Auteur Topic: Baanplanontwerp spoor N  (gelezen 15880 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 19 February 2011, 23:30:07 »
Ja, ik wil inderdaad een proefopstelling maken. Zodra ik voldoende rails daarvoor heb :P
En ik heb nog maar één loc (Br 110 van minitrix), dus ik weet niet of die een beetje representatief is.

De bocht rechts stijgt. Maar die kan ik nog wel hertekenen naar straal 3 van Roco. denk ik.

Gr.
Wim
Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2011, 23:41:25 »
Ik ben nog een belangrijk punt vergeten bij hellingen, nml. de aanloop.
Je kan niet plotseling beginnen/eindigen met een percentage van 3% want dan zou je een knik in de rails krijgen, ook deze aanloop moet je meenemen in de proef opstelling.
succes

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 20 February 2011, 11:05:59 »
Ik wil het begin en einde van de hellingen maken vanuit een vaste verbinding. Oftewel een plaat met het baanniveau en daaruit het eerste/laatste stuk van de helling zagen. Dan krijg je geen knik. Je hebt gelijk dat ik er met de proefopstelling ook rekening mee moet houden.

Ik heb het aan de rechterkant nu hertekend zodat daar nog één stuk van 30 graden met straal 2 in zit. De rest is 3 (van Roco: 26,2 cm) of groter. Dat laatste stuk kan er misschien ook nog wel uit, maar dan moet ik ook de buitenbocht hertekenen, dat probeer ik later nog wel.

De bocht in de helling van de enkelsporige lijn, kan ik denk ik gedeeltelijk ook in 26,2 aanleggen. Ik wil 'm namelijk vrij houden van het schaduwstation, zodat ik daar nog bij kan.
En ik kan misschien iets eerder beginnen met de helling. Die begint nu nadat het enkelspoor van de hoofdlijn aftakt. Ik kan de hoofdlijn al wat meer omhoog laten lopen. Dan liggen de wissels wel op een helling, maar die kan ik ook heel flauw maken. Bv. 1% of zo.
Nu heb ik daar trouwens hele ruime wissels van Peco getekend. Dat kan wat minder ruim, en daardoor win ik ook weer iets meer lengte voor de helling.

Het kopstation ligt nu 11 cm hoger dan het schaduwstation. Daar kan ook nog iets van af (maximaal een centimeter). Dit is allemaal iets om met de proefopstelling te proberen (behalve die wissels dan, want ik ga ze niet kopen om effe te proberen).

Ik ben nu toch weer aan de slag gegaan met engelse wissels:

Het derde spoor van boven en het onderste spoor (in het schaduwstation) zijn dan bedoeld voor de keerlussen.

Zijn engelse wissels betrouwbaar genoeg in een schaduwstation of loop ik dan het risico dat er regelmatig een trein ontspoord?

Weliswaar komt het op wieltjes te staan, en kan ik er dus redelijk makkelijk bij, maar toch is dat natuurlijk niet de bedoeling.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 20 February 2011, 11:53:32 »
Als je een 180* helling maakt uit 1 stuk, zul je zien dat dat niet werkt, knip maar eens een stuk karton in die vorm en het wijst zich vanzelf waarom niet. (niet stiekem het karton buigen)
Wissels op een helling gaat goed, als ze maar plat liggen en er geen spanning van een andere rail (vooral bochten) op staat want dan gaat ie slecht 'om'.
Mijn ervaring met engelse wissels van minitrix (15*) zijn goed, geen problemen mee gehad.
Heb mijn vaste baan afgebroken en ben nu ook bezig met modules waarin ook kruiswissels van 30* komen te liggen maar denk zelf dat zich daar geen problemen voordoen. Rustig rijden is wel belangrijk.
Ben nog even met de vinger langs de keerlussen gegaan maar de lus rechts heeft, met deze opstelling, totaal geen functie meer als keerlus.

gr Leo
« Laatst bewerkt op: 21 February 2011, 09:26:00 door loclion »
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 20 February 2011, 14:49:28 »

Ben nog even met de vinger langs de keerlussen gegaan maar de lus rechts heeft, met deze opstelling, totaal geen functie meer als keerlus.

gr Leo
Je hebt gelijk. Het probleem waar ik steeds op uitkom is dat ik op de doorgaande baan wat langere treinen wil laten rijden en dus in het schaduwstation de sporen zo lang mogelijk wil hebben. Dat combineert slecht met 2 keerlussen, want die gaan ten koste van de lengte van de sporen of van het aantal sporen die je voor opstelruimte kunt gebruiken.

Met twee keerlussen kom ik daar nog niet echt uit. Tenminste niet als ik die keerlussen ook wil kunnen gebruiken voor de langere treinen en die op het goede spoor het schaduwstation uit moeten komen. Ik krijg steeds zoiets, waarbij de ruimte linksonder tussen zichtbare en niet zichtbare sporen erg beperkt is.


Misschien krijg ik wat meer lengte met het kruis wat je eerder al tekende, maar dan kom je weer op de scheiding van de modules met een spoor onder een hoek uit. Dat lijkt me ook minder wenselijk.

Anyway is die keerlus aan de rechterkant minder belangrijk en ook qua ruimte blijft het daar lastig. Het kan steeds net of net niet.

Misschien is het toch beter om uit te gaan van één keerlus. Het spoor met de keerlus (de derde van boven in het schaduwstation) is bedoeld voor de treinen vanuit het kopstation. Zoals ik het nu getekend heb, krijgen die nog wel weer de mogelijkheid om door te gaan op het hoofdspoor. (Vanuit het kopstation komen ze op het buitenste speer. Ze gaan dan naar het derde spoor in het schaduwstation waar je kunt kiezen of ze rechtdoor gaan of de keerlus op).



Hierbij krijg ik op het binnenste spoor twee sporen in het schaduwstation voor een trein van ca. 110 cm. Bij twee keerlussen wordt dat eentje van 100 cm en een van 80 cm.

Het is keuzes maken dus :P

groeten,
Wim
Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 20 February 2011, 15:18:45 »
Je hebt nu zeker langere opstelsporen en je kan nu ook van twee kanten de keuze maken om door te rijden of te stallen en net wat je zegt; als ze van het kopstation komen heb je de linker keerlus nodig. Mij lijkt jouw laatste optie dan ook de meest praktische.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 20 February 2011, 18:18:57 »
Dat lijkt mij inderdaad ook. De keerlus aan de rechterkant is handig als het haalbaar is, maar zonder die lus heb ik volgens mij ook voldoende mogelijkheden.

Ik heb die laatste 'even' uitgeprint op ware grootte (42 pagina's), zodat ik een wat beter gevoel van verhoudingen krijg. De rails die ik heb, heb ik erop gelegd. Ik heb nog flink wat rails te kopen :P.
 Het is natuurlijk nog wel tweedimensionaal, maar het lijkt toch goed te kunnen zo:


Een paar puntjes die ik zie:
  • Alleen het omloopspoor op het kopstation had iets langer gemogen. Op de bovenste kunnen nu net 2 lange rijtuigen opstaan. Dat betekent dat een loc daar niet om kan lopen. Op de middelste kan dat wel.
  • De ruime wissels aan de onderkant (waar de zijlijn aftakt) zijn wel heel erg ruim. Dat mag wel iets krapper en geeft me ook wat meer ruimte om hoogte te winnen.
  • Aan de linkerkant van het schaduwstation kom ik in de knoei met de wisselaandrijvingen. Daar moet ik de entree van het buitenste spoor waarschijnlijk 5 cm verleggen.

De bocht in de zijlijn op de helling aan de linkerkant is nu voor de helft straal 2 en de helft straal 3 (Roco).

Groeten,
Wim
Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 20 February 2011, 18:46:41 »
Nu ik er naar zit te kijken, denk ik dat het ook nog wel een idee is om het 3e spoor (van boven) in het schaduwstation aan de rechterkant ook te verbinden met de binnenbaan. Dan kan ik die ook nog gebruiken om trek/duwtreinen met stuurstand van de rijrichting te laten wisselen.
Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2011, 20:49:12 »
Je wilde het kopstation op een aparte plaat maken en deze kun je natuurlijk iets groter houden dan de module, zodat je langere perron sporen kunt aanleggen en zodoende ook een langer omloop spoor kunt maken. Moet natuurlijk wel zo uitkomen dat de baan daar niet meer aan het stijgen is.
Als je twee plaatjes omhoog gaat, is die linker verbinding van het schaduw gedeelte misschien de oplossing voor het in de weg zitten van de wissel aandrijvingen.
Heb misschien nog een punt; kunnen twee wagons elkaar passeren op de twee linker banen die naar het schaduw gedeelte gaan? Het midden van een wagon op de buitenbaan zal iets naar de binnenkant oversteken en het uiteinde van een wagon op de binnenbaan zal naar buiten oversteken (snap je het nog? anders teken ik het ff)
Zou dit het geval zijn, dan moet de hele aansluiting links op de schaduwbaan op de schop.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2011, 21:18:46 »
Je wilde het kopstation op een aparte plaat maken en deze kun je natuurlijk iets groter houden dan de module, zodat je langere perron sporen kunt aanleggen en zodoende ook een langer omloop spoor kunt maken. Moet natuurlijk wel zo uitkomen dat de baan daar niet meer aan het stijgen is.
Dat zou kunnen. Alleen is het de bedoeling dat de boel als ik het niet gebruik in mijn inpandige berging wordt gereden. Die is 1,45 m breed. De rechtermodule moet over de breedte in de berging passen. Maar moet een kwartslag draaien om door de deur te kunnen. Ik moet 'm dus in de lengte erin rijden en dan moet 'ie in de berging een kwartslag draaien. Vandaar dat 'ie 1,40 breed is en de rechterhoek is afgerond. Bij het bouwen moet ik dit trouwens goed opmeten, zodat het ook daadwerkelijk past.

Het idee van de demonteerbare plaat voor het kopstation is dat ik daar voor werkzaamheden makkelijker bij het schaduwstation. Als er bijvoorbeeld na verloop van tijd iets niet meer werkt daar. Het is niet mijn bedoeling om 'm elke keer te demonteren als 'ie de berging in gaat. Dan moet ik 'm veel te vaak eraf halen. Bovendien kan ik 'm dan moeilijk kwijt in de berging. Die staat namelijk al best wel vol. Nou ja, hangt eigenlijk. Er hangt al veel aan de muur daar.
Ik heb al wat moeten verbouwen om überhaupt plaats te maken.

Citaat
Als je twee plaatjes omhoog gaat, is die linker verbinding van het schaduw gedeelte misschien de oplossing voor het in de weg zitten van de wissel aandrijvingen.
Dat is inderdaad een oplossing, maar maakt de opstelsporen van het binnenste spoor 10 cm korter. En die in het midden zijn al iets korter dan ik ze wilde hebben. Het bovenste spoor kan nog wel 5 cm af. Ik heb daar circa 150 cm effectieve opstelruimte. Van wissel tot wissel is het daar namelijk 180 cm.
Ik maak liever de bovenste twee sporen 5 cm korter dan de middelste sporen 10 cm korter.

Citaat
Heb misschien nog een punt; kunnen twee wagons elkaar passeren op de twee linker banen die naar het schaduw gedeelte gaan? Het midden van een wagon op de buitenbaan zal iets naar de binnenkant oversteken en het uiteinde van een wagon op de binnenbaan zal naar buiten oversteken (snap je het nog? anders teken ik het ff)
Zou dit het geval zijn, dan moet de hele aansluiting links op de schaduwbaan op de schop.

Ik heb de bogen met standaardbochten en standaardrailafstanden getekend, dus dat zou moeten kunnen. De foto is vertekend doordat ik die schuin heb genomen. Als ik naar de print kijk, dan is de afstand daar tussen de bochten zelfs meer dan de standaard afstand: bijna 4 cm (hart op hart).

Weer bedankt voor het meedenken  (y)

Groeten,
Wim
Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #25 Gepost op: 26 February 2011, 10:28:46 »
Hallo,

Ik ben nog wat verder aan het tekenen geweest.
Een paar sporen erbij in het schaduwstation, en de opmerkingen die ik hierboven maakte verwerkt.
Het wordt nu allemaal minitrix, want ik heb voor een leuke prijs een stapeltje wissels op de kop kunnen tikken.
De lange bochten zijn bijna allemaal radius 3 (Roco: 26,2) of groter. Alleen de keerlus en één stukje in de binnenste baan van het tweespoor is nog 22,8 (radius 2).
De hellingen zijn maximaal 3% en in de krappe bochten kan ik ze zoveel mogelijk vermijden. Van het dubbelspoor ligt aan de rechterkant maar een klein stukje van de bocht (binnenste spoor radius 29,5) in een helling. Aan de linkerkant iets meer dan een kwart cirkel (het binnenste spoor verloopt daar van radius 22,8 naar 32,9. De helling begint precies op het enige stukje met radius 22,8 wat in het dubbelspoor ligt :-[ Daar kan ik misschien nog wel wat shufflen om dat te voorkomen).

Het schaduwstation en de hoofdbaan:


De zijlijn:


Groeten,
Wim
Grt, Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2011, 21:06:12 »
Hallo,

De afgelopen weken ben ik doorgegaan met ontwerpen. Ook heb ik besloten dat ik de baan niet in mijn inpandige berging doe, maar in de woonkamer. Ik heb namelijk een hoek in de woonkamer waar ik verder niet veel mee kan. Daar stonden wat kasten, maar die heb ik verplaatst.
Effect is dat de baan iets langer kan worden: 2,90x0,75. En ik hoef 'm niet elke keer uit elkaar te halen :)

Inmiddels heb ik op de linkerhelft ook nog een spoor naar een 2e (klein) schaduwstation gelegd.

Het station Rothenburg wordt daardoor een belangrijker knooppunt. Fictief loopt de enkelsporige lijn ook door naar rechts. Misschien dat ik met de bouw daar nog een tunnelingang maak.

Voordeel van deze opzet is dat het relatief makkelijk is om in de toekomst de baan uit te breiden. Dat kan overigens niet waar ik nu woon, maar het is ook niet mijn planning om hier de rest van mijn leven te wonen.

Het zichtbare deel:


Ik heb de Vollmer-catalogus al 'geplunderd' om voor mezelf een beeld te krijgen hoe het dorpje er uit kan zien.

Het bovenniveau met klein schaduwstation:


En het grote schaduwstation:


Het plan maakt gevarieerd treinverkeer mogelijk.
Ik vraag me alleen wel af of de opstelsporen in de keerlus ook inderdaad op deze manier kunnen met digitaal bedrijf. Als daar treinen staan opgesteld en er komt een trein de keerlus binnenrijden, levert dat dan problemen op?

Groeten,
Wim


Grt, Wim

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2011, 07:56:35 »
Wanneer ik naar je schaduwstation kijk dan kan ik wel van de buitenste baan naar binnen toe maar niet meer van binnen naar buiten...

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2011, 08:02:28 »
kan wel, als je aan de linkerkant binnenkomt en je blijft zo hoog mogelijk rijden kom je aan t eind 1 wissel naar links tegen en dan 2 van rechts.
Maar inderdaad treinen vanuit het schaduwstation moeten eerst een rondje baan doen voordat ze buiten kunnen komen.
mvg daniël
mMijn baantje

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplanontwerp spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2011, 08:12:02 »
Je kunt inderdaad niet van binnen naar buiten, maar da's niet erg.
De hoofdbaan is dubbelsporig, de bovenste 2 sporen in het schaduwstation zijn voor het buitenste spoor.
Het 3e spoor van boven gaat naar de keerlus, die bedoeld is voor de treinen vanuit het kopstation. Dit spoor wordt dus niet als opstelspoor gebruikt.
Dan nog 3 sporen voor het binnenste spoor van het dubbelspoor.

Als ik alle sporen voor beide kanten wil kunnen gebruiken, kost me dat 20-30 cm aan treinlengte.

Edit: ik ga er nog eens over nadenken of dat anders kan, ik zie nog wel mogelijkheden.

Gr., Wim
« Laatst bewerkt op: 24 March 2011, 08:28:01 door WimC »
Grt, Wim