Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Start baanplan in ontwerp H0  (gelezen 19564 keer)

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #30 Gepost op: 27 February 2011, 14:24:00 »
stations in een bocht?
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #31 Gepost op: 27 February 2011, 14:36:55 »
 ???

Even mijzelf kwooten.

Nee, de pijl wijst nergens naar. Hij laat alleen de richting zien waar je een groot station kunt plaatsen dus op de plaats van de pijl zelf.
Jeroen

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #32 Gepost op: 27 February 2011, 14:37:47 »
stations in een bocht?
baarn bv maar dat was denk ik niet de opzet van zijn baan...

Maar ik vind het een druk geheel, geen ruimte voor huizen/landschap meest gemaakte fout bij een heleboel baanontwerpen.
Het landschap was er eerst én toen kwam de trein pas maar je ziet een heleboel die het andersom doen  ::)

Wat is je tijdperk/land/materieelkeuze eigenlijk ?
Trouwens is een groot station gepland tegen de lange wand rechts niet iets.
Daarna gaat de trein langs wat industrie (bovenaan),
passeert een voorstad station(links) om daarna te verdwijnen in een spiraal omlaag.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2011, 14:40:51 door rene w. »

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #33 Gepost op: 27 February 2011, 15:40:14 »
Een station in een bocht zie ik niet zitten maar Jeroen ik begrijp wel dat je puur het idee van een extra station gespiegeld bedoeld.

Ik ben het er mee eens, dat drukke geheel. Maar ik wil die omloop erin houden evenals een rangeerterrein. In deze schets; is meer ruimte voor scenery. Een tweede lang station aan de rechter zijde (rode kader). Te druk? Overigens had ik dat oorspronkelijk ook in mijn allereerste schetsen zo.

Land; Zuid-Nederland, thema Euregio, materieel hoofdzakelijk nederlands incidenteel belgisch, duits. Tijdperk IV-V.

Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #34 Gepost op: 27 February 2011, 15:46:30 »
Even kort: kan je niet een groot station maken waar intercity's stoppen en een kleiner stationnetje ergens anders op de baan waar je met kleiner materieel naar toe gaat? Bijv een diesel-2tje (of 3tje) danwel een loc met 2/3 wagons. Geeft meer ruimte op de baan!

Succes! Gr Marco.
Gr Marco.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #35 Gepost op: 27 February 2011, 15:59:58 »
Als je nu uit het industrie gebied komt met je trein kan je daar nooit meer naar toe terugkeren
want geen spoorverbinding..

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #36 Gepost op: 27 February 2011, 16:07:12 »
Oef, moeilijk is dat uitleggen. Zal een nieuwe poging doen. Het is belangrijk dat je vergeet dat je al een station hebt gepland. In dit plan verdwijnt dat. Ook je 2e station (als je dat wilt) en rangeersporen verdwijnen of worden anders geplaatst. Eigenlijk gooi ik je plan omver. Ik zal in een plaatje laten zien wat ik bedoel.  



Zoals je ziet ligt mijn station totaal anders (zoals de pijl al aangaf) je moet alleen zien dat je dit nog aangesloten krijgt.  En daaromheen weer je andere sporen plannen.

Eigenlijk wil ik dat je opnieuw begint ;D
Maar meer om eens  te bekijken of dit past op jouw zolder. En dus niet stijf langs de wanden plant.

Jeroen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #37 Gepost op: 27 February 2011, 16:30:51 »
Ahhh ja dat is een mooie wending. Ga ik eens aan sleutelen. Tsja, je staart je blind op iets en dan.... ??? :D
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #38 Gepost op: 27 February 2011, 20:00:30 »
Een nieuwe schets. A het grote station, B een klein (stads of dorps) station, het rangeerterrein naar links langs de muur (uitvoering nu fictief) daar ook de industrie. Alles op één niveau hoewel ik het rangeergedeelte 10CM hoger kan laten liggen. Heuvel aangebracht als verdwijnpunt voor de treinen -dit kan ook een stadstunnel worden afhankelijk van de scenery keuze op die plek- Iets om mee verder te gaan......(?)

« Laatst bewerkt op: 27 February 2011, 20:02:07 door MartijnW. Reden: correctie »
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1265
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #39 Gepost op: 27 February 2011, 21:09:30 »
Hoi Martijn,

Volgens mij klopt er iets niet, het lijkt alsof je een dubbelsporige hoofdbaan hebt bij station A. Zou je nu op de buitenste baan tegen de klok ingaan; oftewel rechts rijden, dan kom je automatisch op de binnenbocht uit omdat je een wissel hebt geplaatst onder de heuvel.

Als je het rangeergedeelte 10cm lager plant bij de schouw, zou je de baan nog iets iets verder door kunnen trekken langs de muur zodat de bocht over het rangeergedeelte loopt (links bovenin de hoek van je tekening). Je gaat toch met een slinger richting de schouw, dus zou je daar een flauwe helling van kunnen maken.

Bij station B zou je nog een kopspoortje kunnen maken voor kleine industrie.

Succes! Gr Marco.
Gr Marco.

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #40 Gepost op: 01 March 2011, 22:09:39 »
Goede avond,

Uiteindelijk na alle tips (Marco bedankt voor je pb) ben ik -enthousiast!- tot het volgende compromis baanplan gekomen. Ik heb alle hoogteverschillen eruit gehaald, de baan ligt nu vlak op 70CM. De omloop is in tact gebleven voor het personenvervoer en nu ook een feit voor het goederenvervoer. Wellicht dat aan het rangeerterrein nog wat gesleuteld moet worden. A is het centraal station met daarachter het rangeer emplacement, B is een klein dorps/stads-station voor stoptreinen. Het mangat is perfect kwa grootte en biedt een optimaal bereik voor alle delen van de baan (samen met de entree bij de deur linksonder). Mochten er ergens fouten in zitten of verbeterpunten zijn dan hoor ik het graag.

Groeten,
Martijn

Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #41 Gepost op: 01 March 2011, 22:22:23 »
Hoi,

Volgens mij zit er een 'foutje' in je dubbelspoor (maar tussen aanhalingstekens, want misschien is het bewust).

Als je vanuit A vertrekt richting B op de rechterbaan (buitenste spoor) en je volgt dat spoor, dan kom je in A weer binnen op het verkeerde spoor (zie paint). Tenzij je ingepland hebt om bij station B van spoor te wisselen. Maar klopt het in dat geval met je perronlengtes?


En station B zit erg kort na station A. Als de trein uit A vertrokken is, moet 'ie alweer afremmen.
Misschien is het een idee om station B te laten vervallen en te vervangen door een schaduwstation? Je kunt daar b.v. in plaats van het station de baan gewoon door laten lopen, maar dan met een aftakking langs de muur die je verborgen aanbrengt en waar je één of twee extra opstelsporen bij aanbrengt.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #42 Gepost op: 01 March 2011, 22:47:19 »
Hallo Wim,

Je hebt gelijk, dat is inderdaad een foutje. Ik had al zitten denken om de wissel uit het CS te halen en ervoor te leggen dus tussen B en A. Je optie om station B weg te halen en te vervangen door een schaduwstation valt te overwegen. Dat CS en station B dicht op elkaar liggen daar heb ik ook over zitten denken. Ik had nu gedacht intercitys of internationale treinen om te leiden via het rangeer emplacement achter het CS om en deze zo een "dubbele ronde" te laten rijden. Uiteraard in dat geval zou het het meest origineel zijn om die doorgang daar te laten verdwijnen via een apart spoor (maar dan geef ik weer visuele ruimte op).... ?

Groet,
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #43 Gepost op: 01 March 2011, 23:19:16 »
Persoonlijk denk ik dat je al een heel eind bent.

Maar ik denk dat je ook even moet kijken naar je rangeerterrein.
Onderin liggen drie kopsporen. In het verlengde van het meest rechtse kopspoor liggen twee andere kopsporen zie Groene C
Wat is hun functie? en hoe bereik je die en hoe lang is de trein die je hier neer kunt zetten?
En m.i. kun je ook een overloop wissel weg halen en dat ene kleine kopspoortje



groet Jeroen
Jeroen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #44 Gepost op: 01 March 2011, 23:39:45 »
De "C"-kopsporen komen te liggen aan een depot/overslag of een goederen perron. Ik had dit links van het terrein willen leggen maar dan krijgen de sporen een recht karakter, vind dit mooier. De toegang vind plaats dmv een engelsman. Ik mis eigenlijk een omloopspoor maar dacht dat het zo ook kan??? Ik overweeg ook nog een kopspoortje bij station B maar dat maakt het misschien weer juist te druk.

Groet,
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen