Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door bask185
Vandaag om 20:12:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 19:30:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 474410 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1260 Gepost op: 19 September 2011, 19:37:48 »
NS loks zijn bepaald niet eenvoudig om in model te maken, omdat de cylinders, bogies en chassis vaak in de weg zitten om op de doorsnee modelbaan te kunnen rijden. Alleen op rechtdoor vakken en slanke wissel gaat het goed.

Deze 3700 heeft nog -aanvaardbare compromissen. Een 6300 fatsoenlijk in model te maken is mogelijk, maar bochten blijft een probleem. Een 6000 is een aardige mogelijkheid, een 6100 alweer moeilijker, een 1700 met bogiewielen op schaal gaat haast niet. Lastig dus. Dan vind ik een 8700 of 7700 een beter plan, waarbij de 8700 mijn voorkeur heeft (7700 is hier al van Philotrain).

Ik ben benieuwd waarmee Artitec ons nog gaat verrassen. Misschien is kijken naar hoe de modelspoorfabrikanten compromissen in de duitse loks verwerken een idee, maar of het goed vergelijkbaar is weet ik niet.

Ik moet nog even wachten op de 3753 en 3707.

mvg,
Ivo

P.S., Is loksound van een 3700 vergelijkbaar met het geluid van een 3900 of 6300? Allemaal 4 cylinderloks. Lijkt me wel wat om mijn DJH's van geluid te voorzien.
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1261 Gepost op: 19 September 2011, 19:50:48 »
Karst,

Ik weet niet of je het kan/wil/durft, maar misschien moet je overwegen om de mee gegoten draagbeugels te vervangen door dunner koper of messing draad. Ik denk dat je het kan en ik vermoed dat het aanzicht van de loc er veel beter van word.

Verder weet ik niet of je nog ergens een spakenhandwieltje voor de rookkast hebt ipv van het nu gebruikte gatenhandwieltje. Je moet goed kijken om het te zien, maar ...........

DEUVM

die draagbeugels zijn behoorlijk dik, zie je de 1:1 3737 dan kan het dunner en zwarter:

Merk ook op dat de ene lamp een zwarte ring op de voet van de ontluchtingspijp heeft en de andere niet  ;) iets voor de puristen Karst  ;D

hier nog een detail van een lamp op de Blikken Tinus, die volgens het plaatje op de ontluchtingskroon eigenlijk afkomstig is van een 1800

« Laatst bewerkt op: 19 September 2011, 19:55:12 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1262 Gepost op: 19 September 2011, 20:58:08 »
die draagbeugels zijn behoorlijk dik, zie je de 1:1 3737 dan kan het dunner en zwarter:

Merk ook op dat de ene lamp een zwarte ring op de voet van de ontluchtingspijp heeft en de andere niet  ;) iets voor de puristen Karst  ;D

hier nog een detail van een lamp op de Blikken Tinus, die volgens het plaatje op de ontluchtingskroon eigenlijk afkomstig is van een 1800



Nee jôh, dat zwarte randje is het begin van een koerswijziging binnen het NSM. Niks over zeggen en rustig afwachten, dan wordt er vanzelf meer zwart op die lampen. Kijk maar naar de 2100 lampen, dan zie je hoeveel moeite ze hebben om e.a. netjes te houden




Karst

Mbt de lampbeugel: kijk op de foto van Karst maar naar de lampbeugels en de rangeerstangen, die zijn in model bijna even dik, terwijl op jou foto duidelijk te zien is dat ze behoorlijk in maat verschillen, of was dat wat jij ook bedoelde?
« Laatst bewerkt op: 19 September 2011, 21:08:12 door Mark Beekman. Reden: Onnodige fotos in quote verwijdert »

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1263 Gepost op: 19 September 2011, 21:27:49 »
Hoewel dit draadje steeds meer een suggesties-voor-een-volgende-Artitec-loc draadje wordt vind ik het toch leuk om daar over na te denken om jullie vervolgens te vervelen met m'n hersenspinsels.

Ik suggereerde eerder de NS serie 4600 als optie. Lijkt mij eigenlijk een prima kanshebber te zijn voor een volgende Artitec loc.

De ketel is identiek aan die van de serie 3700. Idem voor het machinistenhuis. De oorspronkelijk voor de serie 4600 bedoelde vier-assige tenders zijn achter de 3701 - 3720 terecht gekomen. De drie-assige tenders die vrij kwamen heeft men vervolgens achter de 4601 - 4620 gehangen. Kortom, Artitec heeft de ketel, het machinistenhuis en de tender al in het assortiment.

Verder is het een 1D goederenloc. Lijkt me een goede asindeling te zijn om zonder al te veel problemen om te zetten naar 1:87. Duitse voorbeelden genoeg. Denk aan de baureihe 56.20-29 (G82) waarvan een aantal direct na WOII als 4651 t/m 4671 bij de NS hebben gereden.

En, last but not least, de serie 4600 is ontworpen voor kolentreinen. Een gegeven dat de verkoop van de GTU kolenwagens geen kwaad zal doen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1264 Gepost op: 19 September 2011, 21:33:29 »
ja, behalve dat die GTU's van vlak voor de oorlog zijn en de 4600'en na de oorlog vrijwel geen dienst meer gedaan hebben. Dan heb je meer aan een 6300, kun je wellicht wat tekenwerk ook voor een 3900 gebruiken, maar dat blijft redelijk beperkt tot de ketel en bogie ofzo, bovendien kun je oud tekenwerk vaak niet eens zo goed gebruiken later, tis meestal net zo makkelijk om even fris opnieuw te beginnen (ik teken ook wel es het een en ander zegmaar)
Zelf heb ik niks met de 6300 (ding was eigenlijk alleen maar groot, is dat dan mooi? erica terpstra is ook groot. Wil je daarnaast wakker worden? al die 6300-hijgerts wel blijkbaar), maar we zullen wel zien wat er verder nog komt.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1265 Gepost op: 19 September 2011, 21:34:25 »
Ik verwacht eerder een loc met hetzelfde aandrijvingsconcept en dezelfde wielen. Ik gok dus dat er eerder een 6100 zal komen.
Verder hoop ik dat ze zich nog een keer willen wagen aan een 3600, daar zijn ook versies mogelijk waarbij 3700-onderdelen bruikbaar zijn.

Zoals al eerder aangegeven: toch eerst maar eens wachten op de rest van de 700-en en 3700-en. Ik kan niet wachten op een mooie line-up van ns stomers voor de in aanbouw zijnde Arnhemse loods :D

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1266 Gepost op: 19 September 2011, 21:37:22 »
@Sander: Inderdaad, zo'n 3600 in z'n laatste uitvoering. Die is mooi inderdaad. En bruikbaar tot 1953.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1267 Gepost op: 19 September 2011, 21:48:11 »
Ik suggereerde eerder de NS serie 4600 als optie. Lijkt mij eigenlijk een prima kanshebber te zijn voor een volgende Artitec loc.

De ketel is identiek aan die van de serie 3700. Idem voor het machinistenhuis. De oorspronkelijk voor de serie 4600 bedoelde vier-assige tenders zijn achter de 3701 - 3720 terecht gekomen. De drie-assige tenders die vrij kwamen heeft men vervolgens achter de 4601 - 4620 gehangen. Kortom, Artitec heeft de ketel, het machinistenhuis en de tender al in het assortiment.

Verder is het een 1D goederenloc. Lijkt me een goede asindeling te zijn om zonder al te veel problemen om te zetten naar 1:87. Duitse voorbeelden genoeg. Denk aan de baureihe 56.20-29 (G82) waarvan een aantal direct na WOII als 4651 t/m 4671 bij de NS hebben gereden.

@ Quicksilver
Je mag ook zelf wel even je handjes uit de mouwen steken, wat dacht je van zelfmaken?
Gewoon de Artitec 3700 plaatsen op een onderstel van een BR56 van Fleischmann.

Dit is een Fleischmann 4156  met een DJH bovenbouw.
De Belpaire vuurkist is daarbij iets verlengd.


Gerard

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1268 Gepost op: 19 September 2011, 22:42:34 »
suggesties genoeg, een 4600 omdat tender, ketel en machinistenhuis gebruikt kunnen worden, een Tenderjumbo 6101-6110 (verwant maar niet identiek aan de 3700). Zo'n 6100 is leuk, tenderloc die ook nog eens tot december 1957 heeft dienstgedaan.

Mijn voorkeur is eerst een 3700 met Austerity tender (en liefst depot Leeuwarden natuurlijk)!

Waarom openen we niet een draadje waarin iedereen zijn voorkeur, voorzien van zinvolle argumenten, kan aangeven?
Wie weet leest Artitec of andere fabrikanten wel mee....
« Laatst bewerkt op: 19 September 2011, 22:46:11 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1269 Gepost op: 19 September 2011, 22:43:57 »
Gerard ,
zelf nooit aan gedacht.
heb je daar een bouwbeschrijving van?
Gr Jan

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1270 Gepost op: 19 September 2011, 23:10:58 »
@ Quicksilver
Je mag ook zelf wel even je handjes uit de mouwen steken, wat dacht je van zelfmaken?
Gewoon de Artitec 3700 plaatsen op een onderstel van een BR56 van Fleischmann.

Dit is een Fleischmann 4156  met een DJH bovenbouw.
De Belpaire vuurkist is daarbij iets verlengd.


Gerard

Ik steek de handjes ook wel uit de mouwen. Maar het zelf maken van een loc met behulp van een bestaand onderstel en een ombouwkap en zo is iets wat ik nog nooit gedaan heb. Mocht ik me eraan wagen dan is een model met de wortels in Pruisen, tijdperk I, veel meer voor de hand liggend. Het model op de foto ziet er wel fraai uit. Kan niet anders zeggen!

Peter
« Laatst bewerkt op: 19 September 2011, 23:26:30 door Quicksilver »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1271 Gepost op: 20 September 2011, 02:08:09 »
Zelf heb ik niks met de 6300 (ding was eigenlijk alleen maar groot, is dat dan mooi? erica terpstra is ook groot. Wil je daarnaast wakker worden? al die 6300-hijgerts wel blijkbaar), maar we zullen wel zien wat er verder nog komt.

Het ding was kenmerkend voor Limburg en het kolenvervoer, hoewel een 6200 in een ietwat vroegere periode dat ook was en daar kun je weer een aantal varianten van maken (SS/NS, lage/hoge kolenbak,...)

Maar een niet te onderschatten voordeel van de 6300 is dat er die nog een is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1272 Gepost op: 20 September 2011, 07:51:06 »
Gewoon de Artitec 3700 plaatsen op een onderstel van een BR56 van Fleischmann.

Haha, die is goed. Ik heb hier een afgedankte Palo/3700 kap en tender liggen die ik op een Br56 onderstel ga zetten. Niet om mee te rijden, maar om er een slooploc van te maken. Die kun je niet genoeg hebben rond 1954...  ;D

guest7823

  • Gast
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1273 Gepost op: 20 September 2011, 10:43:54 »
Ik wacht op de 'uitslag' van P. Bender'  ;)

@stig,

 ;D maarrr... die sluitseintjes zijn bijna net zo klein als het ledje dat ik net in de toplantaarn heb gefrut....  :o

Grtzz,

Karst

Het meest duidelijke antwoord komt uit het 1100 boek. De 1100 hebben tot rond 1960 (1958?) nog rond gereden met de olielamp-sluitlantaarns. De foto's in dit boek zijn duidelijk scherper dan die in de stoomloc boeken staan. Verder zijn er redelijk wat foto's waarbij de lampen "aan de voorkant" staan. Hoewel er een aantal foto's zijn waarbij de lampen met de glazen parallel met het spoor staan bij een groot deel van de foto's de glazen van het spoor af. Ook de latere foto's waarbij er gebruik gemaakt werd van de batterijlamp - sluitlantaarns staan die veelal "dwars". Echter ook daar komt het voor dat de lantaarns "met de rode kant" naar het spoor staan (zonder dat het hierbij om een sluitseinconfiguratie gaat)

Kortom, de sluitseinen horen inderdaad met de glazen van het spoor af te staan, echter in de praktijk was het regelmatig anders.

In ieder geval kan je er vanuit gaan dat ze op de loc zelden of nooit verlicht waren (afgezien van losse loc ritten), dus hoef jij je daar niet druk om te maken

Over en sluit(sein)en  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #1274 Gepost op: 20 September 2011, 11:25:24 »
Volgens mij staan er ook interessante avond/nacht foto's in het Albers boek en een boek van Hans Kaas genomen op Amsterdam CS met treinen met stoomtractie (3700 en 2100) met stalen D's en coupérijtuigen, waarop brandende sluitseinen zichtbaar zijn achteraan de trein en niet op de loks.

Ze ondersteunen volgens mij volledig de uitleg van Paul (net zo goed als daaruit blijkt dat er slechts 2 frontlantaarns 's avonds in gebruik zijn en niet 3.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*