Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 18:48:57
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 492729 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #525 Gepost op: 11 February 2011, 23:49:05 »
Zo'n lok als deze rechtvaardigt de beslissing om over te stappen op andere rails...
RETROBAHN A.G.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #526 Gepost op: 12 February 2011, 01:07:04 »
inderdaad.
Het is echt een prachtding.
Zal dus vooralsnog in de vitrine staan,of maar op een klein deel van de baan kunnen rijden.
zal dus op termijn overgaan op C-rail denk ik,maar dan eerst meer ruimte hebben.
blijf wel op wisselstroom rijden,heb zo'n vracht materieel,waarvan ook nog een heleboel met toch wel emotionele waarde.
Gekregen,geerfd enz.
buiten het feit dat het een heel betrouwbaar systeem is ,al is 2 rail realistischer.
Groetjes Patrick

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #527 Gepost op: 12 February 2011, 13:04:55 »
Dat wordt dus kromliggen voor mij, maar dit is eigenlijk wel een musthave...
met de groeten van Maarten

Jaap C

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #528 Gepost op: 12 February 2011, 20:45:28 »
Medemodelspoorders,

Nadat ik aan het aankoopbedrag (niet duur, wel veel geld) ben gewend en besloten heb tot de aanschaf van een 3700 heb ik keuzestress: welke van die mooie uitvoeringen zal ik nemen? Ik heb de verschillen niet scherp.
Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen de 3758/3762 (rsp 20.222.01/02) en de Museumloc 3737 (20.224.01)?
Beide hebben als omschrijving " 3 assige tender zonder bel". Ik heb wel eens gelezen dat aan de museumloc e.e.a. is aangepast maar wat is dat dan?

Alvast bedankt,

Jaap
ps ik vind het geweldig dat deze loc wordt uitgebracht, hopelijk volgen er ook nog echt nederlandse, betaalbare coupé rijtuigen. 

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #529 Gepost op: 12 February 2011, 21:21:05 »
Jaap,

Het enige verschil wat ik kan vinden in de bijgeleverde schetsjes bevindt zich bij de rookkast. Bij de museumlocomotief ontbreekt daar de demperkast met toebehoren. Deze attributen zijn in de loop van de twintiger/dertiger jaren bij alle locs verwijderd.

Gerard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #530 Gepost op: 12 February 2011, 22:15:12 »
Dag jaap, bij de 20.222.01 en .02 is het alleen het nummer, meer niet. Zo zijn er bij alle versies verschillende nummers die je kan kiezen ;D

Gr. Tom.
Spoor 0 adept

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #531 Gepost op: 13 February 2011, 15:48:30 »
Een met stroomlijnbeplating lijkt mij ook wenselijk. Die zal ik zonder meer aanschaffen! Naast de 3737.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #532 Gepost op: 13 February 2011, 16:31:44 »
Wanneer heeft die 3737 zijn koperen onderdelen eigenlijk weer terug gekregen? Dat vind ik de mooiste (meest romantische ;D) uitvoering, maar mijn voorkeur gaat uit naar de vijftiger jaren. En toen was al het koperwerk al verschoten.

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #533 Gepost op: 13 February 2011, 17:31:31 »
Wanneer zijn de koperen en messing onderdelen afgenomen dan? 3737 stond sept '44 in Wpc Tilburg en de Duitsers hebben hem niet afgevoerd. Mij is geen foto bekend van de 3737 ten tijde van het grote meningsverschil. Kijk je op blz 110 van het 3700 boek van Henken, dan zie je een 3732 in 1948 in vol ornaad. Bijna elk ander plaatje laat een plaatstalen dom en rechte schoorsteen zien. Uitzondering zijn de in Denemarken herstelde loccen, deze kregen wel een koperen kroon, maar geen messing dombekleding. Her en der zal er nog wel een rondgereden hebben met alles d'r op en d'r aan. Het verwijderen en vervangen door plaatstaal gebeurde natuurlijk pas als een loc binnen genomen werd voor herstelling.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #534 Gepost op: 13 February 2011, 22:38:23 »
De 3737 in museumuitvoering is, als je hem na de oorlog situeert, pas na 1974 in te zetten omdat toen bij een grote revisie de voorverwarmer weer werd geplaatst.
In 1956 is de koperen schoorsteenkroon en messing dom bekleding weer aangebracht omdat toen werd besloten deze loc voor het nageslacht te bewaren, hij heeft toen met een austeritytender in de gewone dienst meegedraaid, uitgezonderd de NVBS rit van 16 juni 1956 met 3-assige tender.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 22:44:35 door prutser »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #535 Gepost op: 13 February 2011, 23:20:30 »
De 3737 in museumuitvoering is, als je hem na de oorlog situeert, pas na 1974 in te zetten omdat toen bij een grote revisie de voorverwarmer weer werd geplaatst.

Na de officiële laatste stoomrit naar het NSM in januari 1958, werd de 3737 in Roosendaal uiterlijk opgeknapt voordat hij in de collectie werd opgenomen. Daarbij werd ook de voorverwarmer teruggeplaatst. Dit is o.a. te zien op een foto van 24 september 1958, opgenomen in het boek "NS loc 3737 - De laatste Jumbo" van Jan de Bruin en Guus Ferrée (blz 45).

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #536 Gepost op: 13 February 2011, 23:29:45 »
Inderdaad ik zie het, maar dan klopt het verhaal in Railmagazine 134 niet helemaal, daar staat dat hij in aug. 1972 in revisie gaat en dat daarbij de Knorr voorwarmerinrichting weer werd aangebracht, maar hij was er dus blijkbaar vóór het reviseren van af gehaald.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2011, 23:39:45 door prutser »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #537 Gepost op: 14 February 2011, 11:42:15 »
@Eelco: als je die andere kaarten kunt scannen, graag!

Het is zwaar off topic, maar ik zet ze hier toch even neer:














Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #538 Gepost op: 14 February 2011, 11:53:58 »
Ach, misschien krijgt Artitec zo nog meer inspiratie voor de primeur van 2012.... ;D
Leuke platen hoor!

Nu eerst maar eens het budget rond voor de 3700, ik zit toch wel erg te twijfelen of ik me zal concentreren op 1920-1940 of toch bij TpIII blijf.... het vroege stroomlijnmaterieel is toch ook erg gaaf icm af en toe een stomer...
RETROBAHN A.G.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #539 Gepost op: 14 February 2011, 12:41:39 »
Ik heb mijn keuze inmiddels gemaakt. Nu het geld nog...
Overigens doet de 3700 video van Hetgroterdamproject het niet bij mij. Hij geeft aan dat het een privévideo is en ik dus een account moet hebben maar die heb ik niet. Iemand een idee hoe ik dit oplos ???
Mvgr Jan Wiebrand