Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 476013 keer)

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #450 Gepost op: 09 February 2011, 14:43:24 »
Hallo 3700-fans,

Ik was niet zo tevreden over de zij-aanzichttekeningen bij de lijst uit te brengen modellen op de Artitec site. Zo was er geen vrije ruimte tussen ketel en voetplaat en ook ontbraken er kleurenafbeeldingen van sommige modellen (b.v. de 4-assige tender nieuw model en de SS-loc met voorverwarmer).
Daarom maar eens met copy/paste en Paint aan het werk gegaan.
Dit is het resultaat:


(klikbaar)

En nu maar wachten op het uitkomen van de modellen.
M.vr.gr'n,
Willem

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #451 Gepost op: 09 February 2011, 14:47:05 »
Kijk, Willem, jij bent nu de echte liefhebbert !!

Gerard

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #452 Gepost op: 09 February 2011, 14:49:41 »
Wie een wat mooiere (scherpere/grotere) prent wil hebben, moet me maar even mailen of pb'n met zijn e-mailadres.
Willem

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #453 Gepost op: 09 February 2011, 22:50:52 »
Over kleuren, en n.a.v. de link in dit draadje naar foto's op de site van een bekende winkel in Utrecht.
Omdat ik zelf ook een 3804 in aanbouw heb, en van plan was die olijfgroen te maken, zoek ik voor een aan te schaffen Artitec 3700 naar een afwijkende variant. De Staatsspoorkleurstelling is voor mij qua tijdperk wel erg uit de buurt maar de eerste NS-kleurstelling uit de jaren '20 zou wel kunnen. Dit zou dan het 'grasgroen' zijn, zoals Artitec het noemt.
     Het model op de foto heeft echter een nogal vaalgroene kleur waar ik niet erg blij van wordt (hopelijk zijn er gauw betere fotos beschikbaar, maar of het aan de foto ligt vraag ik me af). Maar mooi of niet is natuurlijk geen argument tegen historische correctheid. In het 3700-boek van Paul Henken (p. 26) gaat het over een "soort erwtensoepachtig groen", dat een treffende beschrijving van deze kleur zou kunnen zijn, ware het niet dat dit blijkbaar alleen bij de 3785-3790 is opgebracht. En die nummers maakt Artitec niet. (Overigens staat een zeer duidelijk zw/w foto van precies deze uitvoering op de voorplaat van het boek, waarop kleurnuances goed te zien zijn. Duidelijk is dat dit een lichte kleur is, en NB verder de tweekleurige wielen als bij de Staatsspoorlocs).
      Over de uiteindelijk gekozen standaardkleur van de jaren '20 zegt de tekst van Henken: "een kleur groen die iets donkerder is dan de kleur van de SS-locomotieven". Vanaf '31 wordt het weer anders.
De jaren '20-kleur zou dan op deze briefkaart van de 3816 moeten staan, uit ca. 1929:


Dit lijkt qua tint meer op "een kleur groen die iets donkerder is dan de kleur van de SS-locomotieven" dan het grasgroen van Artitec dat ik nu zie.
Wie kan hier meer over zeggen? Ivo was toch voor zijn Blokkendozen aan de slag gegaan met 'Boonstoppelgroen'? Hadden de Blokkendozen een ander groen dan de locomotieven?
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 23:15:40 door janw »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #454 Gepost op: 09 February 2011, 23:18:53 »
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen". Zou ik niet teveel vanuit gaan...

D'r is ook nog een tijd geweest, ergens rond 1981 (NVBS jubileum) dat de drijfstangen (foutief) met rood ingelegd waren  :'( . Bij de SHM revisie hebben ze dat nog willen overschilderen naar het juiste zwart, maar dat mocht niet  >:(

Eigenlijk is de 3737 een hele rare mengelmoes van tijdsbeelden en is er veel mee gerommeld na 1958, al wat e.a toen ook al niet echt origineel meer.


Er is een kleurenfoto van volgens mij de 3724 met rood ingelegd drijfwerk. Was verder een nogal standaard-naoorlogse machine om te zien, vrij donker en vies dus, het rood viel nogal op. Die foto stond in n engels boekje, "20th century steam", ligt helaas niet hier. Dat ding zal gerust een uitzondering geweest zijn, maar blijkbaar kwam het voor.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #455 Gepost op: 09 February 2011, 23:34:11 »
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen".

Dat is duidelijk, maar hebben we iets beters? De inkleuring zal toch door iemand gedaan zijn die ook een echte heeft gezien. Het grijze onderstel is dan wel weer minder geloofwaardig. Toch zou dat groen best grasgroen kunnen heten.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #456 Gepost op: 09 February 2011, 23:41:34 »
Misschien had hij geen grasgroene kleur bij de hand? Of misschien werd er toen niet zo nauw gekeken, of misschien werd er aan esthetiek een grotere waarde gehecht dan aan getrouwheid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #457 Gepost op: 09 February 2011, 23:42:07 »
De beste benadering lijkt me dan toch dit...

90 jaar geleden had die rommel al dezelfde kleur, tamelijk betrouwbaar.

Zelfs al zou de tint op het plaatje aardig kloppen, hoe zet je dan een vage indruk van zo'n plaatje om in een model?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #458 Gepost op: 09 February 2011, 23:47:17 »
Een paar foto van een groot 3900 model uit het spoorwegmuseum. Helaas zojn ze met flits genomen omdat de belichting in de goederenloods slecht was, om niet te beginnen over het gaas.

Eerst dacht ik dat de kleur verkeerd was op het model, want het lijkt totaal niet op het latere groen. Maar met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is

mvg,
Rick

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #459 Gepost op: 09 February 2011, 23:48:13 »
Misschien had hij geen grasgroene kleur bij de hand?

Hoezo? Er is toch geen reden om aan te nemen dat de kleur op de briefkaart beslist *niet* klopt?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #460 Gepost op: 09 February 2011, 23:49:47 »



met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is

Nou... dat zou best eens kunnen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 23:54:16 door janw »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #461 Gepost op: 10 February 2011, 00:05:10 »
De beste benadering lijkt me dan toch dit...

90 jaar geleden had die rommel al dezelfde kleur, tamelijk betrouwbaar.

Zelfs al zou de tint op het plaatje aardig kloppen, hoe zet je dan een vage indruk van zo'n plaatje om in een model?

Ik wist niet dat de NS na elke lente de locs een tintje donkerder schilderden. Of hebben ze daar een speciale soort verf voor uitgevonden?  ??? ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #462 Gepost op: 10 February 2011, 00:25:22 »
Da's een camo kleurtje. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #463 Gepost op: 10 February 2011, 04:11:49 »
[plaatjes SpM 3900]
Citaat
met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is

Nou... dat zou best eens kunnen.

Waarom zouden ze een model van een moderne stoomloc voorzien van een oude kleurstelling? (die op dat moment niet actueel meer was?)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #464 Gepost op: 10 February 2011, 07:33:36 »
Het kan een werkplaatsmodel zijn, die net toen de 3900 in dienst kwam(1929) gemaakt is. Het donkerde standgroen kwam pas later, in 1931 volgens Artitec.