Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Artitec SS700/NS3700  (gelezen 483914 keer)

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #450 Gepost op: 09 February 2011, 14:43:24 »
Hallo 3700-fans,

Ik was niet zo tevreden over de zij-aanzichttekeningen bij de lijst uit te brengen modellen op de Artitec site. Zo was er geen vrije ruimte tussen ketel en voetplaat en ook ontbraken er kleurenafbeeldingen van sommige modellen (b.v. de 4-assige tender nieuw model en de SS-loc met voorverwarmer).
Daarom maar eens met copy/paste en Paint aan het werk gegaan.
Dit is het resultaat:


(klikbaar)

En nu maar wachten op het uitkomen van de modellen.
M.vr.gr'n,
Willem

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #451 Gepost op: 09 February 2011, 14:47:05 »
Kijk, Willem, jij bent nu de echte liefhebbert !!

Gerard

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #452 Gepost op: 09 February 2011, 14:49:41 »
Wie een wat mooiere (scherpere/grotere) prent wil hebben, moet me maar even mailen of pb'n met zijn e-mailadres.
Willem

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #453 Gepost op: 09 February 2011, 22:50:52 »
Over kleuren, en n.a.v. de link in dit draadje naar foto's op de site van een bekende winkel in Utrecht.
Omdat ik zelf ook een 3804 in aanbouw heb, en van plan was die olijfgroen te maken, zoek ik voor een aan te schaffen Artitec 3700 naar een afwijkende variant. De Staatsspoorkleurstelling is voor mij qua tijdperk wel erg uit de buurt maar de eerste NS-kleurstelling uit de jaren '20 zou wel kunnen. Dit zou dan het 'grasgroen' zijn, zoals Artitec het noemt.
     Het model op de foto heeft echter een nogal vaalgroene kleur waar ik niet erg blij van wordt (hopelijk zijn er gauw betere fotos beschikbaar, maar of het aan de foto ligt vraag ik me af). Maar mooi of niet is natuurlijk geen argument tegen historische correctheid. In het 3700-boek van Paul Henken (p. 26) gaat het over een "soort erwtensoepachtig groen", dat een treffende beschrijving van deze kleur zou kunnen zijn, ware het niet dat dit blijkbaar alleen bij de 3785-3790 is opgebracht. En die nummers maakt Artitec niet. (Overigens staat een zeer duidelijk zw/w foto van precies deze uitvoering op de voorplaat van het boek, waarop kleurnuances goed te zien zijn. Duidelijk is dat dit een lichte kleur is, en NB verder de tweekleurige wielen als bij de Staatsspoorlocs).
      Over de uiteindelijk gekozen standaardkleur van de jaren '20 zegt de tekst van Henken: "een kleur groen die iets donkerder is dan de kleur van de SS-locomotieven". Vanaf '31 wordt het weer anders.
De jaren '20-kleur zou dan op deze briefkaart van de 3816 moeten staan, uit ca. 1929:


Dit lijkt qua tint meer op "een kleur groen die iets donkerder is dan de kleur van de SS-locomotieven" dan het grasgroen van Artitec dat ik nu zie.
Wie kan hier meer over zeggen? Ivo was toch voor zijn Blokkendozen aan de slag gegaan met 'Boonstoppelgroen'? Hadden de Blokkendozen een ander groen dan de locomotieven?
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 23:15:40 door janw »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #454 Gepost op: 09 February 2011, 23:18:53 »
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen". Zou ik niet teveel vanuit gaan...

D'r is ook nog een tijd geweest, ergens rond 1981 (NVBS jubileum) dat de drijfstangen (foutief) met rood ingelegd waren  :'( . Bij de SHM revisie hebben ze dat nog willen overschilderen naar het juiste zwart, maar dat mocht niet  >:(

Eigenlijk is de 3737 een hele rare mengelmoes van tijdsbeelden en is er veel mee gerommeld na 1958, al wat e.a toen ook al niet echt origineel meer.


Er is een kleurenfoto van volgens mij de 3724 met rood ingelegd drijfwerk. Was verder een nogal standaard-naoorlogse machine om te zien, vrij donker en vies dus, het rood viel nogal op. Die foto stond in n engels boekje, "20th century steam", ligt helaas niet hier. Dat ding zal gerust een uitzondering geweest zijn, maar blijkbaar kwam het voor.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #455 Gepost op: 09 February 2011, 23:34:11 »
dat is een ingekleurde foto, volgens het aloude "groen is groen".

Dat is duidelijk, maar hebben we iets beters? De inkleuring zal toch door iemand gedaan zijn die ook een echte heeft gezien. Het grijze onderstel is dan wel weer minder geloofwaardig. Toch zou dat groen best grasgroen kunnen heten.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #456 Gepost op: 09 February 2011, 23:41:34 »
Misschien had hij geen grasgroene kleur bij de hand? Of misschien werd er toen niet zo nauw gekeken, of misschien werd er aan esthetiek een grotere waarde gehecht dan aan getrouwheid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #457 Gepost op: 09 February 2011, 23:42:07 »
De beste benadering lijkt me dan toch dit...

90 jaar geleden had die rommel al dezelfde kleur, tamelijk betrouwbaar.

Zelfs al zou de tint op het plaatje aardig kloppen, hoe zet je dan een vage indruk van zo'n plaatje om in een model?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #458 Gepost op: 09 February 2011, 23:47:17 »
Een paar foto van een groot 3900 model uit het spoorwegmuseum. Helaas zojn ze met flits genomen omdat de belichting in de goederenloods slecht was, om niet te beginnen over het gaas.

Eerst dacht ik dat de kleur verkeerd was op het model, want het lijkt totaal niet op het latere groen. Maar met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is

mvg,
Rick

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #459 Gepost op: 09 February 2011, 23:48:13 »
Misschien had hij geen grasgroene kleur bij de hand?

Hoezo? Er is toch geen reden om aan te nemen dat de kleur op de briefkaart beslist *niet* klopt?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #460 Gepost op: 09 February 2011, 23:49:47 »



met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is

Nou... dat zou best eens kunnen.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 23:54:16 door janw »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #461 Gepost op: 10 February 2011, 00:05:10 »
De beste benadering lijkt me dan toch dit...

90 jaar geleden had die rommel al dezelfde kleur, tamelijk betrouwbaar.

Zelfs al zou de tint op het plaatje aardig kloppen, hoe zet je dan een vage indruk van zo'n plaatje om in een model?

Ik wist niet dat de NS na elke lente de locs een tintje donkerder schilderden. Of hebben ze daar een speciale soort verf voor uitgevonden?  ??? ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #462 Gepost op: 10 February 2011, 00:25:22 »
Da's een camo kleurtje. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #463 Gepost op: 10 February 2011, 04:11:49 »
[plaatjes SpM 3900]
Citaat
met de beschrijving van een ander draadje en dit draadje denk ik dat het misschien toch dat het de oudere NS kleur is

Nou... dat zou best eens kunnen.

Waarom zouden ze een model van een moderne stoomloc voorzien van een oude kleurstelling? (die op dat moment niet actueel meer was?)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Artitec SS700/NS3700
« Reactie #464 Gepost op: 10 February 2011, 07:33:36 »
Het kan een werkplaatsmodel zijn, die net toen de 3900 in dienst kwam(1929) gemaakt is. Het donkerde standgroen kwam pas later, in 1931 volgens Artitec.