Artitec zal wel een of andere toko in Korea gevonden hebben. Ajin bijvoorbeeld.
Nu zijn modeltreinen duur, maar 2 miljoen euro ontwikkeling voor een modelstoomloc? Ik loop als externe bij redelijk wat productiebedrijven rond, maar als je uitgaat van een dagtarief van 1500 euro (en da's best veel) zou je dus meer dan 1000 mandagen kwijt zijn. Dan heb je nog 500.000 euro ovr voor materiaal etc etc. Die 2m lijkt me dan ook zwaar overtrokken.
Overigens wel leuk dat de model-3700en mogelijk uit Zuid-Korea gaan komen, terwijl er misschien nog wel een 1:1-exemplaar in buurland Noord-Korea aanwezig zou kunnen zijn.
2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...Om een voorbeeldje te geven: ontwikkelings kosten van de Fleischmann Lint waren € 1milj euro...
2 Miljoen euro zijn inderdaad de ontwikkelings kosten van een beetje stoomloc, dat is ook bij Fleischmann het geval. Het gaat dan wel om de gecompliceerde, zwaar gedetailleerde stoomlocs...
Wat doen ze dan verkeerd?Als ik de prijs en verkochte aantallen van recente H0 Philotrain modellen bekijk, dan kom ik hooguit op een paar ton omzet voor een model en dan hebben de fabriek, Philotrain en eventueel de tussenhandel er nog wat aan verdiend ook. Waarom zou het ontwikkelen van een handgemaakt messing model goedkoper zijn dan de ontwikkeling van een grootseriemodel?