Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 19:59:49
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
Vandaag om 19:55:58
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:52:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 19:51:41
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 19:50:21
Wat spoor 1 brouwsels door Wies
Vandaag om 19:48:20
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
Vandaag om 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:32:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
  

Auteur Topic: Isolatorenspuitwagen.  (gelezen 3318 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Isolatorenspuitwagen.
« Gepost op: 30 January 2011, 16:58:25 »
Op Drehscheibe vond ik een opmerkelijke wagen. Kan me niet herinneren of zoiets ook in Nederland heeft gereden. Een isolatorenspuitwagen(mooi scrabblewoord trouwens)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5232141

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2011, 17:00:22 »
euh...
Nooit gezien hier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2011, 17:19:51 »
Is in Nederland ook niet bekend. Maar in Duitsland al in gebruik sinds de jaren '60, en misschien wel langer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2011, 17:24:26 »
Ik vond het heel opmerkelijk. Maar is nou echt zo nodig, om die dingen schoon te spuiten?

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2011, 17:39:07 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2011, 19:07:12 »
Dat het in Nederland niet zo bekend is is niet zo heel gek: de isolatoren die wij hier hebben zijn geschikt om 3 kV veilig te isoleren: omdat de spanning in de stoomtijd precies de helft daarvan was, is dat hier niet nodig geweest.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 19:10:56 »
was Märklin nog niet zo veer weg van de realiteit met hun "Feuerwehr" trein!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 19:27:36 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Dat laatste ben ik benieuwd naar? dit geeft toch een sluiting van jewelste en verbinding met de bemanning?

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 19:33:31 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit). Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 19:59:03 »
Als ik de post van de Duitse collega's goed lees dan maakt men gebruik van een waterstraal die pulseert, waardoor de kans op een elektrisch verbinding nihil is.
Jeroen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 20:01:35 »
Hoezo met waterpistooltjes spelen. :P

In de tekst op DSO staat dat het een pulserende straal was, dus dat er geen gevaar voor de bemanning was.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ito

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Mijn site
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2011, 21:13:00 »
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Theoretisch klopt dat wel. In de praktijk zitten ze op de bliksemafleider. Herkenbaar aan de bovenste positie aan de mast.

Mvg,

Ito
Op rail een OC32 aangeschaft voor de wisselaansturing. Nu nog aan de praat krijgen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2011, 22:12:02 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit).
Het enige is dat een werkplatform zodanig isoleren dat er veilig onder spanning van 15 kV gewerkt kan worden een stevig klusje is, en ook erg duur is.
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
Die zitten alleen niet op de hoogspanningsleidingen: doen ze dat wel, dan leggen ze hoogstwaarschijnlijk direct het loodje wegens ontladingen vanaf hun zeer puntige snavel en nagels.

De werklui op de spuitwagen zullen dan ook 'gewoon verbonden' zijn, en dus niet een zeer speciale isolatie tussen de wagen en de rails c.q. aarde hebben gehad: het staat in de beschrijving, de straal was pulserend, zodat er geen geleidend pad kon ontstaan.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2011, 22:46:28 »
Als ik zo de foto's bekijk dan is er wel degelijk een verbinding door die waterstraal, pulserend of niet .
Snap dan ook niet hoe dit kan.
ik denk dat na een tijdje spuiten ook alles kletsnat is, dus hoe je één en ander moet isoleren weer ik niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2011, 22:53:32 »
Theorie? Doordat de waterstraal pulseert, onstaan er druppels dus is het water niet aaneengesloten.

Is trouwens de trekkende/duwende loc. (als het zo heet) een diesel of elektrisch? Want je ziet wel dat de panto. neer is. Moet ook wel. Wil niet denken aan de effecten die je krijgt bij een opstaande panto. .
Jeroen