Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Ben
Vandaag om 12:22:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
  

Auteur Topic: Isolatorenspuitwagen.  (gelezen 3162 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Isolatorenspuitwagen.
« Gepost op: 30 January 2011, 16:58:25 »
Op Drehscheibe vond ik een opmerkelijke wagen. Kan me niet herinneren of zoiets ook in Nederland heeft gereden. Een isolatorenspuitwagen(mooi scrabblewoord trouwens)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5232141

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2011, 17:00:22 »
euh...
Nooit gezien hier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2011, 17:19:51 »
Is in Nederland ook niet bekend. Maar in Duitsland al in gebruik sinds de jaren '60, en misschien wel langer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2011, 17:24:26 »
Ik vond het heel opmerkelijk. Maar is nou echt zo nodig, om die dingen schoon te spuiten?

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2011, 17:39:07 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2011, 19:07:12 »
Dat het in Nederland niet zo bekend is is niet zo heel gek: de isolatoren die wij hier hebben zijn geschikt om 3 kV veilig te isoleren: omdat de spanning in de stoomtijd precies de helft daarvan was, is dat hier niet nodig geweest.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 19:10:56 »
was Märklin nog niet zo veer weg van de realiteit met hun "Feuerwehr" trein!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 19:27:36 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Dat laatste ben ik benieuwd naar? dit geeft toch een sluiting van jewelste en verbinding met de bemanning?

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 19:33:31 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit). Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 19:59:03 »
Als ik de post van de Duitse collega's goed lees dan maakt men gebruik van een waterstraal die pulseert, waardoor de kans op een elektrisch verbinding nihil is.
Jeroen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 20:01:35 »
Hoezo met waterpistooltjes spelen. :P

In de tekst op DSO staat dat het een pulserende straal was, dus dat er geen gevaar voor de bemanning was.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ito

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Mijn site
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2011, 21:13:00 »
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Theoretisch klopt dat wel. In de praktijk zitten ze op de bliksemafleider. Herkenbaar aan de bovenste positie aan de mast.

Mvg,

Ito
Op rail een OC32 aangeschaft voor de wisselaansturing. Nu nog aan de praat krijgen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2011, 22:12:02 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit).
Het enige is dat een werkplatform zodanig isoleren dat er veilig onder spanning van 15 kV gewerkt kan worden een stevig klusje is, en ook erg duur is.
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
Die zitten alleen niet op de hoogspanningsleidingen: doen ze dat wel, dan leggen ze hoogstwaarschijnlijk direct het loodje wegens ontladingen vanaf hun zeer puntige snavel en nagels.

De werklui op de spuitwagen zullen dan ook 'gewoon verbonden' zijn, en dus niet een zeer speciale isolatie tussen de wagen en de rails c.q. aarde hebben gehad: het staat in de beschrijving, de straal was pulserend, zodat er geen geleidend pad kon ontstaan.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2011, 22:46:28 »
Als ik zo de foto's bekijk dan is er wel degelijk een verbinding door die waterstraal, pulserend of niet .
Snap dan ook niet hoe dit kan.
ik denk dat na een tijdje spuiten ook alles kletsnat is, dus hoe je één en ander moet isoleren weer ik niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2011, 22:53:32 »
Theorie? Doordat de waterstraal pulseert, onstaan er druppels dus is het water niet aaneengesloten.

Is trouwens de trekkende/duwende loc. (als het zo heet) een diesel of elektrisch? Want je ziet wel dat de panto. neer is. Moet ook wel. Wil niet denken aan de effecten die je krijgt bij een opstaande panto. .
Jeroen