Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Pauldg
Vandaag om 11:14:03
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald Halma
Vandaag om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Isolatorenspuitwagen.  (gelezen 3299 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Isolatorenspuitwagen.
« Gepost op: 30 January 2011, 16:58:25 »
Op Drehscheibe vond ik een opmerkelijke wagen. Kan me niet herinneren of zoiets ook in Nederland heeft gereden. Een isolatorenspuitwagen(mooi scrabblewoord trouwens)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5232141

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2011, 17:00:22 »
euh...
Nooit gezien hier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2011, 17:19:51 »
Is in Nederland ook niet bekend. Maar in Duitsland al in gebruik sinds de jaren '60, en misschien wel langer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2011, 17:24:26 »
Ik vond het heel opmerkelijk. Maar is nou echt zo nodig, om die dingen schoon te spuiten?

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2011, 17:39:07 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2011, 19:07:12 »
Dat het in Nederland niet zo bekend is is niet zo heel gek: de isolatoren die wij hier hebben zijn geschikt om 3 kV veilig te isoleren: omdat de spanning in de stoomtijd precies de helft daarvan was, is dat hier niet nodig geweest.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 19:10:56 »
was Märklin nog niet zo veer weg van de realiteit met hun "Feuerwehr" trein!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 19:27:36 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Dat laatste ben ik benieuwd naar? dit geeft toch een sluiting van jewelste en verbinding met de bemanning?

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 19:33:31 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit). Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 19:59:03 »
Als ik de post van de Duitse collega's goed lees dan maakt men gebruik van een waterstraal die pulseert, waardoor de kans op een elektrisch verbinding nihil is.
Jeroen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 20:01:35 »
Hoezo met waterpistooltjes spelen. :P

In de tekst op DSO staat dat het een pulserende straal was, dus dat er geen gevaar voor de bemanning was.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ito

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Mijn site
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2011, 21:13:00 »
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Theoretisch klopt dat wel. In de praktijk zitten ze op de bliksemafleider. Herkenbaar aan de bovenste positie aan de mast.

Mvg,

Ito
Op rail een OC32 aangeschaft voor de wisselaansturing. Nu nog aan de praat krijgen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3457
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2011, 22:12:02 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit).
Het enige is dat een werkplatform zodanig isoleren dat er veilig onder spanning van 15 kV gewerkt kan worden een stevig klusje is, en ook erg duur is.
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
Die zitten alleen niet op de hoogspanningsleidingen: doen ze dat wel, dan leggen ze hoogstwaarschijnlijk direct het loodje wegens ontladingen vanaf hun zeer puntige snavel en nagels.

De werklui op de spuitwagen zullen dan ook 'gewoon verbonden' zijn, en dus niet een zeer speciale isolatie tussen de wagen en de rails c.q. aarde hebben gehad: het staat in de beschrijving, de straal was pulserend, zodat er geen geleidend pad kon ontstaan.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2011, 22:46:28 »
Als ik zo de foto's bekijk dan is er wel degelijk een verbinding door die waterstraal, pulserend of niet .
Snap dan ook niet hoe dit kan.
ik denk dat na een tijdje spuiten ook alles kletsnat is, dus hoe je één en ander moet isoleren weer ik niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8615
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2011, 22:53:32 »
Theorie? Doordat de waterstraal pulseert, onstaan er druppels dus is het water niet aaneengesloten.

Is trouwens de trekkende/duwende loc. (als het zo heet) een diesel of elektrisch? Want je ziet wel dat de panto. neer is. Moet ook wel. Wil niet denken aan de effecten die je krijgt bij een opstaande panto. .
Jeroen