Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Isolatorenspuitwagen.  (gelezen 3169 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Isolatorenspuitwagen.
« Gepost op: 30 January 2011, 16:58:25 »
Op Drehscheibe vond ik een opmerkelijke wagen. Kan me niet herinneren of zoiets ook in Nederland heeft gereden. Een isolatorenspuitwagen(mooi scrabblewoord trouwens)

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5232141

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2011, 17:00:22 »
euh...
Nooit gezien hier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2011, 17:19:51 »
Is in Nederland ook niet bekend. Maar in Duitsland al in gebruik sinds de jaren '60, en misschien wel langer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2011, 17:24:26 »
Ik vond het heel opmerkelijk. Maar is nou echt zo nodig, om die dingen schoon te spuiten?

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2011, 17:39:07 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2011, 19:07:12 »
Dat het in Nederland niet zo bekend is is niet zo heel gek: de isolatoren die wij hier hebben zijn geschikt om 3 kV veilig te isoleren: omdat de spanning in de stoomtijd precies de helft daarvan was, is dat hier niet nodig geweest.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 19:10:56 »
was Märklin nog niet zo veer weg van de realiteit met hun "Feuerwehr" trein!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 19:27:36 »
Blijkbaar is dat nodig, anders zouden ze het niet doen. Want het kost natuurlijk wel geld.
In Duitsland is de spanning 10 keer zo hoog als in Nederland.
Het bijzondere van deze wagen is dat ze de isolatoren schoon kunnen spuiten terwijl de spanning er gewoon op blijft staan.
Dat laatste ben ik benieuwd naar? dit geeft toch een sluiting van jewelste en verbinding met de bemanning?

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 19:33:31 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit). Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 19:59:03 »
Als ik de post van de Duitse collega's goed lees dan maakt men gebruik van een waterstraal die pulseert, waardoor de kans op een elektrisch verbinding nihil is.
Jeroen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 20:01:35 »
Hoezo met waterpistooltjes spelen. :P

In de tekst op DSO staat dat het een pulserende straal was, dus dat er geen gevaar voor de bemanning was.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Ito

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Mijn site
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2011, 21:13:00 »
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.

Theoretisch klopt dat wel. In de praktijk zitten ze op de bliksemafleider. Herkenbaar aan de bovenste positie aan de mast.

Mvg,

Ito
Op rail een OC32 aangeschaft voor de wisselaansturing. Nu nog aan de praat krijgen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2011, 22:12:02 »
Het hoeft geen probleem te zijn zolang de bemanning maar geïsoleerd staat ten opzichte van de spoorstaven (deze dienen als de tweede geleider in het circuit).
Het enige is dat een werkplatform zodanig isoleren dat er veilig onder spanning van 15 kV gewerkt kan worden een stevig klusje is, en ook erg duur is.
Dit is hetzelfde met de vogeltjes op de hoogspanningsleidingen. Zolang ze de grond niet raken gaat het goed.
Die zitten alleen niet op de hoogspanningsleidingen: doen ze dat wel, dan leggen ze hoogstwaarschijnlijk direct het loodje wegens ontladingen vanaf hun zeer puntige snavel en nagels.

De werklui op de spuitwagen zullen dan ook 'gewoon verbonden' zijn, en dus niet een zeer speciale isolatie tussen de wagen en de rails c.q. aarde hebben gehad: het staat in de beschrijving, de straal was pulserend, zodat er geen geleidend pad kon ontstaan.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2011, 22:46:28 »
Als ik zo de foto's bekijk dan is er wel degelijk een verbinding door die waterstraal, pulserend of niet .
Snap dan ook niet hoe dit kan.
ik denk dat na een tijdje spuiten ook alles kletsnat is, dus hoe je één en ander moet isoleren weer ik niet.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Isolatorenspuitwagen.
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2011, 22:53:32 »
Theorie? Doordat de waterstraal pulseert, onstaan er druppels dus is het water niet aaneengesloten.

Is trouwens de trekkende/duwende loc. (als het zo heet) een diesel of elektrisch? Want je ziet wel dat de panto. neer is. Moet ook wel. Wil niet denken aan de effecten die je krijgt bij een opstaande panto. .
Jeroen