Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 601958 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1560 Gepost op: 05 October 2012, 13:10:20 »
Voordeel van een erbij geleverde decoder is dat deze met geluid is uitgevoerd.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1561 Gepost op: 05 October 2012, 13:19:39 »
Dat hoeft niet per sé André. Kan ook een gewone Lokpilot decoder inzitten.

Jammer dat de cv waardes van de stellen die geleverd worden met gewone decoder totaal niet kloppen en het treinstel racet hierdoor over de baan...

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1562 Gepost op: 06 October 2012, 10:43:09 »
Bedankt voor de antwoorden; toch maar eens kijken of ik een digitale versie op de kop kan tikken dan.

Groeten, Edwin

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1563 Gepost op: 06 October 2012, 12:37:46 »
Overzichtje van mij probeersels, wellicht heeft iemand er wat aan:

CV 2 = 1            Ik hou van langzaam optrekken
CV 5 = 20          Niet gekalibreerd maar leek snel zat
CV 6 = 5            ivm langzaam optrekken

CV 52 = 10         lastregeling op lage snelheid
CV 54 = 80         lastregeling
CV 55 = 150       parameter om de lastregeling aan te passen op massa van de motor (anker en vliegwiel)

Inmiddels is mijn DE-2 ook binnen, de 179. Ik heb gekozen voor de versie met ingebouwde Lokpilot decoder, omdat dat minder gehannes zou moeten opleveren dan zelf een decoder inbouwen en vooral zelf instellen.

Normaliter plaats ik zelf een decoder in een model en rijdt het na het wijzigen van een paar CV's naar wens. Dit is het geval bij Roco modellen. Helaas gaat deze vlieger dus niet op bij Artitec. Ik ben teleurgesteld dat Artitec niet de moeite heeft gedaan om de decoder fatsoenlijk in te stellen, mijn DE-1 met van fabriek af ingebouwde decoder was wel al vrij goed afgesteld en eenvoudig zelf bij te regelen.

Met CV 2 tot en met 6 kan je normaal gesproken het rijgedrag van een model goed inregelen. Mijn 179 wil maar niet luisteren... Wat ik ook probeer, het treinstel trekt veel te snel op en kan totaal niet 'kruipen'. Bovendien maakt het treinstel een snerpend geluid als het door een boog gaat, zelfs door R4!

Dit heb ik gedaan:

-1) Allereerst heb ik CV29 de waarde 34 gegeven (= lang lokadres gebruiken met 28/128 rijstappen, motoraansturing door middel van CV's 2, 5 en 6).
-2) CV2 waarde = 1 (laagst mogelijke spanning in de eerste rijstap, treinstel zou dus heel langzaam moeten rijden)
-3) CV3 waarde = 63 (treinstel zou super traag moeten optrekken en pas na ruim 50 seconden op maximum snelheid zitten). Mooi niet dus, treinstel zit na enkele seconden al op de maximale snelheid!
-4) CV4 waarde = 63 (treinstel zou super traag moeten afremmen en remt inderdaad vrij traag. Als ik deze waarde in een ander model met dezelfde decoder (bijv de Roco 1600) programmeer, dan remt de Roco 1600 nog een stuk trager!)
-5) CV5 waarde = 12 (maximumsnelheid, dit vind ik wel een mooie waarde)
-6) CV6 waarde = 32 (middelste snelheidstrap = de helft van de maximale snelheid van het model). Mooi niet dus! Als ik de rijregelaar van mijn Multimaus voor circa 1/3e open draai, zit het model al op haar maximum snelheid! Verder draaien heeft geen enkel nut. Erg raar!

Daarnaast heb ik gekeken wat er gebeurt als je de lastregeling uitschakelt, dus CV49 op 18 gezet. Nou, dan is het model dus echt niet vooruit te branden en hoe ver je de regelaar ook opendraait, het model blijft super traag (enkele mm's / sec) rijden. Daarna weer snel de waarde 19 geprogrammeerd.

Verder valt het mij op dat de standaardfuncties F3 (rangeersnelheid) en F4 (lastregeling uit) niet werken. Wellicht zitten deze onder een andere functietoets.

Ook zag ik dat de kleur geel van beide bakken duidelijk verschilt.

Het is zeker een mooi model, maar het is jammer dat men niet de moeite heeft gedaan om het model digitaal in orde te maken. Ook mag er voor een model van ruim 300 euro worden verwacht dat het interieur op z'n minst een kleurtje heeft.

Artitec is uiteraard ook gemaild naar aanleiding van mijn bevindingen. Wellicht kunnen ze de juiste CV-waardes doorsturen en moet de motor nog worden gefinetuned door CV 67 - 96.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1564 Gepost op: 06 October 2012, 12:43:31 »
Hoi Erwin,

Rijgedrag regelen met CV 2 tm 6?

Tijd om de handleiding eens te lezen van een locpilot ;)

De cv's die jij insteld zijn slechts waarden waarmee je optrek/remvertraging insteld en de maximale snelheid. Nog een goeie vraag, hoe kan de gemiddelde snelheid hoger zijn dan de maximale snelheid?  ;)

Je moet de motor afstellen, dat doe je met heel andere cv's ;)

witje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1565 Gepost op: 06 October 2012, 12:47:05 »
gisteren de DE2 165 opgehaald.

wat een mooi exemplaar !!!!!!!

ik heb alleen een vraagje.
 
hoe kun je de (andere) geluiden(bv. de station vermelding) op je Marklin centraal station 2 (60214)
krijgen ?

ik ben benieuwd, mij lukt het namelijk niet, wat doe ik fout?

wie kan mij uitleggen hoe het wel moet?
alvast bedankt voor de moeite.


vrg,

Erwin

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • Eschburg
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1566 Gepost op: 06 October 2012, 13:18:55 »
Dit heb ik gedaan:
..................
-5) CV5 waarde = 12 (maximumsnelheid, dit vind ik wel een mooie waarde)
-6) CV6 waarde = 32 ...............

De waarde van CV6 op ongeveer 1/3 van de waarde van CV5. Dan zal het een stuk beter gaan.
Staat ook ergens in de handleiding van de decoder.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1567 Gepost op: 06 October 2012, 13:24:24 »
Hoi Erwin,

Rijgedrag regelen met CV 2 tm 6?

Tijd om de handleiding eens te lezen van een locpilot ;)

De cv's die jij insteld zijn slechts waarden waarmee je optrek/remvertraging insteld en de maximale snelheid. Nog een goeie vraag, hoe kan de gemiddelde snelheid hoger zijn dan de maximale snelheid?  ;)

Je moet de motor afstellen, dat doe je met heel andere cv's ;)

Optrek- en remvertraging noem ik toch echt rijgedrag. Zoals ik in mijn bericht al aangaf zal je ook nog iets met de CV's 67 - 96 moeten doen om de motor af te stellen. Maar normaliter doe ik nooit iets met die CV's, aangezien de meeste modellen die ik heb prima functioneren na enkel het aanpassen van CV 2 t/m 6.

Dus ik denk dat we gewoon allebei precies hetzelfde bedoelen. ;)

@Koos: Op CV6 heb ik al verschillende waardes geprobeerd, maar deze waren niet naar tevredenheid... Ik zag het altijd zo: in CV5 programmeer je een maximumsnelheid, variërend van 1 tot 64, waarbij 64 maximaal is. CV6 gebruik je vervolgens om aan te geven op welk moment de trein zijn middelste snelheid bereikt, indien dit bij stap 64 (van de 128) moet zijn, moet je in dit CV de waarde 32 (de middelste van 1 - 64) nemen.

We dienen dus aan de slag te gaan met de parameters om de motor mee af te stellen. Aangezien ik deze nooit gebruikt heb, is dit wel een mooi klusje voor een regenachtige zondagmiddag. ;)
« Laatst bewerkt op: 06 October 2012, 13:33:54 door NS 1100 »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1568 Gepost op: 06 October 2012, 14:24:31 »
Met CV6 geef je aan welke snelheid je loc rijdt bij de middelste snelheidstap, bij 28 stappen is dat stap 14.
De waarde in CV6 moet daarom altijd lager zijn dan in CV5. Beiden gaan overigens bij een lopi4 tot 255.
Ik ken de DE-2 niet, maar waarde 12 voor CV5 lijkt me erg laag.

Huub

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1569 Gepost op: 07 October 2012, 04:59:16 »
NS 1100:

Wat Koos en Huub al aanhaalden: je gemiddelde snelheid moet lager zijn dan de maximale snelheid. 36 is hoger dan 12 dus gaat jouw DE 2 al na een paar stappen op maximum. Het gemiddelde is niet tussen stilstaan en de waarde die jij opgeeft in max snelheid maar een gemiddelde tussen stilstand en werkelijke maximale snelheid van het model.

Het rijgedrag bij lage snelheden bewerk je dus met onder andere CV 52 54 en 55, deze waardes regelen hoe de lastregeling omgaat met het type motor. Aangezien het een klein prutsmotortje is zijn deze waardes anders bij de normale zware Roco motoren met massieve vliegwielen. Een licht motortje reageert gewoon anders op een puls van de decoder dan een zware logge motor uit een roco 1600.

Probeer mijn waardes eens? Mijn max snelheid is hoger ingesteld weliswaar maar ik heb er noch geen tachowagen aangehangen. Ding rijdt hier voortreffelijk, had er eerst een hard hoofd in met de onregelmatige loop bij het langzaam rijden maar ik ben dik tevreden nu :)

De uitdaging is nu om alles te kalibreren met mijn DE 1 en deze op gelijke hoogte te brengen met de DE 2 zodat ze gekoppeld kunnen worden. als ik ze nu koppel dan zweeft één draaistel van de DE 1 los van de rails. Ziet er niet uit, lijkt net of de DE 2 een lepelwagen is van de ANWB die de DE 1 wegsleept :P

Groetsels,

Robert
« Laatst bewerkt op: 07 October 2012, 05:01:43 door Biesje. Reden: Om 5 uur s\'ochtends faudloos tiepen is lastig :( »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1570 Gepost op: 07 October 2012, 08:55:31 »
Met cv6 bepaal je in feite de vorm van de snelheidscurve. Staat cv6 op de helft van cv5, dan is de afstand tussen de snelheidsstappen gelijk en verloopt het optrekken lineair. Zet je cv6 bijvoorbeeld op een derde van cv5, dan zal het treinstel wat moeizamer op gang komen om op wat hogere snelheden ook sneller te accelereren. De snelheidscurve kun je vervolgens nog nauwkeuriger instellen met cv 67 -96, maar echt noodzakelijk is dat vaak niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1571 Gepost op: 07 October 2012, 09:37:35 »
@NS 1100,

Ik heb de gele 165, en hij rijdt hier perfect,  (y) Bij jou staat je cv6 veel te hoog. Dit moet een 1/3 van cv5 zijn.
Mijn cv instellingen zijn;

CV    4 =   6
CV    5 =  12
CV    6 =   4
CV  52 =  10
CV  54 =  80
CV  55 =150
CV262 =  10
CV270 =  10
CV278 =  10
CV278 =  10
CV302 =    5
CV330 =    9
CV346 =    6
CV362 =  32
CV378 =  32

Cv 4 t/m 55 hebben met het rijgedrag te maken. CV 262 t/m 378 met de verlichting.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2012, 09:47:58 door Bert de Jongh »
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1572 Gepost op: 07 October 2012, 10:03:05 »
Het is werkelijk geweldig hoe men elkaar hier helpt met het juist instellen van de CV's voor dit treinstel. Maar aan de andere kant is het diep treurig dat dit nodig is. Wederom geen beste beurt van Artitec. Ik kan me niet herinneren dat deze uitgebreide hulp noodzakelijk was voor een loc of treinstel van een andere fabrikant.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6706
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1573 Gepost op: 07 October 2012, 10:26:34 »

Wederom geen beste beurt van Artitec.


Je kunt onmogelijk van een fabrikant verwachten dat ze een lok of treinstel voor je instellen. Een ieder heeft zo z'n eigen wensen qua snelheid, adres, optrek - en afremgedrag etc..

Bij Artitec staat een aantal zaken keurig beschreven (klik), is er gebruiksaanwijzing van de LokPilot V4 beschikbaar maar doorgaans lezen mensen niet maar ploppen een vraag op een forum. ;)

Gr, Ben.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE-2
« Reactie #1574 Gepost op: 07 October 2012, 10:35:58 »
..... Maar aan de andere kant is het diep treurig dat dit nodig is. Wederom geen beste beurt van Artitec. Ik kan me niet herinneren dat deze uitgebreide hulp noodzakelijk was voor een loc of treinstel van een andere fabrikant.

Groet,
Ruud

Het beste wat Att en elke andere fabrikant kan doen is alle instellingen standaard op 0 zetten. Kan iedereen het zelf uitzoeken en leren dat er niks leuker is dan je eigen weg vinden en gaan.
Zucht.

Gr/H