Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:46:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: Artitec DE-2  (gelezen 596902 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Artitec DE-2
« Reactie #900 Gepost op: 29 June 2011, 23:20:14 »
inderdaad. Ik zal eeerdaags eens kijken of ik dat stukje kan scannen. Geeft een hoop duidelijkheid over de geschiedenis.

mvg,

Robin

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE-2
« Reactie #901 Gepost op: 29 June 2011, 23:26:05 »
Gut, en daar heb ik bij het maken van de test gewoon overheen gelezen :(
In de OdR van april 1953 staat zelfs een foto van de 21 op proefrit te Utrecht CS, dd 14-11-52. Ook wordt verwezen naar de januari-uitgave. En kom ik er nu dus achter dat die niet in mijn ingebonden zooitje zit...:(
Als iemand van de januari-uitgave een scan of kopietje kan draaien, hou ik me aanbevolen:)
En Robin, ik wil die scan ook wel graag:)

Gr/H

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re:Artitec DE-2
« Reactie #902 Gepost op: 30 June 2011, 00:00:44 »
kleine verbetering op mijn vorige opmerking:

Het ontwerpen van het model was reeds gestart voordat NS uitvraag deed. Allan was reeds in gesprek met leveranciers toen NS uitvraag deed voor offertes bij de treinbouwers. Allan was dus een stap op voor ten opzichte van de concurrentie, en mede hierdoor werd het werk aan hen gegund.

Oftewel:
Het eerste stel, welke op proef gebouwd is, was dus wel op aanvraag van NS gebouwd, vandaar de keurig nummerplaat NS-21. Ik had het verkeerd in mijn hoofd zitten (wordt ook een dagje ouder, gelukkig ;D).

En als iemand voor mij de artikelen uit 1953 kan scannen betreffende de engeltjes, ik houd mij aanbevolen!!

mvg,

Robin
« Laatst bewerkt op: 30 June 2011, 01:24:18 door robin binsbergen »

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re:Artitec DE-2
« Reactie #903 Gepost op: 30 June 2011, 09:00:40 »
Gisteren is mijn DE-2 aangepast bij Artitec.
Ik heb nu wel een L-sein, de printplaten zijn verwisseld voor versies met de L-sein LED en
het geluid van de kardanas is ook beter geworden.
De uiteindelijke oplossing is minder scherpe bochten, maar dat was toch al het idee voor de
toekomstige nieuwe modelbaan, want dat geldt immers voor meerdere modellen.
Ook nog te weten gekomen dat het probleem van de ongelijke treeplanken, bij het jakobsdraaistel,
moeilijk is aan te passen. Het is een gevolg van de toegepaste constructie bij de rijtuigbakken.

PS. Als je een probleem hebt met je DE-2 kun je dus ook via Artitec een afspraak maken. Ik mocht bij Artitec langskomen omdat mijn winkelier (MTE) verder weg woont als Artitec zelf.
Deze oplossing was voor mij dus makkelijker, maar ga er dus niet automatisch van uit dat je mag langskomen bij hen.
Regelen via de winkel waar je de DE-2 hebt gekocht geniet uiteraard de voorkeur.

Groet Peter,

Dus Artitec geeft zelf al aan, dat het niet helemaal is zoals het zou moeten zijn met die treeplanken.

Ook ik heb die 4 treeplanken in het midden ook op mijn rode 93 (te) dicht tegen de onderkant van die deurtjes. Twee andere identieke deurtjes zitten vlak achter de bagageruimte boven het aangedreven einddraaistel met de treeplanken wel op de juiste hoogte. Uit foto's van GroterDamProject heb ik gezien dat de treeplanken bij die 2 deurtjes ge-integreerd zitten in de kap terwijl bij de 4 deurtjes boven het middelste draaistel de treeplanken vastzitten aan de bak (en helaas niet de kap). Had Artitec ook die 4 middelste treeplanken ge-integreerd in de kap, dan was dit probleem volledig uit de wereld geweest. Maar ok, omdat die 4 treeplanken aan beide kanten van de 93 geen onderlinge verschillen in hoogte vertonen (dus in feite allevier dezelfde afwijking hebben) maak ik mij er niet zo druk over. Ik had dus beduidend meer gebaald als 1 van die 4 middelste treeplanken WEL op de juiste hoogte had gezeten. Durf hem ook verder beslist niet uitelkaar te halen als het niet absoluut noodzakelijk is. En zowel Artitec als winkelier Wentink zitten aan de andere kant van de wereld dus ik kan niet "even" langskomen. Gelukkig heb ik een zeer bekwame en ervaren "Goeroe" vlak in de buurt wonen. Het was een beetje een gok om het ding vanuit Holland voor $650 over te laten sturen maar gelukkig heb ik geen enkele spijt. Het ding oogt verder prima, het L-sein (is dat niet dat kleine lampje links bovenaan ?) doet het ook, en hij loopt ook goed met grandioos mooie sound. De algehele indruk van deze DE-2 geeft voor mij zeker aanleiding om ook aan een DE-1 te denken in de niet al te verre toekomst. Die schijnt zelfs een wat gedetailleerder interieur te hebben.

Beste Groeten, Jan     

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE-2
« Reactie #904 Gepost op: 30 June 2011, 10:14:44 »
Nou Jan, aangezien jij 'down under' zit, zakken die treeplanken toch vanzelf naar de goeie stand?   ;)
Maar zonder dollen, leuk te horen dat er nu ook een DE-2 helemaal in Australië rondrijdt.
Veel plezier ermee en welkom op dit forum!

mvg,
Gert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE-2
« Reactie #905 Gepost op: 30 June 2011, 10:53:43 »


En als iemand voor mij de artikelen uit 1953 kan scannen betreffende de engeltjes, ik houd mij aanbevolen!!

Ga ik regelen. Wil je ook een Beel-tje?;)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re:Artitec DE-2
« Reactie #906 Gepost op: 30 June 2011, 11:42:01 »
Nou Jan, aangezien jij 'down under' zit, zakken die treeplanken toch vanzelf naar de goeie stand?   ;)
Maar zonder dollen, leuk te horen dat er nu ook een DE-2 helemaal in Australië rondrijdt.
Veel plezier ermee en welkom op dit forum!

mvg,
Gert

Dank je wel Gert ! Inderdaad als ik maar lang genoeg wacht zakken ze misschien nog wat naar beneden, maar dan hopelijk wel allevier tegelijk  :). Hier op de club keken ze behoorlijk op van deze uiterst vreemde eend in de bijt. Men rijdt hier veel Amerikaans en ook wel Engels, en ook Fleischmann, Roco, Marklin en Trix is hen niet vreemd, maar van Artitec en de DE-1 en DE-2 hebben ze nog nooit gehoord.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re:Artitec DE-2
« Reactie #907 Gepost op: 02 July 2011, 10:53:46 »
Dag Karst,

Klein vraagje over de kleuren van het interieur.
Je hebt het over Kleinspoor Dieselblauw en Dieselrood.
Zijn daar ook Humbrol/Revell kleuren voor te gebruiken.
(Daar heb ik genoeg potjes van)
En zo ja wat is het alternatieve nr. daarvoor?
Sinds gisteren de trotse bezitter van een DE -2/Prachtig model
maar het interieur moet toch echt wel een kleurtje.

mvg Henk

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re:Artitec DE-2
« Reactie #908 Gepost op: 02 July 2011, 16:07:27 »
Op mijn website heb ik een verf-overzicht staan voor de veschillende merken.

Daar staan dieselrood en blauw ook genoemd.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re:Artitec DE-2
« Reactie #909 Gepost op: 02 July 2011, 19:58:07 »
Zal ik OdR 01-1953 straks ff onder de scanner gooien?

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re:Artitec DE-2
« Reactie #910 Gepost op: 02 July 2011, 20:37:08 »
Private SNAFA schreef:
>>>Op mijn website heb ik een verf-overzicht staan voor de veschillende merken.

Voor mij werkt die link niet, er komt een "Access forbidden" melding.

Jint

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE-2
« Reactie #911 Gepost op: 02 July 2011, 21:05:20 »
Zal ik OdR 01-1953 straks ff onder de scanner gooien?
Volgaarne!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE-2
« Reactie #912 Gepost op: 02 July 2011, 21:09:50 »
Inderdaad, erg interessant om dat artikel eens te lezen!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec DE-2
« Reactie #913 Gepost op: 02 July 2011, 21:12:00 »
TIm, als het niet teveel werk is, wil ik wel graag het hele nr hebben. Dan heb ik mijn collectie '53 compleet :)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re:Artitec DE-2
« Reactie #914 Gepost op: 06 July 2011, 05:07:27 »
Grappig dat de DE-2 in de verte wel wat weg heeft van de Duitse SVT137 (Trix).

Ik weet nog dat ik dat ding een jaar of wat geleden kocht omdat hij er wel wat op leek, de DE-2 was toen nog lang niet verkrijgbaar.
Qua kop en ook qua uiterlijk lijkt hij er wel wat op, ook 2 einddraaistellen en een middendraaistel.
Voor de rest gaat het mank, want anders dan de SVT137 was de DE-2 niet bedoeld als hoge snelheids trein.
Ook de draaistellen zitten meer "verborgen" bij de SVT137.

De aandrijving zit in het middendraaistel, hij is van metaal, en hij is daarom zowat 3 maal zo zwaar als de DE-2.
Hij heeft een "halve" geluidsdecoder, Trix heeft het motorgeluid achterwege gelaten.
En er bestaat ook geen "DE-1" van deze SVT137.
Maar zeker geen gek treinstel om te hebben.

Groet, Jan


« Laatst bewerkt op: 06 July 2011, 05:10:41 door jandejager. Reden: 2 foto\'s toevoegen »