Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12

Auteur Topic: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren  (gelezen 8125 keer)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Gepost op: 07 February 2007, 11:05:04 »
Ik ben een flink stuk gevorderd met de bouw van mijn N-baan met Peco rails. Voor de wissels gebruik ik Turtoise wisselmotoren. Op een bepaald punt heb ik zoveel wissels liggen dat enkele van die motoren enigszins schuin zijn geplaatst. Ik heb ze allemaal net naast elkaar kunnen krijgen, al dan niet gedraaid. En wonder boven wonder gaan de wissels ook volledig om.
Alles voor elkaar.......... dacht ik.
Want toen moest ik het boven de wissel uitstekende deel van de ijzerdraad gaan wegknippen. Daarbij stuit ik bij enkele wissels op het probleem dat die ijzerdraad door de schuine montage omhoog komt c.q. naar beneden gaat als de wissel omgaat. Ik heb de draad nu afgeknipt op de laagste stand, maar als de wissel omligt, komen de loks en wagens er niet meer langs omdat ze tegen het stukje ijzerdraad aan rijden wat nu uitsteekt.

Hopelijk is mijn probleem helder, anders: vragen staat vrij.

Ik heb zelf al zitten nadenken en iets bedacht in de trant van een dun buisje (misschien een hol rond profiel van Evergreen) onder de handel van het wissel monteren. Hier glijdt de ijzerdraad dan doorheen en sleept zo de tongen mee.
Ik zie hier echter nogal wat risico's in de montage en ik ben bang dat er te veel kracht verloren gaat door deze overbrenging waardoor de wissels niet volledig om zullen gaan.

Iemand een suggestie? ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
Re: Peco-wissels met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2007, 11:26:31 »
Peter,

op de site van Hans Deloof staat een foto met de overbrenging van een servo door een buisje. Hierbij gaan weinig krachten "verloren".

Groet Erik

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2007, 11:27:07 »
Ik begrijp het niet helemaal, omdat bij de tortoise de meenemer in het midden in de hoogste stand staat. Ikzelf denk aan een magnetische koppeling tussen de t** en de wisseltong.  Jaap

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2007, 11:36:22 »
@Erik, thanks, ziet er inderdaad goed uit, misschien dat ik mijn moed gewoon een keer bij elkaar moet schrapen ;)
@Jaap, ik begrijp jou ook niet ;) Wat bedoel je met een magnetische koppeling?
Mijn probleem is dus dat niet alle turtoise-motoren exact recht onder het wissel zitten. Hierdoor zit de ijzerdraad een beetje schuin in de handel van de wissel. Als het wissel dan omgaat komt de ijzerdraad nog iets schuiner te staan en komt daardoor iets omhoog.
Verder afknippen van de draad is zinloos omdat de draad er dan 'uitfloept' als ie weer naar de 'lage' stand gaat.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2007, 11:41:41 »
Ik bedoel een klein permanent magneetje plakken aan de meenemer van de T** en eentje onder de wisseltongen. Maar als ik er langer over nadenk is dit misschien te ver gezocht.  Jaap

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2007, 12:23:54 »
Peter heeft de motoren nu waarschijlijk rechtstreeks aan de wissel zitten. Meer ruimte kun je creëren door dat met een "afstandsbediening" te doen. Een voorbeeld heb ik in de link geplaatst. Hierbij wordt de draad naar de wissel ondersteund door een buisje.

Groet Erik

Frans

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2007, 13:37:48 »
Je zou de wisselmotor met een blokje hout omlaag kunnen brengen zodat hij beneden de andere wissel uitsteekt.
Zoals als ik het lees ligt de motor maar net even schuin.
Met dat blokje hout kun je dan de motor klein beetje over de andere motor laten steken terwijl hij toch recht onder de wissel komt te zitten.

Succes, Frans

Ferry van der Meij

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2007, 14:43:15 »
Peter,

Waarom buig je niet een kleine z in het aandrijfstaafje naar de wisseltong?
Daarmee kun je het weer recht positioneren denk ik.

Groet
Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2007, 16:23:45 »
Dan wordt de kwaal door de hefboomwerking alleen maar groter.
De oplossing van Jacob is denk ik het eenvoudigst. Zelf schroef ik de T** op een dun 4mm plaatje triplex, boor hierin voor en achter een gat van 10mm. Dit geheel vast zetten met een klein parkertje en ringetje onder de baan. Door het 10mm gat ontstaat er veel ruimte om te corrigeren.
Gekombineerd met het voorstel van Jacob,  eronder een afstands-plaatje, zou ik het plaatje waarop de T** zit aan één zijkant breder maken, zeg maar 3 cm. Daarin de gaten boren om vast te kunnen zetten. Desnoods vijl je aan één kant van de T** de flens af en lijm je de T** op het plaatje.  Jaap

PS Uiteraard kan natuurlijk afhankelijk van de beschikbare ruimte de 10mm
gaatjes "voor" en "achter" de T** geplaatst worden. Waarbij je het onderplaatje zo smal mogelijk houdt.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2007, 19:18:10 door Wurlitzer »

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2007, 21:07:42 »
Ik heb ook gaten van 10mm, anders had het uberhaupt al niet gewerkt ;)

Dat blokje moet dan wel een heel eind zijn, die dingen zijn een centimeter of 7 a 8 hoog. Dan zal ik veel van mijn bedrading weer om moeten leggen en daar voel ik heel weinig voor.
Ik vrees dat het toch de beste oplossing gaat zijn...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2007, 22:22:22 »
Ik heb me zeker niet goed genoeg uitgedrukt. De T** wordt op een bodemplaatje geschroefd. Twee 10mm gaten om de combinatie T** en plaatje onder de baan vast te schroeven en zo te justeren. Goed Ok ook één om de meenemer doorheen te voeren. Het plaatje is niet veel groter dan de voet van de T**. De T** hoeft toch maar een mm of 7 omhoog gebracht te worden?Naar mijn mening hoef je geen draden om te leggen. Ik zelf heb H0. En een gat van 5mm door de treinplaat is voldoende. De uitslag van de Roco-line wisseltongen is niet groter. Dus voor N een nog kleiner gat.

Als andere optie: kun je de meenemer niet aan de buitenkant van de wissel aan de wisseltongen vast maken i.p.v. in het midden?  Jaap

PS zie verder mijn vorige reactie.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2007, 08:07:43 »
Jaap, dankjewel voor je reactie. Ik vrees alleen dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Op een plaatje monteren is leuk en waarschijnlijk ook heel verstandig, maar in mijn geval betekent het niets meer dan verplaatsen van het probleem.
Ik heb een poging gedaan te schetsen wat ik bedoel, als ik vanmiddag thuis ben zal ik nog even een foto maken van de onderzijde.
Dit is er aan de hand (onderaanzicht):

Wat je ziet is dat de turtoises in verhouding tot de wissels te groot zijn. Daarom zijn met name T** A en B niet recht onder de wissel gemonteerd. De aandrijfstang gaat daarom niet verticaal door het gat, maar licht diagonaal:

Dit is een zijaanzicht dwars door de bodemplaat heen. Je ziet linksboven de wissel met het zwarte uitsteeksel als handel.
Eronder zit de T** niet recht onder de wissel gemonteerd omdat er simpelweg in die ruimte al een andere T** is gemonteerd. De aandrijfstang gaat dus scheef door de bodemplaat heen. In de ene wisselstand staat ie net iets schuiner dan in de andere en steekt dan dus verder omhoog. Dat is nou net die 2 a 3 mm waar mijn materieel tegenaan weet te rijden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2007, 09:26:19 »
Eén plaatje maakt meer duidelijk dan 1000 woorden. Ben benieuwd naar de foto's.  Jaap

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2007, 14:54:42 »
Daar gaat ie dan. De foto's zijn oplopende 'vaagheid' omdat ik steeds verder inzoom en ik niet zo'n vaste hand heb :)

Dit is de bovenzijde:

De onderzijde met alle T** direct naast elkaar en deels zelfs over elkaar heen:

Ingezoomd op een T** waarbij de aandrijfstang noodgedwongen schuin door de tafel heen gaat. Je ziet hoe de T** zit ingeklemd tussen de rest:

Hier een detailopname van 2 T** naast elkaar die allebei schuin door de bodemplaat heen gaan:

Ik had natuurlijk direct deze foto's moeten maken, maar ja, ik dacht dat ik het wel even in woorden uit kon leggen. Leermomentje voor mezelf :D
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2007, 17:05:43 »
Peter,

op de site van Hans Deloof staat een foto met de overbrenging van een servo door een buisje. Hierbij gaan weinig krachten "verloren".

Groet Erik

Gezien je foto's (helemaal niet slecht trouwens ;) ),  denk ik dat Erik zijn suggestie het beste is: alles "remote controlled" maken, dwz de aandrijvingen op afstand van de wissels, zodat de aandrijvingen meer ruimte krijgen, en met trekstangen (net als in het echie) naar de wissel toe.
Ik geef toe, een hele verbouwing, maar zoals het nu zit, gaat geheid mis...
Suc6,
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)