De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.
Nog even voor de volledigheid en hier weet ik echt het nodige van. Een heleboel mensen weten dit niet maar bij dieselelektrische en dieselhydraulische locomotieven lijkt het alsof de motor in toerental stijgt bij oplopen van de locsnelheid want dit is niet het geval. Het is namelijk zo dat de diesel een generator aandrijft en deze draait altijd op een vast toerental om een vaste spanning op te wekken en een vaste frequentie (50 of 60 Hz) Ik weet niet welke generator (Heemaf) er geplaatst was maar deze draaien op een constant toerental en dus ook de diesel. Voor de snelheidsregeling wordt een "spanningsregelaar" ingebouwd om de snelheid van de loc te regelen en doordat bij het stijgen van de snelheid het gevraagde vermogen toeneemt wordt de diesel zwaarder belast en het lijkt dan ook alsof hij sneller draait maar dat is echt niet zo. Nadat de diesel gestart wordt draait hij bijvoorbeeld 1200 omw/min en op topsnelheid is dat nog steeds zo. Dit geldt dus ook voor dieselhydraulische locomotieven. De diesel draait een constatnt toerental en drijft een hydraulische pomp aan. In de pomp is een zogenaamde kantelplaat gemonteerd die bij kantelen meer of minder hydraulische olie naar de aandrijving (wielassen) stuurt. Op de wielas zit dan een hydraulische motor die de hydraulische energie omzet in mechanische energie. De machinist bediend dan bijvoorbeeld een 4/3 schuif (simpel uitgedrukt) om de loc vooruit, achteruit en gestopt te krijgen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij een hydraulische hijskraan of zo. Ook deze diesels draaien een constant toerental.[/s]