Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:11:18
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 August 2025, 22:45:48
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 August 2025, 21:38:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
22 August 2025, 15:31:19
  

Auteur Topic: Rangeer dieselloc en vibraties  (gelezen 2952 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2011, 11:06:08 »
In het boek over de 2400 lees ik dat de diesellemotor van deze loc 4 toerentallen kent.
Stationair (leegloop) en rijstap 1: 700 rpm,
Rijstappen 2 t/m/ 8: 1100 rpm
Rijstap 6: 1300 rpm
Rijstap 7: 1500 rpm.

Er is dus wel degelijk toerentalvariatie.
Met spanning en frequentie heeft dat weinig te maken. De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.
Frequentie is niet aan de orde, omdat het een gelijkstroomgenerator betreft.

Rob, ik denk dat je je kennis van scheepsdiesels te makkelijk vertaalt naar locomotieven.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2011, 11:07:45 »
Dag Bob,

Iets wat bij scheepsmotoren niet voorkomt. Want men maakt in de scheepvaart hoofdzakelijk gebruik van zelfstandige opererende stroomvoorzieningen.

En bij graafmachines is dit ook niet altijd een vast toerental de basis van de voor het benodigde vermogen.
Heb zelf in een grijs verleden wel eens met een dergelijke apparaat mogen werken.
Overigens de door jouw genoemde kantelinrichting bediend de slaglengte van de oliepomp zuigers. Hierdoor kun je met gelijkblijvend toerental de pompopbrengst variëren.
Grove uitleg is alhier te vinden.




Gerrit F

Van de draad af....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2011, 11:14:47 »
De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.

De spanning is in zoverre van belang : bij het aanzetten zal een grote stroom gaan lopen, waardoor de spanning sterk daalt. Zodra de tractiemotor meer omwentelingen maakt zal langzaam de stroom dalen en de spanning oplopen. Zodra de spanning een bepaald punt bereikt zal mbv relais worden doorgeschakeld naar een volgende stap zwakveld of van serie naar serie-parallel. Zo werkt althans het systeem op de 2200.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remmert

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2011, 18:44:12 »
Nog even voor de volledigheid en hier weet ik echt het nodige van. Een heleboel mensen weten dit niet maar bij dieselelektrische en dieselhydraulische locomotieven lijkt het alsof de motor in toerental stijgt bij oplopen van de locsnelheid want dit is niet het geval. Het is namelijk zo dat de diesel een generator aandrijft en deze draait altijd op een vast toerental om een vaste spanning op te wekken en een vaste frequentie (50 of 60 Hz) Ik weet niet welke generator (Heemaf) er geplaatst was maar deze draaien op een constant toerental en dus ook de diesel. Voor de snelheidsregeling wordt een "spanningsregelaar" ingebouwd om de snelheid van de loc te regelen en doordat bij het stijgen van de snelheid het gevraagde vermogen toeneemt wordt de diesel zwaarder belast en het lijkt dan ook alsof hij sneller draait maar dat is echt niet zo. Nadat de diesel gestart wordt draait hij bijvoorbeeld 1200 omw/min en op topsnelheid is dat nog steeds zo.

Dit geldt dus ook voor dieselhydraulische locomotieven. De diesel draait een constatnt toerental en drijft een hydraulische pomp aan. In de pomp is een zogenaamde kantelplaat gemonteerd die bij kantelen meer of minder hydraulische olie naar de aandrijving (wielassen) stuurt. Op de wielas zit dan een hydraulische motor die de hydraulische energie omzet in mechanische energie. De machinist bediend dan bijvoorbeeld een 4/3 schuif (simpel uitgedrukt)
om de loc vooruit, achteruit en gestopt te krijgen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij een hydraulische hijskraan of zo. Ook deze diesels draaien een constant toerental.[/s]

nou... ik kan je vertellen dat hippels, 2200en en 2400en juist 'optoeren' als er meer stroom nodig is... dat een tractiemotor meer stroom krijgt komt doordat je de motor een standje harder laat lopen en zo dus ook de generator meer stroom opwekt... ik rijd nog wel eens mee/ zie die dingen wekelijks als ik aan de stoomloks ga sleutelen bij de VSM



« Laatst bewerkt op: 21 January 2011, 20:10:50 door Bob Rodenburg. Reden: quote hersteld »
Some people say: I dream my perfect life, other people say: I live my perfect dream


Vol stoom door het leven!!! dat is mijn motto