Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 16:01:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 15:39:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
  

Auteur Topic: Rangeer dieselloc en vibraties  (gelezen 3015 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #15 Gepost op: 21 January 2011, 11:06:08 »
In het boek over de 2400 lees ik dat de diesellemotor van deze loc 4 toerentallen kent.
Stationair (leegloop) en rijstap 1: 700 rpm,
Rijstappen 2 t/m/ 8: 1100 rpm
Rijstap 6: 1300 rpm
Rijstap 7: 1500 rpm.

Er is dus wel degelijk toerentalvariatie.
Met spanning en frequentie heeft dat weinig te maken. De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.
Frequentie is niet aan de orde, omdat het een gelijkstroomgenerator betreft.

Rob, ik denk dat je je kennis van scheepsdiesels te makkelijk vertaalt naar locomotieven.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2011, 11:07:45 »
Dag Bob,

Iets wat bij scheepsmotoren niet voorkomt. Want men maakt in de scheepvaart hoofdzakelijk gebruik van zelfstandige opererende stroomvoorzieningen.

En bij graafmachines is dit ook niet altijd een vast toerental de basis van de voor het benodigde vermogen.
Heb zelf in een grijs verleden wel eens met een dergelijke apparaat mogen werken.
Overigens de door jouw genoemde kantelinrichting bediend de slaglengte van de oliepomp zuigers. Hierdoor kun je met gelijkblijvend toerental de pompopbrengst variƫren.
Grove uitleg is alhier te vinden.




Gerrit F

Van de draad af....

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2011, 11:14:47 »
De spanning wordt nl. niet alleen bepaald door het toerental van de generator, maar ook door de veldbekrachtiging. De spanning moet juist niet constant zijn, bij lage snelheid moet de spanning laag zijn om de motorstroom te begrenzen.

De spanning is in zoverre van belang : bij het aanzetten zal een grote stroom gaan lopen, waardoor de spanning sterk daalt. Zodra de tractiemotor meer omwentelingen maakt zal langzaam de stroom dalen en de spanning oplopen. Zodra de spanning een bepaald punt bereikt zal mbv relais worden doorgeschakeld naar een volgende stap zwakveld of van serie naar serie-parallel. Zo werkt althans het systeem op de 2200.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remmert

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2011, 18:44:12 »
Nog even voor de volledigheid en hier weet ik echt het nodige van. Een heleboel mensen weten dit niet maar bij dieselelektrische en dieselhydraulische locomotieven lijkt het alsof de motor in toerental stijgt bij oplopen van de locsnelheid want dit is niet het geval. Het is namelijk zo dat de diesel een generator aandrijft en deze draait altijd op een vast toerental om een vaste spanning op te wekken en een vaste frequentie (50 of 60 Hz) Ik weet niet welke generator (Heemaf) er geplaatst was maar deze draaien op een constant toerental en dus ook de diesel. Voor de snelheidsregeling wordt een "spanningsregelaar" ingebouwd om de snelheid van de loc te regelen en doordat bij het stijgen van de snelheid het gevraagde vermogen toeneemt wordt de diesel zwaarder belast en het lijkt dan ook alsof hij sneller draait maar dat is echt niet zo. Nadat de diesel gestart wordt draait hij bijvoorbeeld 1200 omw/min en op topsnelheid is dat nog steeds zo.

Dit geldt dus ook voor dieselhydraulische locomotieven. De diesel draait een constatnt toerental en drijft een hydraulische pomp aan. In de pomp is een zogenaamde kantelplaat gemonteerd die bij kantelen meer of minder hydraulische olie naar de aandrijving (wielassen) stuurt. Op de wielas zit dan een hydraulische motor die de hydraulische energie omzet in mechanische energie. De machinist bediend dan bijvoorbeeld een 4/3 schuif (simpel uitgedrukt)
om de loc vooruit, achteruit en gestopt te krijgen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij een hydraulische hijskraan of zo. Ook deze diesels draaien een constant toerental.[/s]

nou... ik kan je vertellen dat hippels, 2200en en 2400en juist 'optoeren' als er meer stroom nodig is... dat een tractiemotor meer stroom krijgt komt doordat je de motor een standje harder laat lopen en zo dus ook de generator meer stroom opwekt... ik rijd nog wel eens mee/ zie die dingen wekelijks als ik aan de stoomloks ga sleutelen bij de VSM



« Laatst bewerkt op: 21 January 2011, 20:10:50 door Bob Rodenburg. Reden: quote hersteld »
Some people say: I dream my perfect life, other people say: I live my perfect dream


Vol stoom door het leven!!! dat is mijn motto