Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 21:34:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Hulp gezocht omgeving Drachten door 1200blauw
Vandaag om 21:31:41
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 21:01:05
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 18:50:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
  

Auteur Topic: Rangeer dieselloc en vibraties  (gelezen 3017 keer)

Guido Heunen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Rangeer dieselloc en vibraties
« Gepost op: 19 January 2011, 17:51:24 »
Beste modelspoorders,

Ik ben druk bezig met het voorbereiden van mijn deelname aan de dioramawedstrijd en ik heb de volgende vraag.


Ik zou graag willen weten of een stilstaande rangeer dieselloc, met draaiende motor, grote visuele vibraties vertoond?  De vraag heeft betrekking op het grootbedrijf.

groet,

Guido



« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 17:53:13 door Guido Heunen »

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2011, 17:57:12 »
Nee.
Enkel de luchtvibraties zijn voelbaar.

Johan
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Guido Heunen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2011, 17:59:24 »
he, jammer! Anders had ik dit mooie effect kunnen inbouwen in een van mijn locs....

bedankt,

Guido

« Laatst bewerkt op: 19 January 2011, 18:03:36 door Guido Heunen »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2011, 09:01:18 »
Dat zou niet best zijn als motorvibraties zichtbaar zouden zijn. Ik heb in mijn werkzame leven wel eens een Sulzer scheepsdieselmotor zien proefdraaien op de scheepswerf in Vlissingen in 1979. Het was een tweetakt motor 9 cilinder met inlaatpoorten en uitlaatkleppen. Deze uitlaatkleppen waren 50 cm doorsnede (je kon er op klaverjassen). Je kon (als de carterdeuren open stonden) over de krukwangen lopen, zo groot was het carter van de diesel. Hij draaide maximaal 120 omw/min en was ongeveer 16000 Pk. Hij was 8,5 meter hoog en als hij volbelast op een waterrem draaide dan zag je alleen op de vloer hier en daar het lekwater zogenaamd "kringelen". Je hoorde de diesel bijna niet eens en vibraties, nee. O, ja het vliegwiel toonde dat de diesel werkelijk draaide. Het was bijna stil, we hoefden in ieder geval geen oorkappen op. Dat kwam ook omdat we het geluid zo mooi vonden klinken. Ik heb wel eens gehad toen ik dieselmonteur was dat ik bij een diesel gegevens op moest nemen, gedurende langere tijd, het betrof een Stork Wartsila diesel SW280 (16 cilinder V-motor met zuigers van 280 mm doorsnede). Het ding draaide maximaal 900 omw/min en was 4500Pk en als hij in vollast draaide kwam het wel eens voor dat ik wegdommelde naast de diesel zo mooi draaide hij maar zichtbare vibraties nee, in 32 jaar als monteur nooit gezien. Niet goed, niet goed!!

Het staat je overigens vrij om welk effect dan ook in je locs te bouwen. Als jij dit leuk vind, wie houd je dan tegen. ja toch?
« Laatst bewerkt op: 20 January 2011, 09:56:10 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2011, 09:51:25 »
Ik ben laatst op een (aardig forse) dieselrangeerloc van de Glenbrook Vintage Railway geweest. Het is een van de De serie uit 1953. Als ze stilstaat met de motor aan schommelt ze wat heen en weer! Dit komt omdat ze een mechanische regulateur heeft. Door dit systeem draait de motor niet met constante toeren, maar schommelt het toerental met een frequentie van 1-2 seconden. de loc schommelt met dezelfde frequentie.
Waarschijnlijk is het niet de vibratie, maar de acceleratie/deceleratie van de as en vliegwiel die dit veroorzaakt
Ik denk dat het feit dat de loc op draaistellen staat het effect versterkt.
Wat info over de serie: http://en.wikipedia.org/wiki/NZR_DE_class

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2011, 10:55:18 »
Ik ben helemaal geen kenner. Maar ik heb een Hippel ook wel eens lekker zien staan te resoneren. Motorfluctuaties. Je ziet het plaatwerk/motoromhulling meetrillen met de frequentie van de motor.
Herintreder sinds 2010

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2011, 11:51:39 »
Ik ben ook geen kenner, maar als je de vibraties wil na bootsen moet je toch wel op grote schaal bouwen wil het realistisch overkomen. Een vibratie in het echt moet iets van een uitslag van 4 centimeter hebben om op H0 schaal op een halve millimeter uit te komen. En ik denk als een lok een zodanige uitslag heeft, dat die dan ook niet lang meegaat, dan rammelt zo'n beetje alles kapot, en vrij snel ook.
Wil je het realistisch houden, zou ik het niet doen. Aan de andere kant, het is wel een uitdaging om met zoiets te gaan prutsen.

Groetjes,
Michel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2011, 12:43:21 »
wil je zoiets bouwen, maak dan een stationair draaiende lanz bulldog. Moet ie ook wel echte kringetjes uit de pijp blazen.

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2011, 13:36:09 »
Da's inderdaad een ééncylinder motor en die vertonen door het gebruik van die ene cylinder nogal wat trillingen. Maar verschillende vorige reageerders gingen uit van een spiksplintermnieuwe motor. En dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. Eéntje die al een paar tienduizenden kilometers op de klok heeft loopt niet zo stilletjes meer. Of hij loopt op niet alle cylinders, dan trilt-ie zeker, maar dat duurt nooit lang  ;D .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2011, 15:40:58 »
Vibraties hebben we vroeger (lees: vóór 1990) al eens ingebouwd in een Amerikaanse Santa Fé diesel, door een losse motor van een concentrisch gewichtje te voorzien (precies, zoals de trilfunctie van een GSM) waar bovendien een plastic lipje aan zat wat bij elke rotatie tegen een pal sloeg. Het toerental steeg dan met de rijspanning. De geluids- en trileffecten waren vele malen realistischer dan de meeste van de huidige digitale knorrepotjes....

Overigens heb ik een oude Roco 2200 die, zeker bij lagere snelheid, ook beslist een herkenbare dieselbrom laat horen. Hoezo, stille 5-polige motoren....
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2011, 16:14:01 »
Overigens heb ik een oude Roco 2200 die, zeker bij lagere snelheid, ook beslist een herkenbare dieselbrom laat horen. Hoezo, stille 5-polige motoren....

Da's vooral door de veren, niet de motor zelf. Vervangen door GM&S cardanassen of zoals Jajo doet een stukje siliconenslang en het is meteen een veel stiller machientje.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2011, 16:19:32 »
Hij is eigenlijk wel leuk zo.... ;D
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2011, 16:20:56 »
Hij is eigenlijk wel leuk zo.... ;D

Een 2200 klinkt in het echie toch heel anders hoor ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2011, 10:25:28 »
Nog even voor de volledigheid en hier weet ik echt het nodige van. Een heleboel mensen weten dit niet maar bij dieselelektrische en dieselhydraulische locomotieven lijkt het alsof de motor in toerental stijgt bij oplopen van de locsnelheid want dit is niet het geval. Het is namelijk zo dat de diesel een generator aandrijft en deze draait altijd op een vast toerental om een vaste spanning op te wekken en een vaste frequentie (50 of 60 Hz) Ik weet niet welke generator (Heemaf) er geplaatst was maar deze draaien op een constant toerental en dus ook de diesel. Voor de snelheidsregeling wordt een "spanningsregelaar" ingebouwd om de snelheid van de loc te regelen en doordat bij het stijgen van de snelheid het gevraagde vermogen toeneemt wordt de diesel zwaarder belast en het lijkt dan ook alsof hij sneller draait maar dat is echt niet zo. Nadat de diesel gestart wordt draait hij bijvoorbeeld 1200 omw/min en op topsnelheid is dat nog steeds zo.

Dit geldt dus ook voor dieselhydraulische locomotieven. De diesel draait een constatnt toerental en drijft een hydraulische pomp aan. In de pomp is een zogenaamde kantelplaat gemonteerd die bij kantelen meer of minder hydraulische olie naar de aandrijving (wielassen) stuurt. Op de wielas zit dan een hydraulische motor die de hydraulische energie omzet in mechanische energie. De machinist bediend dan bijvoorbeeld een 4/3 schuif (simpel uitgedrukt) om de loc vooruit, achteruit en gestopt te krijgen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bij een hydraulische hijskraan of zo. Ook deze diesels draaien een constant toerental.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Rangeer dieselloc en vibraties
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2011, 10:55:50 »
Rob je zit er toch echt een beetje naast... zowel in Plan U als een 2200 draait de motor echt niet continue op hetzelfde toerental. Stationair doet een Plan U circa 750 rpm, bij optrekken loopt dit op tot circa 1100 zo uit mn hoofd. Er wordt wel wat 'geregeld' door zaken als een serie-parallel-schakeling of zwakveld, maar de diesel draait niet continue op een vast toerental.

Zie bijvoorbeeld ook http://www.feijenoordsemeesters.nl/8_Feijenoordse%20meesters.htm over toerenwisselingen en zaken als heuvelstand, waarbij je toeren flink verhoogt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden