Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 19:12:37
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door puntenglijder
Vandaag om 19:10:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door daempfer
Vandaag om 19:07:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 18:50:23
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
  

Auteur Topic: Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.  (gelezen 7292 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2011, 10:43:51 »
Blijf met de keerlussen dan nog maar een tijdje bezig, want dan maak je het echt behoorlijk ingewikkeld. Ik zou dat alleen doen met een "handmatige" bediening, dus als rangeerbewegingen. Of volledig automatiseren, maar nogmaals, dan ben je nog wel even aan het nadenken.

Gezien de lange blokken kun je wel degelijk een "rijdend" geheel krijgen, zelfs met 5 treinen in een richting (of nog meer stilstaand op de stations). Als je tenminste geen TGV's of treinen op soortgelijke snelheid hebt. In een blok doen ze er lang genoeg over voordat ze een volgende rem/stopsectie binnenrijden. Ondertussen kan er dus bijv. een achteroplopende trein het station binnenlopen (dat duurt relatief kort) en daardoor alweer een volgende trein het vrijgekomen (lange) blok binnenrijden. Etc. etc.

M.a.w. het hangt nogal samen met de snelheden van de treinen en de onderlinge verschillen in de snelheden of je een "rijdend" geheel krijgt of een "schokkend" geheel.  Wanneer een of ander programma hier niet mee overweg kan, neem dan een ander programma.  Je zou dit (eenvoudige) concept waarschijnlijk zelfs ook zonder programmasturing kunnen inrichten, maar dat vereist een hoop andere zaken.

Maarten.

sarossi

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2011, 13:38:29 »
Hoi Maarten,
bedankt, ik denk dat wij op dezelfde lijn liggen.
Wat betreft die hoeveelheid treinen, daar ben ik ook van overtuigd.
En die tgv -snelheid, ach daar is ook nog iets leuks mee te doen als je max 3 of zelfs 4 treinen inzet.
Je laat een of twee treinen de linkerlus achter elkaar induiken, en rechts laat je een eerste trein de lus induiken.
De tgv zo programmeren dat wanneer de eerste trein(voor hem vertrokken de lus in) net weer stilstaat op spoor in station, de tgv op het tweede perronspoor er overheen dondert.(veel blokken dus nodig in de lus)
De andere twee treinen uit de andere lus zijn reeds binnengekomen op de andere twee sporen.
Voordat de tgv voor de tweede keer in het station binnenkomt, moet natuurlijk wel minimaal 1 trein weer vertrokken zijn, anders heeft de tgv. geen stopplek.

En dit soort rijplanning lijkt mij erg leuk.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2011, 14:05:43 »
Het is jouw feestje, maar met een ovaal van maar 6 blokken achter elkaar leg je jezelf toch heel wat beperkingen op qua rijplezier.
Ik zou dan op zijn minst de beide lussen opdelen in meer blokken voor een effectiever gebruik van je rails.

Ga even uit van de volgende aanname. Je treinen zijn 1,5 meter lang (gezien je perronlengte. Je beide lussen zijn 15-2- meter lang, nemen we even de kortste lengte = 15 meter. Opgedeeld in twee blokken van 7,5 meter.

Een trein vertrekt vanuit het station (blok 4) en rijdt een lus in (blok 9). Stel dat de lok daar aan het einde moet wachten voor een rood sein. Dan blijft er achter die trein 6 meter (7,5 meter bloklengte - 1,5 meter treinlengte) ongebruikte rails liggen. Daar kan geen trein inrijden omdat het blok bezet is. Ergo vanuit het station kan ook geen trein vertrekken. Aangezien je rondje maar 6 blokken lang is kunnen er maar weinig treinen achter elkaar rijden omdat ze constant op elkaar staan te wachten.
Verdeel je de beide lussen in meer blokken dan kan je meer blokken achter elkaar doorrijden voor er gestopt moet worden.

En maak je in het station ook nog meer overloopmogelijkheden (zie voorbeeld van Gerard) dan heb je in het station ook meer mogelijkheden gecreerd.
En ja je hebt dan 2 keerlussen maar dat is tegenwoordig geen enkel probleem. Daar zijn geneog oplossingen voor om dat goed op te lossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric