Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
14 August 2025, 12:25:27
  

Auteur Topic: Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.  (gelezen 7178 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2011, 10:43:51 »
Blijf met de keerlussen dan nog maar een tijdje bezig, want dan maak je het echt behoorlijk ingewikkeld. Ik zou dat alleen doen met een "handmatige" bediening, dus als rangeerbewegingen. Of volledig automatiseren, maar nogmaals, dan ben je nog wel even aan het nadenken.

Gezien de lange blokken kun je wel degelijk een "rijdend" geheel krijgen, zelfs met 5 treinen in een richting (of nog meer stilstaand op de stations). Als je tenminste geen TGV's of treinen op soortgelijke snelheid hebt. In een blok doen ze er lang genoeg over voordat ze een volgende rem/stopsectie binnenrijden. Ondertussen kan er dus bijv. een achteroplopende trein het station binnenlopen (dat duurt relatief kort) en daardoor alweer een volgende trein het vrijgekomen (lange) blok binnenrijden. Etc. etc.

M.a.w. het hangt nogal samen met de snelheden van de treinen en de onderlinge verschillen in de snelheden of je een "rijdend" geheel krijgt of een "schokkend" geheel.  Wanneer een of ander programma hier niet mee overweg kan, neem dan een ander programma.  Je zou dit (eenvoudige) concept waarschijnlijk zelfs ook zonder programmasturing kunnen inrichten, maar dat vereist een hoop andere zaken.

Maarten.

sarossi

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2011, 13:38:29 »
Hoi Maarten,
bedankt, ik denk dat wij op dezelfde lijn liggen.
Wat betreft die hoeveelheid treinen, daar ben ik ook van overtuigd.
En die tgv -snelheid, ach daar is ook nog iets leuks mee te doen als je max 3 of zelfs 4 treinen inzet.
Je laat een of twee treinen de linkerlus achter elkaar induiken, en rechts laat je een eerste trein de lus induiken.
De tgv zo programmeren dat wanneer de eerste trein(voor hem vertrokken de lus in) net weer stilstaat op spoor in station, de tgv op het tweede perronspoor er overheen dondert.(veel blokken dus nodig in de lus)
De andere twee treinen uit de andere lus zijn reeds binnengekomen op de andere twee sporen.
Voordat de tgv voor de tweede keer in het station binnenkomt, moet natuurlijk wel minimaal 1 trein weer vertrokken zijn, anders heeft de tgv. geen stopplek.

En dit soort rijplanning lijkt mij erg leuk.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2011, 14:05:43 »
Het is jouw feestje, maar met een ovaal van maar 6 blokken achter elkaar leg je jezelf toch heel wat beperkingen op qua rijplezier.
Ik zou dan op zijn minst de beide lussen opdelen in meer blokken voor een effectiever gebruik van je rails.

Ga even uit van de volgende aanname. Je treinen zijn 1,5 meter lang (gezien je perronlengte. Je beide lussen zijn 15-2- meter lang, nemen we even de kortste lengte = 15 meter. Opgedeeld in twee blokken van 7,5 meter.

Een trein vertrekt vanuit het station (blok 4) en rijdt een lus in (blok 9). Stel dat de lok daar aan het einde moet wachten voor een rood sein. Dan blijft er achter die trein 6 meter (7,5 meter bloklengte - 1,5 meter treinlengte) ongebruikte rails liggen. Daar kan geen trein inrijden omdat het blok bezet is. Ergo vanuit het station kan ook geen trein vertrekken. Aangezien je rondje maar 6 blokken lang is kunnen er maar weinig treinen achter elkaar rijden omdat ze constant op elkaar staan te wachten.
Verdeel je de beide lussen in meer blokken dan kan je meer blokken achter elkaar doorrijden voor er gestopt moet worden.

En maak je in het station ook nog meer overloopmogelijkheden (zie voorbeeld van Gerard) dan heb je in het station ook meer mogelijkheden gecreerd.
En ja je hebt dan 2 keerlussen maar dat is tegenwoordig geen enkel probleem. Daar zijn geneog oplossingen voor om dat goed op te lossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric