Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.  (gelezen 7211 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Herbeginner met digitaal baanontwerp, help, de zoveelste.
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2011, 13:42:53 »
Om je te helpen is een schets wat makkelijker... Op de foto's kan ik het niet goed beoordelen wat waar naar toe gaat... Even voor mijn beeld: Heb je al een stuk gelezen in de Encyclopedie? En misschien is het handig dat je een keer bijvoorbeeld koploper download of de beginnershandleiding van koploper of Beginnershandleiding voor Rocrail Daar staat uitgelegd waar je je blokken moet maken en hoe. Want nu heb je een baan gemaakt en helemaal neergelegd... Nu moet dus ieder blok (en secties in een blok) gescheiden worden van de rest van de baan. Dat is een klusje.

Dus wil je een schets maken van je baan en deze hier neerzetten? Dan kunnen we wat makkelijker de blokken intekenen...

Groeten Ronald. 
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2011, 20:37:18 »
ok, ga dit deze week doen/ proberen.
Zal mijn best doen, ben niet zo'n tekenaar.

Hulp voor de foto's :
Wat links het station verlaat, ...komt ook links weer binnen. (hondenbot)
Wat rechts het station verlaat,... komt ook rechts weer binnen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 January 2011, 13:23:26 »
ik wil nu verder, dus allen bedankt voor de info, en ik hoop op nog meer nuttige respons voordat ik al te veel ingestrooid met kiezel e.d.
Nou nou wat een ongeduld. Rome is ook niet op een dag gebouwd. Tis maar een hobby.

Zo moeilijk lijkt het mij toch niet voor mensen met ervaring in blokdelen.
Ik ga binnenkort beginnen met isoleren van baandelen. Kan anders niet verder.
Nee dat is niet echt moeilijk, maar zonder de juiste input van jou kunnen we moeilijk een advies geven.
Een baanplan met lengtes erbij zou e.e.a. een stuk duidelijker maken. Een beetje gokken op basis van foto's is nou niet zo'n goede start en gedoemd om later problemen te geven.

Uiteraard doe ik dit maar op de gok, en hoop dat eventueel straks voor het aankoppelen van bezetmelders en een pc dit voldoende is om simpel een automatische baan te creeren.
Ga na die tijd niet de rails weer slopen incl. scenery.
Een beetje op de gok aanleggen is nou wel het laatste wat je moet doen. Dat levert later alleen maar problemen op die niet of moeilijk te corrigeren zijn.

Dus doe ons een lol en geef de juiste informatie. Alleen dan kunnen we je goed helpen.

De link van Sander over blokken al eens goed gelezen?

En nog een tip. Wil je automatisch/computer gestuurd gaan rijden, begin dan eerst eens met een klein proef baantje om de technieken te leren. Het lijkt verloren tijd en idereen wil zo snel mogelijk een grote baan rijdend hebben maar het kost nu misschien wat extra tijd maar bespaart je later een hoop frustatie.
Met dit proefbaantje leer je wat voor jouw baan de juiste lengtes van bezetmeldpunten en rem/stopsecties moeten zijn. Het is namelijk een heel verschil of je een boemeltreintje wilt laten stoppen op de juiste plek of een ICE. Een boemeltje rijdt veel rustiger en heeft aan een kleinere stopsectie voldoende inclusief netjes afremmen vooraf dan een snel rijdende ICE. Daarom is het ook heel moeilijk om aan te geven hoe groot dit soort secties moeten zijn.
Zoals door Ronald ook al geadviseerd, lees ook de (beginners)handleiding van koploper eens.

En een baanplan tekenen kan heel gemakkelijk met Anyrail. Dat is gratis te gebruken tot 50 railstukken. Als je dan je baanplan in 3 stukken tekend en hier plaatst kunnen we je verder helpen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2011, 13:09:56 »
Nou, ..daar is ie dan !
Zoals reeds vaker vermeld is het een simpel hondenbot.

1) perronlengtes zijn ongeveer 1.50 mtr
2) de lussen zijn ongeveer 15 a 20 meter.
3) denk aan hondenbot
4) toekomstig rangeerterrein en schaduwstation hoeven niet geautomatiseerd te zijn!

Hieronder mijn schets en mijn intuitie naar aanleiding van veel gelezen bestanden.
Hoor graag of het zo in de toekomst voor automatiseren problemen gaat opleveren.

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2011, 13:12:24 »
test om te kijken of het plaatje zo groter zichtbaar wordt?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6718.jpg

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2011, 13:57:44 »
Hoor graag of het zo in de toekomst voor automatiseren problemen gaat opleveren.
Dit plan zal bij het automatiseren geen probleem opleveren. Erg recht toe recht aan. Gewoon een verzameling blokken achter elkaar waarin de treinen maar 1 kant uit kunnen rijden met alleen in het station een passeerspoor.
Of je met dit baanplan veel lol gaat beleven betwijfel ik.
Het zou mijn baanplan niet zijn.
Dit is echt een rondje om de kerk.  :(

Gr.
Eric
Gr.
Eric

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2011, 15:33:19 »
Snap ik, maar mijns inziens zijn er legio mogelijkheden:

Te weten dat de treinen natuurlijk overal ten allen tijde beide richtingen op moeten kunnen.
Er is echter 1 maar,: wanneer een trein een lus induikt mag en kan er nooit een trein dezelfde lus induiken in TEGENGESTELDE richting. (drie treinen in een lus is dus ook mogelijk)
Dus kun je mijns inziens met max 4 staande treinen in het station en evt. nog een aantal rijdende treinen in de lussen een complete uitgebreide dienstregeling rijden? toch.
Lijkt mij wel erg leuk om dit geautomatiseerd te kunnen realiseren. Kan ik met de handcontroller nog lekker een beetje rangeren op het rangeeerterrein.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2011, 15:51:58 »
Lijkt mij wel erg leuk om dit geautomatiseerd te kunnen realiseren.
Dat is heel simpel.
Ga ik even uit van koploper omdat ik daarmee werk.
Kwestie van de blokken in de juiste volgorde aan elkaar knopen en juist instellen.
Lok in een blok plaatsen en automatisch rijden starten.
Einde automatisering. Het hele circus rijdt in rondjes achter elkaar aan.

Dus kun je mijns inziens met max 4 staande treinen in het station en evt. nog een aantal rijdende treinen in de lussen een complete uitgebreide dienstregeling rijden? toch.
Nee dus. Als al je vier stationsporen vol staan en er in de lussen ook al treinen rijden zal er nooit een vloeiend treinverloop ontstaan omdat de treinen continue op elkaarmoeten wachten om het volgende blok in te kunnen rijden. En de mogelijk omdat twee kanten uit te kunnen rijden is dan al helemaal geblokkeerd. Ergens in de lus staan dan de treinen tegenover elkaar en kunnen geen kant meer uit. De zgn deadlock.

Maar ik vraag me 1 ding af. Je zegt dat die lussen 15 tot 20 meter zijn. Waarom verdeel je die dan maar in 2 blokken (7,5 - 10m in lengte). Je krijgt dan veel rails waar effectief maar heel weinig treinen op kunnen rijden. Zeker in het kader van je bovenstaande opmerking "een aantal rijdende treinen in de lussen " klopt dit niet. Een besturingsprogramma moet ten minste 1 blok en voor een vloeiend verloop meerdere blokken vooruit kunnen claimen.
Met je 4 stationssporen vol en een trein in de lus staat de hele handel dus nagenoeg stil. Een trein schuift steeds een blok op omdat het blok daarna bezet is. Achter de trein schuift de volgende trein ook weer een blok op en stopt dan. etc etc etc.
Als je perronsporen toch maar 1,5 meter zijn kan je de lussen beter in veel meer blokken opdelen. Gezien de lengte kan je daar dan gemakkelijk 8 - 12 blokken van maken. Dat komt de doorstroom van je treinverloop ten goede.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2011, 17:03:06 »
Twee blokken per lus, zodat het mogelijk is wanneer een trein in de lus het eerste blok gepasseerd is een tweede trein uit het station in diezelfde richting het eerste blok in kan duiken. (achter hem aanrijden dus.
Tuurlijk, hoe meer blokken, hoe meer treinen er achter elkaar aan kunnen)
Echter... als het zo is dat een besturingsprogramma minimaal 1 vooruitliggend blok vrij wil hebben, dan moet ik inderdaad meer blokken maken in de lussen.

In beide lussen kunnen dus maximaal 4 treinen rijden. (twee in linkerlus en twee in rechterlus)
Wanneer de eerste trein uit een lus een leeg spoor in het station binnenrijdt, kan een volgende trein uit het station vertrekken. enz.

Is niet zo complex, snap ik ook.
Bedoeling is echter om maar met vier treinen een dienstregeling te doen.
Zo zijn er dan altijd 1 of twee treinen aan het wachten op hun vertreksignaal en rijden er ook twee treinen volgens plan het station binnen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2011, 17:22:58 »
In beide lussen kunnen dus maximaal 4 treinen rijden. (twee in linkerlus en twee in rechterlus)
Nee. Dan staat alles op elkaar te wachten omdat er geen volgend blok vrij is.

Wanneer de eerste trein uit een lus een leeg spoor in het station binnenrijdt, kan een volgende trein uit het station vertrekken. enz.
Dan komt er dus geen trein op snelheid omdat ze zogauw ze optrekken alweer het commando krijgen om te stoppen voor het volgende blok.

Als dat is wat je wil. Ga gerust je gang maar verwacht geen vloeiende treinenloop. Dit wordt stop/rem achter elkaar aan boemelen.

Bedoeling is echter om maar met vier treinen een dienstregeling te doen.
Zo zijn er dan altijd 1 of twee treinen aan het wachten op hun vertreksignaal en rijden er ook twee treinen volgens plan het station binnen.
Dat is al weer heel anders dan je in een vorig bericht schreef.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 27 January 2011, 20:08:06 »
volgens mij schreef ik in het vorige bericht dat ik dus de lussen in minimaal 3 blokken moet verdelen, is het volgende blok dus altijd vrij en gaan er geen treinen stilstaan.
Zou ik de lussen zelfs in vier blokken verdelen, kan ik volgens mij vloeiend met zes treinen rijden.

maar goed, ben erg blij met de tips, want dat maakt het voor mij duidelijker hoe ik het kan en moet realiseren.
Lijkt mij nog steeds erg leuk worden. dus hoe meer tips, hoe beter.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 27 January 2011, 21:06:21 »
Blok 7 is niet berijdbaar zoals je het nu hebt geschetst.
Vertrek uit welk blok dan ook maakt dat je nooit weer blok 7 binnen kan rijden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 January 2011, 08:52:05 »
Da's inderdaad een goede. Ik denk dat ik dat snap, maar net niet helemaal.
Kun je mij uitleggen waarom ik met blok 7 niets kan als er zich slechts een trein bevindt in een van de lussen, of vanuit het station vertrekt naar 1 van de lussen?

Bedankt

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #28 Gepost op: 28 January 2011, 10:06:04 »
Aller eerst, waarom maar 2 blokken in de lussen. Deze zijn 15 tot 20 meter. Hier kan je bij een perronlengte van 1,5 meter best een stuk of 8 blokken van maken.
Verder om het speel plezier wat te vergroten kun je 4 wissels aanbrengen.

De eerste twee wissel maken een verbinding van Blok 5 naar het wissel voor blok 7.
Met andere twee wissels na blok1 / blok 2 een verbinding maken naar blok 9.
Als je tot deze stap overgaat, krijg je wel twee keerlussen. Dit is met een keerlusschakeling op te lossen.
Je kunt de keerlus schakelingen plaatsen in blok 6 en blok 8.

Veel plezier met het gewijzigde ontwerp (zie roze lijnen).

Groeten,

Gerrad van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

sarossi

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 January 2011, 10:16:52 »
Bedankt voor de tips.
Ga zeker eens bekijken, echter heb ik dit met opzet zo ontworpen, dat ik geen keerlussen heb. maar als zo'n schakeling betrekkelijk eenvoudig is, dan kan ik nog veel meer met het ontwerp doen.
ga kijken hoe zo'n keerlusschakeling werkt.