Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:47:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:46:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:42:54
Layne, Somewhere South. door roadster36
Vandaag om 02:27:50
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
26 December 2025, 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
26 December 2025, 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
26 December 2025, 22:34:25
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
26 December 2025, 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
26 December 2025, 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
26 December 2025, 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
26 December 2025, 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
26 December 2025, 14:37:02
  

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8684 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2007, 22:26:19 »
Net zoals de Belgische loks in Nederland rijden, in plaats van de motoren parallel te zetten zet je ze in serie.
Even voor mijn gedachtengang. 3000Volt=Serieschakeling---
1500Volt is paralelschakeling. Dan heb je dus geen vermogensverlies. OK?

Jaap

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2007, 23:07:24 »
Op het Belgische net staan de motoren in serie, op het Nederlandse net staan ze parallel, in beide gevallen staan ze dan op 1500 V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #32 Gepost op: 07 February 2007, 23:47:53 »
Dat is precies het omgekeerde van wat je eerst schreef. :) Ik zat me al af te vragen, dat klopt volgens mij niet...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #33 Gepost op: 08 February 2007, 09:19:06 »
Scheikunde studenten moeten ook geen natuurkunde doen, gister heb ik er maar even een boek bij gepakt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #34 Gepost op: 08 February 2007, 09:56:04 »
Jeroen,
De e-locs (BLS/SBB/FsI en de diverse part. vervoerders) die op Domodossola of Chiasso rijden zijn divers, de modernste machines bv. 185, 485 zullen ongetwijfeld zijn voorzien van een systeem zoals dat hiervoor is omschreven tav de Belgische locs in Nederland (zodra de ATB of Indusi of -wat dan ook- attentie wordt geactiveerd, wordt in de loc het een en ander in/omgeschakeld).
Oudere locs die (nog) niet zijn voorzien van zulke snufjes, zijn wat omschakelen betreft afhankelijk van het op het juiste moment ingrijpen van de 'meester' op basis van borden/wegkennis (zie de foto's van zulke stations. Ruitvormige gele borden met opdracht sa neer en stroomsoort aanduidingen).
De niet half-automatisch omschakelbare locs zullen tijdig de panto's moeten laten zakken (mcn) anders kan vuurwerk ontstaan. Meestal slaan veiligheden uit want een blikseminslag in de bovenleiding leidt (ook bij Prorail) doorgaans ook niet tot verbrande weerstanden (of hele locs) in NS- of andere locs.

Maar vuurwerk heb ik weleens gezien... Een 'lang'sluiting van 600v= op de bovenleiding die via de panto met een stalen omlijsting van een deur tot stand kwam, de lucht ioniseerde en er ontstond een wit/gele spetterende vuurbal die nogal wat lawaai maakte, het leek op die zomerdag net oudjaar.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 10:34:54 door modelspotter »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #35 Gepost op: 08 February 2007, 10:09:22 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #36 Gepost op: 08 February 2007, 11:43:27 »
Grensoverschrijdende spoorlijnen.

Alle hebben stoomtractie gekend, enkele geen dieseltractie.
Elektrische tractie: Odz-Bentheim 1,5 Kv= (Bentheim 1976 omschakelbaar), Zv-Emmerich 1,5 kv= (1966 omschakelbaar, 2002 doorrijden), Vl-Kaldenkirchen 15 Kv~ (1968 zonder tractie, 19.. omschakelbaar)

Overzicht grensbvk
Nieuwe Schans-Leer
Coevorden-Laarwald
Oldenzaal-Bentheim
Glane-Gronau
Glanerbrug-,,
Enschede-Ahaus
Winterswijk-Borken
,,-Bocholt
Zevenaar-Emmerich
Elten-Kleef (veer over de Rhein)
Nijmegen-Kranenburg
Gennep-Goch
Venlo-Straelen
,,-Kaldenkirchen
Vlodrop-Dalheim
Haanrade-Herzogenrath
Bocholtz-Richterich

Modelspotter

Zie ook: http://www.elektrolok.de/Lexikon/systembahnhoefe.htm

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #37 Gepost op: 08 February 2007, 12:01:49 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.
Ok als je uit gaat van motoren met een werkspanning van 750 Volt. Als je uit gaat van m** met een werkspanning van 1500 Volt, dan uitleg van Rick. Wat uiteindelijk ook serie paralel is.  Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Jaap
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 12:04:53 door Wurlitzer »