Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
05 November 2025, 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
05 November 2025, 11:22:21
  

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8580 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2007, 22:26:19 »
Net zoals de Belgische loks in Nederland rijden, in plaats van de motoren parallel te zetten zet je ze in serie.
Even voor mijn gedachtengang. 3000Volt=Serieschakeling---
1500Volt is paralelschakeling. Dan heb je dus geen vermogensverlies. OK?

Jaap

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2007, 23:07:24 »
Op het Belgische net staan de motoren in serie, op het Nederlandse net staan ze parallel, in beide gevallen staan ze dan op 1500 V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #32 Gepost op: 07 February 2007, 23:47:53 »
Dat is precies het omgekeerde van wat je eerst schreef. :) Ik zat me al af te vragen, dat klopt volgens mij niet...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #33 Gepost op: 08 February 2007, 09:19:06 »
Scheikunde studenten moeten ook geen natuurkunde doen, gister heb ik er maar even een boek bij gepakt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #34 Gepost op: 08 February 2007, 09:56:04 »
Jeroen,
De e-locs (BLS/SBB/FsI en de diverse part. vervoerders) die op Domodossola of Chiasso rijden zijn divers, de modernste machines bv. 185, 485 zullen ongetwijfeld zijn voorzien van een systeem zoals dat hiervoor is omschreven tav de Belgische locs in Nederland (zodra de ATB of Indusi of -wat dan ook- attentie wordt geactiveerd, wordt in de loc het een en ander in/omgeschakeld).
Oudere locs die (nog) niet zijn voorzien van zulke snufjes, zijn wat omschakelen betreft afhankelijk van het op het juiste moment ingrijpen van de 'meester' op basis van borden/wegkennis (zie de foto's van zulke stations. Ruitvormige gele borden met opdracht sa neer en stroomsoort aanduidingen).
De niet half-automatisch omschakelbare locs zullen tijdig de panto's moeten laten zakken (mcn) anders kan vuurwerk ontstaan. Meestal slaan veiligheden uit want een blikseminslag in de bovenleiding leidt (ook bij Prorail) doorgaans ook niet tot verbrande weerstanden (of hele locs) in NS- of andere locs.

Maar vuurwerk heb ik weleens gezien... Een 'lang'sluiting van 600v= op de bovenleiding die via de panto met een stalen omlijsting van een deur tot stand kwam, de lucht ioniseerde en er ontstond een wit/gele spetterende vuurbal die nogal wat lawaai maakte, het leek op die zomerdag net oudjaar.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 10:34:54 door modelspotter »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #35 Gepost op: 08 February 2007, 10:09:22 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #36 Gepost op: 08 February 2007, 11:43:27 »
Grensoverschrijdende spoorlijnen.

Alle hebben stoomtractie gekend, enkele geen dieseltractie.
Elektrische tractie: Odz-Bentheim 1,5 Kv= (Bentheim 1976 omschakelbaar), Zv-Emmerich 1,5 kv= (1966 omschakelbaar, 2002 doorrijden), Vl-Kaldenkirchen 15 Kv~ (1968 zonder tractie, 19.. omschakelbaar)

Overzicht grensbvk
Nieuwe Schans-Leer
Coevorden-Laarwald
Oldenzaal-Bentheim
Glane-Gronau
Glanerbrug-,,
Enschede-Ahaus
Winterswijk-Borken
,,-Bocholt
Zevenaar-Emmerich
Elten-Kleef (veer over de Rhein)
Nijmegen-Kranenburg
Gennep-Goch
Venlo-Straelen
,,-Kaldenkirchen
Vlodrop-Dalheim
Haanrade-Herzogenrath
Bocholtz-Richterich

Modelspotter

Zie ook: http://www.elektrolok.de/Lexikon/systembahnhoefe.htm

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #37 Gepost op: 08 February 2007, 12:01:49 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.
Ok als je uit gaat van motoren met een werkspanning van 750 Volt. Als je uit gaat van m** met een werkspanning van 1500 Volt, dan uitleg van Rick. Wat uiteindelijk ook serie paralel is.  Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Jaap
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 12:04:53 door Wurlitzer »