Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8352 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2007, 22:26:19 »
Net zoals de Belgische loks in Nederland rijden, in plaats van de motoren parallel te zetten zet je ze in serie.
Even voor mijn gedachtengang. 3000Volt=Serieschakeling---
1500Volt is paralelschakeling. Dan heb je dus geen vermogensverlies. OK?

Jaap

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2007, 23:07:24 »
Op het Belgische net staan de motoren in serie, op het Nederlandse net staan ze parallel, in beide gevallen staan ze dan op 1500 V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #32 Gepost op: 07 February 2007, 23:47:53 »
Dat is precies het omgekeerde van wat je eerst schreef. :) Ik zat me al af te vragen, dat klopt volgens mij niet...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8478
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #33 Gepost op: 08 February 2007, 09:19:06 »
Scheikunde studenten moeten ook geen natuurkunde doen, gister heb ik er maar even een boek bij gepakt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #34 Gepost op: 08 February 2007, 09:56:04 »
Jeroen,
De e-locs (BLS/SBB/FsI en de diverse part. vervoerders) die op Domodossola of Chiasso rijden zijn divers, de modernste machines bv. 185, 485 zullen ongetwijfeld zijn voorzien van een systeem zoals dat hiervoor is omschreven tav de Belgische locs in Nederland (zodra de ATB of Indusi of -wat dan ook- attentie wordt geactiveerd, wordt in de loc het een en ander in/omgeschakeld).
Oudere locs die (nog) niet zijn voorzien van zulke snufjes, zijn wat omschakelen betreft afhankelijk van het op het juiste moment ingrijpen van de 'meester' op basis van borden/wegkennis (zie de foto's van zulke stations. Ruitvormige gele borden met opdracht sa neer en stroomsoort aanduidingen).
De niet half-automatisch omschakelbare locs zullen tijdig de panto's moeten laten zakken (mcn) anders kan vuurwerk ontstaan. Meestal slaan veiligheden uit want een blikseminslag in de bovenleiding leidt (ook bij Prorail) doorgaans ook niet tot verbrande weerstanden (of hele locs) in NS- of andere locs.

Maar vuurwerk heb ik weleens gezien... Een 'lang'sluiting van 600v= op de bovenleiding die via de panto met een stalen omlijsting van een deur tot stand kwam, de lucht ioniseerde en er ontstond een wit/gele spetterende vuurbal die nogal wat lawaai maakte, het leek op die zomerdag net oudjaar.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 10:34:54 door modelspotter »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #35 Gepost op: 08 February 2007, 10:09:22 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #36 Gepost op: 08 February 2007, 11:43:27 »
Grensoverschrijdende spoorlijnen.

Alle hebben stoomtractie gekend, enkele geen dieseltractie.
Elektrische tractie: Odz-Bentheim 1,5 Kv= (Bentheim 1976 omschakelbaar), Zv-Emmerich 1,5 kv= (1966 omschakelbaar, 2002 doorrijden), Vl-Kaldenkirchen 15 Kv~ (1968 zonder tractie, 19.. omschakelbaar)

Overzicht grensbvk
Nieuwe Schans-Leer
Coevorden-Laarwald
Oldenzaal-Bentheim
Glane-Gronau
Glanerbrug-,,
Enschede-Ahaus
Winterswijk-Borken
,,-Bocholt
Zevenaar-Emmerich
Elten-Kleef (veer over de Rhein)
Nijmegen-Kranenburg
Gennep-Goch
Venlo-Straelen
,,-Kaldenkirchen
Vlodrop-Dalheim
Haanrade-Herzogenrath
Bocholtz-Richterich

Modelspotter

Zie ook: http://www.elektrolok.de/Lexikon/systembahnhoefe.htm

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #37 Gepost op: 08 February 2007, 12:01:49 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.
Ok als je uit gaat van motoren met een werkspanning van 750 Volt. Als je uit gaat van m** met een werkspanning van 1500 Volt, dan uitleg van Rick. Wat uiteindelijk ook serie paralel is.  Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Jaap
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 12:04:53 door Wurlitzer »