Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
  

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8551 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #30 Gepost op: 07 February 2007, 22:26:19 »
Net zoals de Belgische loks in Nederland rijden, in plaats van de motoren parallel te zetten zet je ze in serie.
Even voor mijn gedachtengang. 3000Volt=Serieschakeling---
1500Volt is paralelschakeling. Dan heb je dus geen vermogensverlies. OK?

Jaap

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #31 Gepost op: 07 February 2007, 23:07:24 »
Op het Belgische net staan de motoren in serie, op het Nederlandse net staan ze parallel, in beide gevallen staan ze dan op 1500 V.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #32 Gepost op: 07 February 2007, 23:47:53 »
Dat is precies het omgekeerde van wat je eerst schreef. :) Ik zat me al af te vragen, dat klopt volgens mij niet...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8585
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #33 Gepost op: 08 February 2007, 09:19:06 »
Scheikunde studenten moeten ook geen natuurkunde doen, gister heb ik er maar even een boek bij gepakt. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #34 Gepost op: 08 February 2007, 09:56:04 »
Jeroen,
De e-locs (BLS/SBB/FsI en de diverse part. vervoerders) die op Domodossola of Chiasso rijden zijn divers, de modernste machines bv. 185, 485 zullen ongetwijfeld zijn voorzien van een systeem zoals dat hiervoor is omschreven tav de Belgische locs in Nederland (zodra de ATB of Indusi of -wat dan ook- attentie wordt geactiveerd, wordt in de loc het een en ander in/omgeschakeld).
Oudere locs die (nog) niet zijn voorzien van zulke snufjes, zijn wat omschakelen betreft afhankelijk van het op het juiste moment ingrijpen van de 'meester' op basis van borden/wegkennis (zie de foto's van zulke stations. Ruitvormige gele borden met opdracht sa neer en stroomsoort aanduidingen).
De niet half-automatisch omschakelbare locs zullen tijdig de panto's moeten laten zakken (mcn) anders kan vuurwerk ontstaan. Meestal slaan veiligheden uit want een blikseminslag in de bovenleiding leidt (ook bij Prorail) doorgaans ook niet tot verbrande weerstanden (of hele locs) in NS- of andere locs.

Maar vuurwerk heb ik weleens gezien... Een 'lang'sluiting van 600v= op de bovenleiding die via de panto met een stalen omlijsting van een deur tot stand kwam, de lucht ioniseerde en er ontstond een wit/gele spetterende vuurbal die nogal wat lawaai maakte, het leek op die zomerdag net oudjaar.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 10:34:54 door modelspotter »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #35 Gepost op: 08 February 2007, 10:09:22 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.

modelspotter

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #36 Gepost op: 08 February 2007, 11:43:27 »
Grensoverschrijdende spoorlijnen.

Alle hebben stoomtractie gekend, enkele geen dieseltractie.
Elektrische tractie: Odz-Bentheim 1,5 Kv= (Bentheim 1976 omschakelbaar), Zv-Emmerich 1,5 kv= (1966 omschakelbaar, 2002 doorrijden), Vl-Kaldenkirchen 15 Kv~ (1968 zonder tractie, 19.. omschakelbaar)

Overzicht grensbvk
Nieuwe Schans-Leer
Coevorden-Laarwald
Oldenzaal-Bentheim
Glane-Gronau
Glanerbrug-,,
Enschede-Ahaus
Winterswijk-Borken
,,-Bocholt
Zevenaar-Emmerich
Elten-Kleef (veer over de Rhein)
Nijmegen-Kranenburg
Gennep-Goch
Venlo-Straelen
,,-Kaldenkirchen
Vlodrop-Dalheim
Haanrade-Herzogenrath
Bocholtz-Richterich

Modelspotter

Zie ook: http://www.elektrolok.de/Lexikon/systembahnhoefe.htm

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #37 Gepost op: 08 February 2007, 12:01:49 »
Toch een denkfoutje neem ik aan.
In Belgie 4 motoren in serie dan valt over elke motor 750 V.
In Nederland parallel dan valt over elke motor 1500 V.
Zal dus moeten zijn serie-parallel, dus 2x2 motoren parallel.

Dolf.
Ok als je uit gaat van motoren met een werkspanning van 750 Volt. Als je uit gaat van m** met een werkspanning van 1500 Volt, dan uitleg van Rick. Wat uiteindelijk ook serie paralel is.  Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Jaap
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 12:04:53 door Wurlitzer »