Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8340 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Spoor N
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2007, 20:00:28 »
gewoon op de 1500 V-stand rondrijden, en  de FS-locs op half vermogen

Hoe gaat dat dan? Normaal als de spanning halveert, blijft één kwart van het vermogen over.  Is dat bij electromotoren anders? Jaap
Net zoals de Belgische loks in Nederland rijden, in plaats van de motoren parallel te zetten zet je ze in serie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2007, 20:21:47 »
Hieronder enkele plaatjes die het een en ander duidelijk maken

Dit is de "oude"sluis bij Roosendaal. Na het gereed komen van de Bergrand(ringweg) en het verdwijnen van de overweg is de sluis wat meer naar Belgie toe verhuist. Staat nu bij de onderdoorgans van de A en B Bergen naar de laatste nieuwbouw.

Hier het boord Pantograaf neer, einde 1500 volt, begin 3000 volt. Dit is dus rchting Belgie. Let op; treinen rijden hier normaal op linkerspoor.

Hier links de borden Pantograag op, einde 3000 volt, begin 1500 volt. Dit is vlak voor de overweg de schuiven en het station Rsd. De Hondekop rijd rechter spoor en gaat hier de Zeeuwselijn op._SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2007, 21:55:58 »
Intussen ligt die sluis in de bebouwde kom van Roosendaal. De sluis is niet verplaatst, maar ze hebben er een woonwijk omheen gedrapeerd.

Sorry Klaas maar de sluis is wel degenlijk verplaatst, zie mijn plaatjes-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2007, 22:01:39 »
Hans, als jij dat zegt neem ik dat onmiddellijk aan.
Maar dan vraag ik me toch af waarom ze hem niet verder verplaatst hebben, naar buiten de nieuwbouwwijk. Hij staat nu op een moeilijk bereikbare plaats tussen geluidswallen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2007, 22:07:05 »
Klopt Klaas, het is randje bebouwde kom(nu nog wel) maar waarom dat de sluis niet verderweg geplaatst is daar moet ik je het antwoord schuldig blijven.

SK

PS dat bord met treinenen rijden normaal op linkerspoor stond bij de witte baanwachterswoning op het middelste plaatje. Staat nu in zeeland achten in mijn tuin.

modelspotter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 07 February 2007, 09:48:21 »
In Emmerich heb je net als in Venlo bovenleiding die omschakelbaar is. Maar de ICE maakt hier geen gebruik van, die rold meestal spanningsloos door het station.

Bij Grensstation Dommodossola (Italië) zijn de sporen echt verdeeld met hun spanning. Gescheiden door een altijd spannings loze stukje draad. Een als ik het daar goed bekeken heb, daan schakeld de lok zelf de stroom af als hij het 3000 Volt gedeelte berijkt. (Dit weet ik niet helemaal zeker, misschien een vraagje voor Lokführer Bas)

Succes

Er zijn diverse methodes om van het ene naar het andere stroomsysteem "over te stappen":
1) locs/treintellen (bi-, tri, polycourant) zijn omschakelbaar: panto's naar beneden, juiste spanning zoeken en juiste panto omhoog, kan 'freewheelend'
Vb. Sluis in de bovenleiding: Roosendaal, Maastricht en Emmerich (geen sluis, maar speciale voorziening in de schakeling omdat voorheen de wissels aan de uitrijzijde altijd naar het opstelspoor van het eigen stroomsysteem leidden)
2) locs zijn niet omschakelbaar maar de bovenleidingssectie in het station wel: binnenkomst, loc afkoppelen, oprijden naar apart spoor van eigen stroomsysteem, wissel om, bovenleiding omschakelen, loc van ander stroomsysteem ervoor en weg. Bovenleiding weer omschakelen en loc eigen stroomsysteem aan de andere kant van het station in eigen stroomsysteemdeel parkeren. Altijd stoppen.
Vb. Emmerich, Venlo, Bentheim
3) Idem maar niet omschakelbare bovenleidingssectie: binnenkomst met panto's naar beneden, loc wordt na afkoppelen onder eigen stroomsysteem door accu- of dieselloc gerangeerd/gestoten (!). Loc ander stroomsysteem kan gewoon op eigen kracht voorrijden en aankoppelen
Vb. Venlo vroeger (gestoten: verboden nadat een 1100 in Venlo werd gemist door de rangeerder en bijna de Maas in kieperde dan wel op de Maasboulevard werd gepearkeerd; San Candido/Innichen (Oostenrijk/Italie). Altijd stoppen.

Je zou je kunnen voorstellen dat Nederlandse elocs in principe ook in B kunnen rijden als alleen maar in seriestand zou worden gereden, maar het gaat niet omdat de weerstanden hierop niet zijn berekend. Omgekeerd komt het wel voor: Rsd en Mt. Ook liepen weleens elocs (behalve de series 1180, 1500, 2500 en de bekende Benelux-treinstellen en Belgen) als proef door maar omdat de uitslag van de B-panto's groter is (de bovenleiding hangt daar hoger meen ik), trokken ze de waslijn op niet geëlektrificeerde delen bij bruggen naar beneden. Is oa gebeurd bij de Vink bij Leiden.

Modelspotter

stig

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2007, 10:12:30 »
Vergeet de Rhaetische Bahn niet, zij hebben 2 dieselloccen met een pantogaaf. De loc rijd electrisch (1000V=) op de Berninabahn (is onderdeel van) en diesel-electrisch op het stamnet (11kV~) Deze loccen zijn wel eens in regulier bedrijf te vinden, oa als extra trekkracht, maar hebben voornamelijk een strategische rol, vb bij een stroomstoring in het net. Dan kun je in iedergeval je treinen binnen halen en bij crisis situaties hulpgoederen verspreiden. In de winter een must!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KroKo

• Offline Offline
  • Will It Be You?
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2007, 10:26:00 »
... maar omdat de uitslag van de B-panto's groter is (de bovenleiding hangt daar hoger meen ik), trokken ze de waslijn op niet geëlektrificeerde delen bij bruggen naar beneden. Is oa gebeurd bij de Vink bij Leiden.
Kunnen ze bij belgische loc's de stroomafnemers niet vast zetten? Dat is toch wat ze hier doen? Of is hier de uitslag dusdanig beperkt, dat het bij bovenleidingloze stukken automatisch goed gaat?

Groet Erik

modelspotter

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2007, 11:57:53 »
Weet ik niet. Kan zijn dat de bovenleiding bij de Vink een hogere 'vang' heeft gekregen.
Bij trst. met twee verschillende panto's (Benelux) was dat niet nodig, immers de NS-sa was gewoon begrensd op NS-hoogte.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 07 February 2007, 23:44:16 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

L1train

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2007, 12:40:46 »
Op de reeks 11 (benelux) van de NMBS zit wel een sa met een NS schuitje maar die is niet begrensd. Bij een stuk zonder bovenleiding moet de machinist niet vergeten de sa naar beneden te halen en als die weer onder de draad is weer omhoog te doen. Doet hij dat niet dan haalt hij alsnog "de waslijn"naar beneden.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #25 Gepost op: 07 February 2007, 13:06:52 »
't-is maar een model, maar duidelijk zijn hier de verschillende stroomafnemers te zien.-SK

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2007, 13:09:42 »
De reeks 1100 heeft wel degelijk een stuitnok voor de nederlandse hoogte, alleen werd het soms wel eens vergeten om te schakelen en dan in de 3000 volt stand doorgereden, tegenwoordig is dit gekoppeld aan de ATB, dus als na de sluis op de attentie word gedrukt van de ATB gaat de memor BD en word de stuit geactiveerd en kan alleen nog in de 1500 volt mode gereden worden.

L1train

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2007, 17:09:55 »
tnx johnny, dat laatste wist ik nog niet maar de info die ik wist is al weer een paar jaar oud.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #28 Gepost op: 07 February 2007, 18:19:35 »
http://jeroen1975.fotopic.net/p38419194.html

Hierboven situatie te Dommodossola. Links van A 15Kv, tussen A en B spannings loos, Rechts van B 3000 volt.

Hoi Modelspotter

Bedankt voor je antwoord, maar niet helemaal het antwoord op de vraag die je siteerde :)

Mijn vraag was: Als een trein uit CH komt dan rolt hij het station binnen uit de richting A. Wat mij op viel is dat vlak voor de lik lokatie B heeft berijkt de panto's naar beneden gaan. (En nu komt de vraag)  Gebeurt dit automatisch (herkent de lok de verkeerde spanning) of doet de maschinist dit zo laat mogenlijk.

Succes

(niet te veel kwijlen mensen bij al die mooie loks die je daar ziet :) ;D  )
« Laatst bewerkt op: 07 February 2007, 18:23:09 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2007, 18:33:53 »
Ik volg dit draadje al een tijdje en kom tot de conclusie dat ik eigenlijk niets van treinen weet.
Leeerzaam  hoor al die info 8)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl