Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:38:08
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: grensoverschrijdend verkeer  (gelezen 8353 keer)

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
grensoverschrijdend verkeer
« Gepost op: 05 February 2007, 19:55:40 »
Al een tijdje loop ik met een vraag rond
steeds vaker hoor je over grens oveschrijdend verkeer en  loc die op verschillende spanningen kunnen rijden
ik vraag mij dus af hoe werkt dit. hoe schakeld de loc  over naar een andere spanning.

met vriendelijke groet

peter jongejans
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2007, 20:06:07 »
Ik weet niet hoe diepgravend het antwoord moet zijn. Maar hier alvast een beginnetje.
De moderne meerspanningslocs hebben een transformator aan boord met meerdere aftakkingen. Dat is voor de wisselspanningen, dus 15kV en 25kV. Daarachter zit dan een gelijkrichter die gelijkspanning maakt voor de voeding van de motoren. Maar daar zit dan vaak ook nog een wisselrichter achter die een spanning maakt van variabele spanning en frequentie die de motoren voedt.

Voor het omschakelpunt schakelt de machinist af, en laat de stroomafnemer zakken. Dan schakelt hij om naar het andere systeem. Bij wisselspanning betekent dat dat hij de juiste aftakking op de trafo kiest, bij gelijkspanning gaat de hele trafo buiten bedrijf en wordt de stroomafnemer direct met de gelijkspanningskant verbonden.
Voorbij het omschakelpunt gaat de stroomafnemer weer omhoog (dezelfde of een andere) en kan weer worden ingeschakeld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2007, 21:46:03 »
Dus de trein rijd met een bepaalde snelheid door terwijl deze  handelingen verrichtworden.
Waarbij de stroom afname  op het moment van schakelen nul zal moeten zijn.
anders kan je niet schakelen.
zoals bij een brug zonder bovenlijding??

peter
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2007, 22:03:47 »
Klopt helemaal. Dit gebeurd bij een zogenaamde sluis. Borden langs de baan geven aan dat de stroomafnemer neer moet worden gelaten. Ruim voorbij de sluis staat weer een bord dat de stroomafnemer weer mag worden op gezet. Tussen Roosendaal en Essen (B) zit de sluis net buiten Roosendaal. Er wordt dus een paar kilometer op nederlands gebied onder de 3000v gelijkspanning gereden.

Tussen Maastricht en Vise heb je ook een sluis. Net na Maastricht. Dus vanaf Maastricht rijdt men al onder de 3000v gelijkspanning. Dus ook station Eijsden valt hieronder.

Rond Venlo gaat het iets anders. Afhankelijk van rijweginstelling staat er Nederlandse of Duitse spanning op de bovenleiding.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn er geen spannignsluisen tussen Nederland en Duitsland.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Anoniem

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2007, 22:13:21 »
Rijdende transitie kan voorkomen (en komt ook steeds vaker voor, niet alleen grensoverschrijdend maar ook binnenlands: denk aan HSL's en Betuweroutes) maar grensstations waar het een en ander bij stilstand gebeurt zijn ook legio te vinden. Daar zijn dan weer twee oplossingen denkbaar: ofwel is de bovenleiding omschakelbaar van de ene op de andere spanning, ofwel is de bovenleiding in twee secties verdeeld en heb je een beetje hetzelfde effect als met de sluis op de vrije baan. Een derde optie, de geheel andere spanning in het stationsareaal, is zeldzamer (ik ken er maar eentje en dat is Ventimiglia) en bijna altijd onpraktisch (in Vtm dus toevallig net niet ;D)
Overigens is lang niet alle internationale verkeer voorzien van meerspanningsmaterieel, vaak moet er nog 'ouderwets' van loc gewisseld worden aan de grens.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2007, 22:15:05 door Wesley »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2007, 22:42:35 »
Rond Venlo gaat het iets anders. Afhankelijk van rijweginstelling staat er Nederlandse of Duitse spanning op de bovenleiding.
Uhm ja maar dat antwoord is niet volledig; Venlo heeft omschakelbare sporen maar dat zijn alleen de reizigerssporen. De Cargo sporen hebben in het midden een sluis liggen de zuidelijk helft is 15kv wisselstroom en de noordelijk helft is 1,5kv gelijkstroom. Locs komen hier binnen rijden met de stroomafnemers naar beneden omdat ze normaal pas onder de vreemde spanning tot stilstand komen. Een dieselloc moet de locs dan terug brengen naar de eigen spanning. Dit was vroeger ook de werk wijze op de reizigers sporen toen die nog niet omschakelbaar waren.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2007, 23:15:16 »
Een derde optie, de geheel andere spanning in het stationsareaal, is zeldzamer (ik ken er maar eentje en dat is Ventimiglia) en bijna altijd onpraktisch (in Vtm dus toevallig net niet ;D)

Kun je hier wat meer over vertellen, of een link doorgeven waar het één en ander in een voor mij begrijpelijke taal wordt uitgelegd?

Bijvoorbeeld, waarom heet die plaats Twintigmijl? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

  • Gast
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2007, 23:32:19 »
Waarom Twintigmijl, dat weet ik ook niet... ze noemen het vaak XXmiglia ;D. Het is het grensstation van de Ligurische kustlijn, aan de Frans-Italiaanse grens aan zee dus (de Fransen spreken van 'Vintimille'). Zoals men wellicht weet kent men in Frankrijk twee systemen: er is een 1500 V-gebied en een (wat meer versplinterd) 25 kV-gebied. Het gevolg is dat er in Frankrijk ook veel bicourante locs te vinden zijn.

De lijn Nice - Ventimiglia valt onder het 25 kV-gebied. Nu is de Italiaanse spanning al flink wat jaren 3000 V gelijkstroom, dus wat heeft men (logischerwijs) gedaan? Men heeft het emplacement voorzien van 1500 V gelijkstroom. Op die manier kunnen de bicourante SNCF-locs gewoon op de 1500 V-stand rondrijden, en  de FS-locs op half vermogen (à la Roosendaal-Essen, zal ik maar zeggen). Een echte uitzondering dus in de wereld van de grensstations, en zoals ik al zei: deze optie is alleen onder heel specifieke omstandigheden praktisch ;).

Overigens: Ventimiglia behoorde vroeger tot het "draaistroomgebied" van de FS. Dat gaf toen geen problemen omdat de Franse lijn toch nog niet geëlektrificeerd was ;D. Sinds 1967 is Ventimiglia niet meer voorzien van draaistroombovenleiding, sinds 1969 kunnen er Franse elocs komen.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2007, 23:43:13 »
Hoi,

Bij de NMBS locserie 25.5 wordt na het passeren van de sluis  en het omzetten van een schakelaar, de mogelijkheid om bepaalde schakelingen in het tractiecircuit te maken beperkt. Dit om geen te hoge spanning op de tractiemotoren te krijgen.
B.v. alleen serie en serie-paralel of serie-paralel en paralel.

mvg, Dolf.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2007, 23:45:18 »
Tussen Roosendaal en Essen (B) zit de sluis net buiten Roosendaal.

Intussen ligt die sluis in de bebouwde kom van Roosendaal. De sluis is niet verplaatst, maar ze hebben er een woonwijk omheen gedrapeerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2007, 18:25:11 »
allen dank voor deze uitleg het is mij een stuk duidelijker geworden hoe het in zijn werk gaat.

peter jongejans
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2007, 19:19:58 »
Hoihoi

In Emmerich heb je net als in Venlo bovenleiding die omschakelbaar is. Maar de ICE maakt hier geen gebruik van, die rold meestal spanningsloos door het station.

Bij Grensstation Dommodossola (Italië) zijn de sporen echt verdeeld met hun spanning. Gescheiden door een altijd spannings loze stukje draad. Een als ik het daar goed bekeken heb, daan schakeld de lok zelf de stroom af als hij het 3000 Volt gedeelte berijkt. (Dit weet ik niet helemaal zeker, misschien een vraagje voor Lokführer Bas)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2007, 19:28:28 »
gewoon op de 1500 V-stand rondrijden, en  de FS-locs op half vermogen

Hoe gaat dat dan? Normaal als de spanning halveert, blijft één kwart van het vermogen over.  Is dat bij electromotoren anders? Jaap

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2007, 19:45:23 »
Hoi Jaap

Ik weet niet of je het tegen mij had. CH loks rijden op 15 Kv, It loks doen dat op 3 Kv. Klopt je verhaal helaas niet meer denk ik.

Maar iedergevaal bedankt voor de uitleg.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: grensoverschrijdend verkeer
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2007, 19:56:43 »
Hoe zit dat eigenlijk precies met de overgang van Betuweroute en de HSL naar de normale spoorlijnen?

Als ik met de trein naar den Bosch ga zie ik al die lussen en weet ik veel wat nog meer.

Ik heb eens goed op de bovenleiding gelet,  ik zie alleen nergens een onderbreking o.i.d. Halverwege staat er wel een 'dubbel' portaal zegmaar. Maar meer verschil zie ik zo snel niet. (Ohw en de seinen zijn ook anders?)

Felix