Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Puntstuk polarisatie, zin of onzin?  (gelezen 9640 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Gepost op: 12 January 2011, 19:45:48 »
Zit nu te twijfelen of ik bij mijn wissels (piko A gleis) het puntstuk zal polariseren.

Welk nut heeft dit precies en is het echt noodzakelijk?

Voor en tegen's van harte welkom!

mvg,
 Sander

2-rail digitaal, IB, Koploper, Piko A-gleis
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 20:37:09 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
mvg,
 Sander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2011, 19:50:06 »
Kleine loks (Roco SIK), loks met slechte stroomafname (Roco Hippel), loks met slechts 2 assen stroomopname?: DOEN!

Gr, Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2011, 19:50:27 »
Sander, waarom twijfel je zelf?

Zelf denk ik dat het alleen maar voordelen en een paar kleine nadelen:

Voordelen:
- Kleinere loks blijven niet staan op het puntstuk, stroomafname blijft goed.

Kleine nadelen:
- Wissels kunnen niet opengereden worden.
- Met aansluiten even opletten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2011, 19:52:18 »
Voordeel heeft Bert al genoemd: korte locs vallen niet meer stil op stroomloze stukken.
Nadeel: meer werk. Maar als je daar tegenop ziet had je maar geen modelspoorder moeten worden. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2011, 19:52:42 »
Beste Sander ik heb ze er niet van voorzien.
De enige lok in mijn bezit die er op blijft staan is de Sik. (hippel geen probleem)
Nu de oplossing een tweede Sik zonder motor met stroom doorvoer en ik kan er overal mee rijden. (incl decoder).
Je kan natuurlijk wel vast de verbindingen maken ,mocht het later een probleem zijn dan is de bedrading in ieder geval voorhanden.

wil.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2011, 19:52:56 »
Hallo Sander,

Volgens mij hangt dat nogal af van de constructie van de wissel. Mijn Fleischmann HO Profigleis wissels zijn niet gepolariseerd en daar gaan de loks prima over heen. Volgens mij kun je die puntstukken ook niet polariseren, maar is de constructie al zo dat de stroom goed wordt doorgeleid.
Ik heb ook nog een stel oude Roco wissels erin liggen en die hebben wel gepolariseerde puntstukken. Ik heb de indruk dat dat wel helpt bij het doorrijden over de wissels. Nadeel is natuurlijk wel dat je de wissels niet open kunt rijden, omdat je dan kortsluiting krijgt. Overigens heeft een identieke Roco wissel in mijn testspoor geen gepolariseerd puntstuk en dat gaat ook goed.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #6 Gepost op: 12 January 2011, 19:54:47 »
Het meerwerk is het probleem zeer zeker niet, ik wil niet achteraf spijt krijgen dat ik dit niet in overweging heb meegenomen.

Vroeger gebruikte ik de messing rails van F* en daar zat het simpelweg niet op. Nu is de optie er wel bij deze wissels, alleen de meerwaarde zag ik niet.

Maar aangezien ik ook met 2 en met 3 -assers zal gaan rijden is het me nu wel duidelijk.
Polariseren dus.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2011, 19:56:43 »
@Sander ,bij veel 2 assen aandrijving gebruik dan inderdaad doen.

wil.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2011, 20:02:18 »
Je kan in het artikel Puntstuk polariseren wat nadere informatie lezen over het polariseren en hoe het zit met de aandrijvingen. Bijvoorbeeld bij een driewegwissel welke aandrijving welk puntstuk moet schakelen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2011, 20:33:23 »
Citaat van: Sander Lageveen
Zit nu te twijfelen of ik bij mijn wissels (piko A gleis) het puntstuk zal polariseren.

Citaat van: Sander Lageveen
Maar aangezien ik ook met 2 en met 3 -assers zal gaan rijden is het me nu wel duidelijk.
Polariseren dus.

Hmm....... Piko A-Gleis is niet te polariseren :o, het lijkt of er een metalen puntstuk in zit, maar dat is helaas niet zo...  :'(

Maar...  :D aangezien ik ook Piko A in heel m'n schaduw station wil gaan neerleggen ( 50+ wissels ) en daar een behoorlijk aantal lange Innenbogenweichen-R3 bij zijn, verwacht ik daar ook problemen met sikjes etc..  Dus ik ga op zoek naar een mogelijkheid om toch te polariseren... :) En de ideeen zijn al vergevorderd: Plastic van de 'echte punt' 0.2mm affrezen en er een geetst nieuwzilverplaatje van 0.2 oplijmen. dir plaatje aan de toeleidende rails solderen. Evt. een inlegplaatje voor in het puntstuk.

Grtzz,

Karst

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2011, 20:38:41 »
Alles nog maar eens doorgemeten....
En waarvan ik dacht dat het puntstuk gepolariseerd kon worden blijken deze punten toch anders met elkaar verbonden.

Op de gok dan maar da thet goed gaat ;)

mvg,
 Sander (dompertje.. :'(...)
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #11 Gepost op: 12 January 2011, 20:45:45 »
En de ideeen zijn al vergevorderd: Plastic van de 'echte punt' 0.2mm affrezen en er een geetst nieuwzilverplaatje van 0.2 oplijmen. dir plaatje aan de toeleidende rails solderen. Evt. een inlegplaatje voor in het puntstuk.

Ik heb eens op een beursje iemand gezien en een tijdje gesproken die bij een duitse firma complete puntstukken voor onder andere TT-wissels had besteld... Hij bouwde ook zijn plastic uitvoeringen om naar messing / metalen puntstukken. Ik zal eens diep graven of ik nog iets kan vinden

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #12 Gepost op: 12 January 2011, 20:56:54 »
@karst: waarom dan toch piko in het schaduwstation leggen?
Sowieso ben ik van mening dat je altijd onder alle omstandigheden alles moet proberen om stroomafname-ellende van wat voor soort dan ook te voorkomen, dus elk stuk spoorstaaf apart aansluiten, alles polariseren etc etc. Hoop werk, zonder dat je er nou zichtbaar iets mee wint, tot je ziet wat een ellende een ander heeft die dat niet deed.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2011, 21:00:49 »
Omdat Karst van ingewikkeld houdt.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2011, 21:01:13 »
Ronald, 50+ puntstukken gaan verwisselen ?? dan is Karst klaar, ken ie er niet meer bij vanwege zijn ouderdomsjicht  ;D
Idee van Karst lijkt opzich wel een goed idee, want het  is een idee van Karst, maar net wat Floris zegt wrom neem je uberhaupt tweede rangs wissels ??
EN als het toch al van die grove wissels zijn, kan je dan niet gewoon een stukkie alufolie over die puntstukken frotten  ?? :)

Edit, Henk was me in veel minder woorden weer voor  :)
Mvg Marty,