Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Puntstuk polarisatie, zin of onzin?  (gelezen 8912 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Gepost op: 12 januari 2011, 19:45:48 »
Zit nu te twijfelen of ik bij mijn wissels (piko A gleis) het puntstuk zal polariseren.

Welk nut heeft dit precies en is het echt noodzakelijk?

Voor en tegen's van harte welkom!

mvg,
 Sander

2-rail digitaal, IB, Koploper, Piko A-gleis
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2011, 20:37:09 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
mvg,
 Sander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2011, 19:50:06 »
Kleine loks (Roco SIK), loks met slechte stroomafname (Roco Hippel), loks met slechts 2 assen stroomopname?: DOEN!

Gr, Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2011, 19:50:27 »
Sander, waarom twijfel je zelf?

Zelf denk ik dat het alleen maar voordelen en een paar kleine nadelen:

Voordelen:
- Kleinere loks blijven niet staan op het puntstuk, stroomafname blijft goed.

Kleine nadelen:
- Wissels kunnen niet opengereden worden.
- Met aansluiten even opletten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2011, 19:52:18 »
Voordeel heeft Bert al genoemd: korte locs vallen niet meer stil op stroomloze stukken.
Nadeel: meer werk. Maar als je daar tegenop ziet had je maar geen modelspoorder moeten worden. ;)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2011, 19:52:42 »
Beste Sander ik heb ze er niet van voorzien.
De enige lok in mijn bezit die er op blijft staan is de Sik. (hippel geen probleem)
Nu de oplossing een tweede Sik zonder motor met stroom doorvoer en ik kan er overal mee rijden. (incl decoder).
Je kan natuurlijk wel vast de verbindingen maken ,mocht het later een probleem zijn dan is de bedrading in ieder geval voorhanden.

wil.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2011, 19:52:56 »
Hallo Sander,

Volgens mij hangt dat nogal af van de constructie van de wissel. Mijn Fleischmann HO Profigleis wissels zijn niet gepolariseerd en daar gaan de loks prima over heen. Volgens mij kun je die puntstukken ook niet polariseren, maar is de constructie al zo dat de stroom goed wordt doorgeleid.
Ik heb ook nog een stel oude Roco wissels erin liggen en die hebben wel gepolariseerde puntstukken. Ik heb de indruk dat dat wel helpt bij het doorrijden over de wissels. Nadeel is natuurlijk wel dat je de wissels niet open kunt rijden, omdat je dan kortsluiting krijgt. Overigens heeft een identieke Roco wissel in mijn testspoor geen gepolariseerd puntstuk en dat gaat ook goed.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2011, 19:54:47 »
Het meerwerk is het probleem zeer zeker niet, ik wil niet achteraf spijt krijgen dat ik dit niet in overweging heb meegenomen.

Vroeger gebruikte ik de messing rails van F* en daar zat het simpelweg niet op. Nu is de optie er wel bij deze wissels, alleen de meerwaarde zag ik niet.

Maar aangezien ik ook met 2 en met 3 -assers zal gaan rijden is het me nu wel duidelijk.
Polariseren dus.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2011, 19:56:43 »
@Sander ,bij veel 2 assen aandrijving gebruik dan inderdaad doen.

wil.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2011, 20:02:18 »
Je kan in het artikel Puntstuk polariseren wat nadere informatie lezen over het polariseren en hoe het zit met de aandrijvingen. Bijvoorbeeld bij een driewegwissel welke aandrijving welk puntstuk moet schakelen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2011, 20:33:23 »
Citaat van: Sander Lageveen
Zit nu te twijfelen of ik bij mijn wissels (piko A gleis) het puntstuk zal polariseren.

Citaat van: Sander Lageveen
Maar aangezien ik ook met 2 en met 3 -assers zal gaan rijden is het me nu wel duidelijk.
Polariseren dus.

Hmm....... Piko A-Gleis is niet te polariseren :o, het lijkt of er een metalen puntstuk in zit, maar dat is helaas niet zo...  :'(

Maar...  :D aangezien ik ook Piko A in heel m'n schaduw station wil gaan neerleggen ( 50+ wissels ) en daar een behoorlijk aantal lange Innenbogenweichen-R3 bij zijn, verwacht ik daar ook problemen met sikjes etc..  Dus ik ga op zoek naar een mogelijkheid om toch te polariseren... :) En de ideeen zijn al vergevorderd: Plastic van de 'echte punt' 0.2mm affrezen en er een geetst nieuwzilverplaatje van 0.2 oplijmen. dir plaatje aan de toeleidende rails solderen. Evt. een inlegplaatje voor in het puntstuk.

Grtzz,

Karst

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2011, 20:38:41 »
Alles nog maar eens doorgemeten....
En waarvan ik dacht dat het puntstuk gepolariseerd kon worden blijken deze punten toch anders met elkaar verbonden.

Op de gok dan maar da thet goed gaat ;)

mvg,
 Sander (dompertje.. :'(...)
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2011, 20:45:45 »
En de ideeen zijn al vergevorderd: Plastic van de 'echte punt' 0.2mm affrezen en er een geetst nieuwzilverplaatje van 0.2 oplijmen. dir plaatje aan de toeleidende rails solderen. Evt. een inlegplaatje voor in het puntstuk.

Ik heb eens op een beursje iemand gezien en een tijdje gesproken die bij een duitse firma complete puntstukken voor onder andere TT-wissels had besteld... Hij bouwde ook zijn plastic uitvoeringen om naar messing / metalen puntstukken. Ik zal eens diep graven of ik nog iets kan vinden

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2011, 20:56:54 »
@karst: waarom dan toch piko in het schaduwstation leggen?
Sowieso ben ik van mening dat je altijd onder alle omstandigheden alles moet proberen om stroomafname-ellende van wat voor soort dan ook te voorkomen, dus elk stuk spoorstaaf apart aansluiten, alles polariseren etc etc. Hoop werk, zonder dat je er nou zichtbaar iets mee wint, tot je ziet wat een ellende een ander heeft die dat niet deed.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2011, 21:00:49 »
Omdat Karst van ingewikkeld houdt.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Puntstuk polarisatie, zin of onzin?
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2011, 21:01:13 »
Ronald, 50+ puntstukken gaan verwisselen ?? dan is Karst klaar, ken ie er niet meer bij vanwege zijn ouderdomsjicht  ;D
Idee van Karst lijkt opzich wel een goed idee, want het  is een idee van Karst, maar net wat Floris zegt wrom neem je uberhaupt tweede rangs wissels ??
EN als het toch al van die grove wissels zijn, kan je dan niet gewoon een stukkie alufolie over die puntstukken frotten  ?? :)

Edit, Henk was me in veel minder woorden weer voor  :)
Mvg Marty,