BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Sander op 12 januari 2011, 19:45:48
-
Zit nu te twijfelen of ik bij mijn wissels (piko A gleis) het puntstuk zal polariseren.
Welk nut heeft dit precies en is het echt noodzakelijk?
Voor en tegen's van harte welkom!
mvg,
Sander
2-rail digitaal, IB, Koploper, Piko A-gleis
-
Kleine loks (Roco SIK), loks met slechte stroomafname (Roco Hippel), loks met slechts 2 assen stroomopname?: DOEN!
Gr, Bert
-
Sander, waarom twijfel je zelf?
Zelf denk ik dat het alleen maar voordelen en een paar kleine nadelen:
Voordelen:
- Kleinere loks blijven niet staan op het puntstuk, stroomafname blijft goed.
Kleine nadelen:
- Wissels kunnen niet opengereden worden.
- Met aansluiten even opletten.
Groeten Ronald.
-
Voordeel heeft Bert al genoemd: korte locs vallen niet meer stil op stroomloze stukken.
Nadeel: meer werk. Maar als je daar tegenop ziet had je maar geen modelspoorder moeten worden. ;)
-
Beste Sander ik heb ze er niet van voorzien.
De enige lok in mijn bezit die er op blijft staan is de Sik. (hippel geen probleem)
Nu de oplossing een tweede Sik zonder motor met stroom doorvoer en ik kan er overal mee rijden. (incl decoder).
Je kan natuurlijk wel vast de verbindingen maken ,mocht het later een probleem zijn dan is de bedrading in ieder geval voorhanden.
wil.
-
Hallo Sander,
Volgens mij hangt dat nogal af van de constructie van de wissel. Mijn Fleischmann HO Profigleis wissels zijn niet gepolariseerd en daar gaan de loks prima over heen. Volgens mij kun je die puntstukken ook niet polariseren, maar is de constructie al zo dat de stroom goed wordt doorgeleid.
Ik heb ook nog een stel oude Roco wissels erin liggen en die hebben wel gepolariseerde puntstukken. Ik heb de indruk dat dat wel helpt bij het doorrijden over de wissels. Nadeel is natuurlijk wel dat je de wissels niet open kunt rijden, omdat je dan kortsluiting krijgt. Overigens heeft een identieke Roco wissel in mijn testspoor geen gepolariseerd puntstuk en dat gaat ook goed.
-
Het meerwerk is het probleem zeer zeker niet, ik wil niet achteraf spijt krijgen dat ik dit niet in overweging heb meegenomen.
Vroeger gebruikte ik de messing rails van F* en daar zat het simpelweg niet op. Nu is de optie er wel bij deze wissels, alleen de meerwaarde zag ik niet.
Maar aangezien ik ook met 2 en met 3 -assers zal gaan rijden is het me nu wel duidelijk.
Polariseren dus.
mvg,
Sander
-
@Sander ,bij veel 2 assen aandrijving gebruik dan inderdaad doen.
wil.
-
Je kan in het artikel Puntstuk polariseren (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.04.02_-_Puntstuk_wissel_polariseren) wat nadere informatie lezen over het polariseren en hoe het zit met de aandrijvingen. Bijvoorbeeld bij een driewegwissel welke aandrijving welk puntstuk moet schakelen.
Groeten Ronald.
-
Zit nu te twijfelen of ik bij mijn wissels (piko A gleis) het puntstuk zal polariseren.
Maar aangezien ik ook met 2 en met 3 -assers zal gaan rijden is het me nu wel duidelijk.
Polariseren dus.
Hmm....... Piko A-Gleis is niet te polariseren :o, het lijkt of er een metalen puntstuk in zit, maar dat is helaas niet zo... :'(
Maar... :D aangezien ik ook Piko A in heel m'n schaduw station wil gaan neerleggen ( 50+ wissels ) en daar een behoorlijk aantal lange Innenbogenweichen-R3 bij zijn, verwacht ik daar ook problemen met sikjes etc.. Dus ik ga op zoek naar een mogelijkheid om toch te polariseren... :) En de ideeen zijn al vergevorderd: Plastic van de 'echte punt' 0.2mm affrezen en er een geetst nieuwzilverplaatje van 0.2 oplijmen. dir plaatje aan de toeleidende rails solderen. Evt. een inlegplaatje voor in het puntstuk.
Grtzz,
Karst
-
Alles nog maar eens doorgemeten....
En waarvan ik dacht dat het puntstuk gepolariseerd kon worden blijken deze punten toch anders met elkaar verbonden.
Op de gok dan maar da thet goed gaat ;)
mvg,
Sander (dompertje.. :'(...)
-
En de ideeen zijn al vergevorderd: Plastic van de 'echte punt' 0.2mm affrezen en er een geetst nieuwzilverplaatje van 0.2 oplijmen. dir plaatje aan de toeleidende rails solderen. Evt. een inlegplaatje voor in het puntstuk.
Ik heb eens op een beursje iemand gezien en een tijdje gesproken die bij een duitse firma complete puntstukken voor onder andere TT-wissels had besteld... Hij bouwde ook zijn plastic uitvoeringen om naar messing / metalen puntstukken. Ik zal eens diep graven of ik nog iets kan vinden
Groeten Ronald.
-
@karst: waarom dan toch piko in het schaduwstation leggen?
Sowieso ben ik van mening dat je altijd onder alle omstandigheden alles moet proberen om stroomafname-ellende van wat voor soort dan ook te voorkomen, dus elk stuk spoorstaaf apart aansluiten, alles polariseren etc etc. Hoop werk, zonder dat je er nou zichtbaar iets mee wint, tot je ziet wat een ellende een ander heeft die dat niet deed.
-
Omdat Karst van ingewikkeld houdt. :D
-
Ronald, 50+ puntstukken gaan verwisselen ?? dan is Karst klaar, ken ie er niet meer bij vanwege zijn ouderdomsjicht ;D
Idee van Karst lijkt opzich wel een goed idee, want het is een idee van Karst, maar net wat Floris zegt wrom neem je uberhaupt tweede rangs wissels ??
EN als het toch al van die grove wissels zijn, kan je dan niet gewoon een stukkie alufolie over die puntstukken frotten ?? :)
Edit, Henk was me in veel minder woorden weer voor :)
-
Hoi ;D
@ronald,
da's wel heel rigoreus. Zou echter wel ideaal zijn ;)
@karst: waarom dan toch piko in het schaduwstation leggen?
Omdat ik het prima rails vind, zeker gezien de prijs ! ( ik weet wel, dan koop je toch gewoon een Philo-stomertje minder... ;) :P ) Maar voornamelijk het feit dat ik het bij Fissy in een mega schaduwstation heb zien werken, probeemloos, als je maar niet de Piko aandrijvingen gebruikt ;) En... omdat het hier al weer inmiddels 4 jaar op de vloer ligt en elke dag breden wordt zonder problemen anders dan met de Piko aandrijvingen ;)
Omdat Karst van ingewikkeld houdt. :D
;D ;D
Noem het uitdagingen Henk ;D ;D
@Marty
Het is zeker ( vind ik ) geen tweederangs materiaal, in tegendeel :) En... ja, minder typen en sneller 'Verzenden' drukken he :P
Dus we gaan wel zien. ;)
Grtzz,
Karst
-
.... kan je dan niet gewoon een stukkie alufolie over die puntstukken frotten ?? :) ....
Proest....!
Groet,
Huibert, pakt nieuw flesje bier :)
-
Maar voornamelijk het feit dat ik het bij Fissy in een mega schaduwstation heb zien werken, probeemloos, als je maar niet de Piko aandrijvingen gebruikt ;)
Ik heb tot het begin nog geen reguliere loc zien stotteren op de puntstukken van het Piko A Gleis. Tot nu toe is alles lekker overheen gelopen, zonder problemen.
Maar het is ook een feit, dat ik niet met een sik ga rangeren in mijn schaduwstation, dus een goede stroomafname zou de basis moeten zijn...
De Idee, met de nieuwzilver stuken in de Piko Puntstukken hebben wij ook al gehad, maar het is nooit gekomen, omdat het toch nu al zo lekker loopt...
Karst, misschien is een Powerup (Elko/Goldkap) een veel eenvoudiger oplossing voor het probleem. Ik gok je zou slechts problemen met de Sik en de Köf bekomen...
Groet
Bernd
-
Hi All,
Het blijft voor mijn gevoel toch ook een kwestie van smaak. Ik heb vooral last met starre drie-assers, zoals locjes uit beginsets en de oude Hippel. Sikjes lopen overal parmantig doorheen. Geometrisch gezien zijn twee assen ook stabieler dan een starre drieasser. De laatste drukt zich op een gegeven ogenblik uit de rails in scherpe bochten en wissels, met alle gevolgen van dien.
-
Okee,
Even nagekeken en gezocht: Eichhorn Modellbau (http://www.eichhorn-modellbau.de/P_R_O_D_U_K_T_E/p_r_o_d_u_k_t_e.html) levert nieuwzilver puntstukken voor diverse merken N en TT wissels.... Alleen niet voor H0...
Dan zou het eerste idee weer uit de kast gehaald moeten worden: een ge-etst plaatje in het puntstuk aanbrengen. Of een mailtje naar Eichhorn of ze misschien ook voor Piko-H0 iets willen gaan doen...
Groeten Ronald.
-
een mailtje naar Eichhorn of ze misschien ook voor Piko-H0 iets willen gaan doen...
Dan wil ik er ook wel 10 hebben. De TT versies kosten 36Euro/10 stuks.
De Piko's doen het overigens goed. Na aanpassing van de aandrijving (zie andere draadjes hierover, nu off-topic) ook met PIKO aandrijvingen.
Feit is wel dat een Kof (of voor NS rijders: een Sik) matig over de wissels zal gaan. Zodra je iets langere asstand hebt: probleemloos!
Dus om het probleem van korte lokjes op te lossen:
1. Lokjes aanpassen, dwz met een spookwagen die de stroomafname meedoet
2. Hartstuk Puntstuk vervangen en polariseren.
3. andere wissels leggen
Nico
-
nou, voor € 3.60 per puntstuk, is je prijsvoordeel van een pikowissel behoorlijk aan het slinken :)
-
Dat dacht ik ook toen ik de prijzen van de puntstukken zag... Goed dat is een persoonlijke keuze natuurlijk :)
-
Iemand al zilverlak (conducting zilver) verzocht?
-
"artikel over puntstuk polariseren bevat geen tekst " : jammer ???
Ruud
-
Hier wel Ruud:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Puntstuk_van_het_wissel_polariseren
Gr, Ben.
-
"artikel over puntstuk polariseren bevat geen tekst " : jammer ???
Ruud
Ze hebben de titels en daarmee de links veranderd: Puntstuk wissel Polariserne (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Puntstuk_van_het_wissel_polariseren). Daarbij vergeten ze dat de oude titels moeten doorlinken.
-
Oh heel fijn, jullie kennen de weg hier goed! ;D
op0 een of andere manier vind ik dit altijd moeilijk; en ik wil kleine locjes dus het moet. Maar bij roco line wel te doen met wat uitleg denk ik.
Bedankt
Ruud
-
Bij Rocoline (zonder bedding) zitten al 3 aansluitbusjes aan de zijkant, waar je draden op kunt aansluiten.
-
Als je met een kleine loc heel langzaam over de wissel rijdt met wagons erachter valt hij stil zonder gepolariseerd puntstuk. Met een beetje gang komt hij er wel over. Met roco line is het gewoon even boekje lezen wat erbij zit. Niet zo moeilijk een stukje zwart draad zit ervoor bij de wissel in het doosje.