Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 18:34:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: Rechte keerlus  (gelezen 5394 keer)

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Rechte keerlus
« Gepost op: 06 January 2011, 23:00:22 »
Wie kan mij uitleggen of dat kan, en hoe.... heb 3 banen naast elkaar liggen die op het eind weer verder gaan in 2 banen, de buitenste gaat rechtsom, de binnenste naar linksom. Nu zou ik graag de binnenste baan doormiddel van wissels als keerbaan gebruiken zodat de lok dan uitkomt als linksom op de buitenste zeg maar. Duidelijk omschreven zo of??? heb geen idee of dat kan en hoe dat moet

hoor graag jullie reactie's,Sjaak
« Laatst bewerkt op: 07 January 2011, 13:10:06 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re:rechte keer lus
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2011, 23:17:41 »
Kun je eens een tekening maken in paint ofzo van de situatie? Hoeft dus geen baanplan te zijn via anyrail of winrail.



groen blok is een lok.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2011, 23:26:26 door ClarksonBlues. Reden: tekening toegevoegd »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:rechte keer lus
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2011, 09:59:57 »
Het klinkt alsof je een keerdriehoek hebt. Elektrisch levert dat hetzelfde probleem op als een keerlus, maar om te kunnen vertellen hoe je het moet oplossen is een sporenplan wel nuttig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2011, 10:16:58 »


goeiemorgen,

bijgaande het baanplan ( als het gelukt is)
deze heb ik hier van het forum afgehaald maar wil die hier en daar nog aanpassen. Het gaat om de sporen
die samen aan de rechtse kant in het uitsteksel liggen zeg maar. deze kan ik namelijk niet door middel van een
wissel even verbinden omdat er dan kortsluiting ontstaat. ik heb iets meer ruimte als het voorbeeld dus wil daar
een derde baan in het midden tussen leggen en dan die als keerluk gebruiken zeg maar.
Heb lang terug een anolge baan gehad, nu een klein roco baantje met zo'n rode maus, maar het virus is toegeslagen
en wil nu een leuke baan maken, helemaal digitaal met bezetmelders en zo.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re:Rechte keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2011, 10:22:05 »
Leuk plaatje, maar niet wat we nodig hebben.
Teken de uitbreiding er ook eens in, want uit je beschrijving kan ik niet opmaken wat je wil doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Rechte keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2011, 10:37:38 »
Als ik de tekst goed lees, zou de uitbreiding betekenen dat je de baan in twee richtingen kunt gaan berijden.

Zie de gele en groene aanvulling op jouw tekening:



Je hebt dus twee uitbreidingen nodig, waardoor je met twee keerlussen te maken hebt.

Zou je alleen de groene- of alleen de gele aanvulling doen, dan zou je met één keerlus te maken hebben, en als je eenmaal van richting zou veranderen, zou je niet meer terug kunnen.

Vandaar dat je er twee nodig hebt om je plan uit te voeren.

Of de wissels op de gewenste plek in het plan getekend zijn, weet ik niet, maar dat kan op elke andere plek.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Rechte keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2011, 10:41:48 »
Interessant ontwerp, maar als ik eerlijk zou zijn. Niet heel interessant qua rijmogelijkheden, zou heel snel saai werden...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Rechte keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2011, 11:00:30 »
@Bernd, je moet altijd eerlijk zijn! :D

Het is inderdaad gewoon een cirkel, maar dan opgevouwen.
In feite kun je rondjes rijden, maar met de uitbreiding ook twee kanten op.

Misschien is het plan nog verder te wijzigen zodat er wat meer levendigheid ontstaat.

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2011, 11:01:00 »
Huub, idd is dat wat ik bedoel om van het eene spoor in het andere te komen, echter als ik de wissel zo neerlegt als je ze tekend dan heb ik met kortsluiting te maken toch??

Fissy, is dat zo?? wil en nog een stukje rangeer spoor in het midden bij leggen, en wil ook graag een keerlus erin zodat het 2 kanten op kan. maar als je een goede tip of een beter idee heb hoor ik het graag. moet wel in dit plaatje passen ivm ruimte. Wordt mijn eerste digitale baan en wil niet direct heel groot beginnen maar eerst eens wat ervaring op doen

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2011, 11:02:29 »
@Bernd, je moet altijd eerlijk zijn! :D

Het is inderdaad gewoon een cirkel, maar dan opgevouwen.
In feite kun je rondjes rijden, maar met de uitbreiding ook twee kanten op.

Misschien is het plan nog verder te wijzigen zodat er wat meer levendigheid ontstaat.

oke joh de 2e al die dat zegt, en ik maar denken dat ik een leuke baan heb gevonden......

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Rechte keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2011, 11:06:44 »
Dit is toch positief, om langs deze weg tot een beter plan te gaan komen?
Dit voorkomt teleurstellingen! (y)

Het klopt dat je kortsluiting krijgt, je kunt zowel analoog als digitaal keerlus-oplossingen vinden, onder andere moeten de sporen inderdaad op de gewenste plekken geïsoleerd worden.

Vertel je nog even of je analoog of digitaal rijdt / gaat rijden?

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2011, 11:13:10 »
is heel positief!!! ben er juist blij mee dat dat gezegd wordt... alleen weet ik zo even geen andere oplossing :P

ik ga digitaal rijden, wil de baan straks via de laptop kunnen bedienen. denk niet dat dat zo kan he met die wissels??

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Rechte keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2011, 11:25:53 »
Het plan kun je ook zo laten, en later, nadat je zelf ontdekt hebt hoe het in de praktijk bevalt (hoeft niet per se saai te zijn, ligt er ook aan hoe je het uit gaat werken) kun je altijd nog wat wijzigen.

Er zijn digitale oplossingen voor de keerlus-situaties, je kunt plannen wat je wilt, er is altijd een oplossing.

Maar digitaal kan ik je niet verder van dienst zijn, je kunt in de digitale vraagbaak terecht met je keerlus-vragen als je zover bent met je plan, dat je wilt weten hoe je het aan kan sluiten.

Als je dit baanplan als plan hier verder wilt bespreken, dan verplaats ik deze naar 'baanplannen'. Oké'?

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2011, 13:07:19 »


Je hebt dus twee uitbreidingen nodig, waardoor je met twee keerlussen te maken hebt.

Zou je alleen de groene- of alleen de gele aanvulling doen, dan zou je met één keerlus te maken hebben, en als je eenmaal van richting zou veranderen, zou je niet meer terug kunnen.

Vandaar dat je er twee nodig hebt om je plan uit te voeren.

Of de wissels op de gewenste plek in het plan getekend zijn, weet ik niet, maar dat kan op elke andere plek.

Huub, sorry, maar ik ga je even tegenspreken. Wanneer je een "oversteekwissel" neerlegt op de plek die jij aangeeft, creëer je daarmee een dubbelspoor waarin beide sporen dezelfde polariteit hebben, of je er nu een of twee neerlegt!

Als je de situatie zo bekijkt, heb je inderdaad twee keerlussen. Het maakt voor dit geval niet uit hoor, maar het weghalen van een (1) wisselpaar betekent niet dat je dan slechts en (1) keerlus zou hebben.

Just my $0.02...

Gerard

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re:Rechte keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2011, 13:37:06 »
Sorry hoeft niet, maar ik ben het ten dele met je correctie eens, door middel van ompolen kan dat deel gepolariseerd worden, los van het andere deel van wat jij 'dubbelspoor' noemt, maar dat in feite gewoon een stukje van de opgevouwen cirkel is.

Verder zeg je hetzelfde als ik in andere bewoordingen, dus zijn we het weer eens...