Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:02:15
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Rechte keerlus  (gelezen 5113 keer)

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Rechte keerlus
« Gepost op: 06 January 2011, 23:00:22 »
Wie kan mij uitleggen of dat kan, en hoe.... heb 3 banen naast elkaar liggen die op het eind weer verder gaan in 2 banen, de buitenste gaat rechtsom, de binnenste naar linksom. Nu zou ik graag de binnenste baan doormiddel van wissels als keerbaan gebruiken zodat de lok dan uitkomt als linksom op de buitenste zeg maar. Duidelijk omschreven zo of??? heb geen idee of dat kan en hoe dat moet

hoor graag jullie reactie's,Sjaak
« Laatst bewerkt op: 07 January 2011, 13:10:06 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:rechte keer lus
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2011, 23:17:41 »
Kun je eens een tekening maken in paint ofzo van de situatie? Hoeft dus geen baanplan te zijn via anyrail of winrail.



groen blok is een lok.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2011, 23:26:26 door ClarksonBlues. Reden: tekening toegevoegd »
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:rechte keer lus
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2011, 09:59:57 »
Het klinkt alsof je een keerdriehoek hebt. Elektrisch levert dat hetzelfde probleem op als een keerlus, maar om te kunnen vertellen hoe je het moet oplossen is een sporenplan wel nuttig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2011, 10:16:58 »


goeiemorgen,

bijgaande het baanplan ( als het gelukt is)
deze heb ik hier van het forum afgehaald maar wil die hier en daar nog aanpassen. Het gaat om de sporen
die samen aan de rechtse kant in het uitsteksel liggen zeg maar. deze kan ik namelijk niet door middel van een
wissel even verbinden omdat er dan kortsluiting ontstaat. ik heb iets meer ruimte als het voorbeeld dus wil daar
een derde baan in het midden tussen leggen en dan die als keerluk gebruiken zeg maar.
Heb lang terug een anolge baan gehad, nu een klein roco baantje met zo'n rode maus, maar het virus is toegeslagen
en wil nu een leuke baan maken, helemaal digitaal met bezetmelders en zo.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Rechte keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2011, 10:22:05 »
Leuk plaatje, maar niet wat we nodig hebben.
Teken de uitbreiding er ook eens in, want uit je beschrijving kan ik niet opmaken wat je wil doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Rechte keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2011, 10:37:38 »
Als ik de tekst goed lees, zou de uitbreiding betekenen dat je de baan in twee richtingen kunt gaan berijden.

Zie de gele en groene aanvulling op jouw tekening:



Je hebt dus twee uitbreidingen nodig, waardoor je met twee keerlussen te maken hebt.

Zou je alleen de groene- of alleen de gele aanvulling doen, dan zou je met één keerlus te maken hebben, en als je eenmaal van richting zou veranderen, zou je niet meer terug kunnen.

Vandaar dat je er twee nodig hebt om je plan uit te voeren.

Of de wissels op de gewenste plek in het plan getekend zijn, weet ik niet, maar dat kan op elke andere plek.
Ik heb al een trein

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Rechte keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2011, 10:41:48 »
Interessant ontwerp, maar als ik eerlijk zou zijn. Niet heel interessant qua rijmogelijkheden, zou heel snel saai werden...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Rechte keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2011, 11:00:30 »
@Bernd, je moet altijd eerlijk zijn! :D

Het is inderdaad gewoon een cirkel, maar dan opgevouwen.
In feite kun je rondjes rijden, maar met de uitbreiding ook twee kanten op.

Misschien is het plan nog verder te wijzigen zodat er wat meer levendigheid ontstaat.
Ik heb al een trein

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2011, 11:01:00 »
Huub, idd is dat wat ik bedoel om van het eene spoor in het andere te komen, echter als ik de wissel zo neerlegt als je ze tekend dan heb ik met kortsluiting te maken toch??

Fissy, is dat zo?? wil en nog een stukje rangeer spoor in het midden bij leggen, en wil ook graag een keerlus erin zodat het 2 kanten op kan. maar als je een goede tip of een beter idee heb hoor ik het graag. moet wel in dit plaatje passen ivm ruimte. Wordt mijn eerste digitale baan en wil niet direct heel groot beginnen maar eerst eens wat ervaring op doen

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2011, 11:02:29 »
@Bernd, je moet altijd eerlijk zijn! :D

Het is inderdaad gewoon een cirkel, maar dan opgevouwen.
In feite kun je rondjes rijden, maar met de uitbreiding ook twee kanten op.

Misschien is het plan nog verder te wijzigen zodat er wat meer levendigheid ontstaat.

oke joh de 2e al die dat zegt, en ik maar denken dat ik een leuke baan heb gevonden......

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Rechte keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2011, 11:06:44 »
Dit is toch positief, om langs deze weg tot een beter plan te gaan komen?
Dit voorkomt teleurstellingen! (y)

Het klopt dat je kortsluiting krijgt, je kunt zowel analoog als digitaal keerlus-oplossingen vinden, onder andere moeten de sporen inderdaad op de gewenste plekken geïsoleerd worden.

Vertel je nog even of je analoog of digitaal rijdt / gaat rijden?
Ik heb al een trein

Sjaakj

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:Rechte keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2011, 11:13:10 »
is heel positief!!! ben er juist blij mee dat dat gezegd wordt... alleen weet ik zo even geen andere oplossing :P

ik ga digitaal rijden, wil de baan straks via de laptop kunnen bedienen. denk niet dat dat zo kan he met die wissels??

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Rechte keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2011, 11:25:53 »
Het plan kun je ook zo laten, en later, nadat je zelf ontdekt hebt hoe het in de praktijk bevalt (hoeft niet per se saai te zijn, ligt er ook aan hoe je het uit gaat werken) kun je altijd nog wat wijzigen.

Er zijn digitale oplossingen voor de keerlus-situaties, je kunt plannen wat je wilt, er is altijd een oplossing.

Maar digitaal kan ik je niet verder van dienst zijn, je kunt in de digitale vraagbaak terecht met je keerlus-vragen als je zover bent met je plan, dat je wilt weten hoe je het aan kan sluiten.

Als je dit baanplan als plan hier verder wilt bespreken, dan verplaats ik deze naar 'baanplannen'. Oké'?
Ik heb al een trein

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Rechte keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2011, 13:07:19 »


Je hebt dus twee uitbreidingen nodig, waardoor je met twee keerlussen te maken hebt.

Zou je alleen de groene- of alleen de gele aanvulling doen, dan zou je met één keerlus te maken hebben, en als je eenmaal van richting zou veranderen, zou je niet meer terug kunnen.

Vandaar dat je er twee nodig hebt om je plan uit te voeren.

Of de wissels op de gewenste plek in het plan getekend zijn, weet ik niet, maar dat kan op elke andere plek.

Huub, sorry, maar ik ga je even tegenspreken. Wanneer je een "oversteekwissel" neerlegt op de plek die jij aangeeft, creëer je daarmee een dubbelspoor waarin beide sporen dezelfde polariteit hebben, of je er nu een of twee neerlegt!

Als je de situatie zo bekijkt, heb je inderdaad twee keerlussen. Het maakt voor dit geval niet uit hoor, maar het weghalen van een (1) wisselpaar betekent niet dat je dan slechts en (1) keerlus zou hebben.

Just my $0.02...

Gerard

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re:Rechte keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2011, 13:37:06 »
Sorry hoeft niet, maar ik ben het ten dele met je correctie eens, door middel van ompolen kan dat deel gepolariseerd worden, los van het andere deel van wat jij 'dubbelspoor' noemt, maar dat in feite gewoon een stukje van de opgevouwen cirkel is.

Verder zeg je hetzelfde als ik in andere bewoordingen, dus zijn we het weer eens...
Ik heb al een trein