Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:10:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:04:41
lais dcc decoder aan sluiten door gerhards
Vandaag om 22:03:56
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:58:34
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
  

Auteur Topic: Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike  (gelezen 20270 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2011, 15:52:46 »
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.

De locs zijn wel degelijk gevorderd, alleen (zoals gezegd) zijn de staatsspoorwegen in ruime mate gecompenseerd. Je hoeft als land niet in oorlog te zijn, om toch het slachtoffer van vorderingen te zijn.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:24:25 door Bob Rodenburg. Reden: quote afgesloten »

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #46 Gepost op: 28 March 2011, 15:55:21 »
@NS8714 wat is het nou gevorderd of gekocht? Ze kunnen tijdens de Eerste wereld oorlog nooit zijn gevorderd op Nederlands grond gebied wij waren Neutraal. Dan moeten een aantal van deze loc's buiten Nederland zijn geweest ten tijde dat de oorlog begon en zij door oorlogs geweld niet meer terug naar Nederland konden keren. Dan is vorderen normale gang van zaken. Compensatie was dan normaal, dat ging ook zo in de scheepvaart. HAL kreeg na vordering van hun nog in aanbouw zijnde Statendam 2 in Ierland en het zinken na torpedering, 60.000 staal en enkele scheepsmotoren als compensatie.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:07:01 door Maasdam »

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #47 Gepost op: 28 March 2011, 17:05:10 »
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #48 Gepost op: 28 March 2011, 18:10:23 »
Nope, nadat de Staatsspoorwegen schadeloos gesteld waren voor het verlies van deze loc's, hebben ze nog een aantal 700'den (3700'den) besteld, als ik me niet vergis. Ze hebben dus niet alsnog een paar exemplaren van de 6000'den laten maken.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #49 Gepost op: 28 March 2011, 18:45:45 »
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.

Precies zoals ik geschreven had met de Statendam. Dat verklaard alles..... bedankt voor de aanvullend informatie.

Groet Ben.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2011, 08:23:15 »
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen.

Ze werden ook niet gevorderd op Nederlands grondgebied bij de Staatsspoorwegen, maar bij de fabriek waar ze klaarstonden voor verzending... De SS is trouwens tamelijk ruimhartig schadeloos gesteld door de Britse regering, en liet ter vervanging van de 14 gevorderde 1200'en 12 700'en bouwen bij Werkspoor.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8230
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2011, 09:16:03 »
Volgens mij was deze conclusie al lang duidelijk maar legt iedereen het op een ander manier uit ;D ;)

Maar het ging hier om de ombouw van een Liliput BR 78 en niet om de geschiedenis van het grote voorbeeld... ;)
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11622
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2011, 09:17:08 »
Maar dat is wel een hele boeiende geschiedenis...  ;D