Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:51:13
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:41:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 16:33:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:21:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
  

Auteur Topic: Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike  (gelezen 20924 keer)

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #30 Gepost op: 24 February 2011, 19:47:25 »
De NS 6000 kwam voor de eerste wereldoorlog in dienst bij de SS, daardoor kwamen er een aantal in Frankrijk terecht.
De 6100 kwam pas in 1929 in dienst bij de NS  :'( ;D
Groetjes Dolly

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #31 Gepost op: 24 February 2011, 22:29:27 »
Niet "daardoor".
« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 09:20:41 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #32 Gepost op: 25 February 2011, 08:36:34 »
Inderdaad zijn een aantal toekomstige 6000'den door de Railway Operating Division gevorderd om dienst te doen in Frankrijk tijdens WO I. De Staatsspoorwegen zijn hier netjes voor gecompenseerd.

Foutje, bedankt: www.railpictures.net/viewphoto.php?id=208198

Franse 6000'den:


Nord 3.897, jaren '30 (eigen collectie)


Nord 3.873, jaren '30 (eigen collectie).


SNCF 232 TB 5, Lille 8-6-1952 (foto A.E. Durrant, mijn collectie), de laatste van de serie.

Deze loc's werden door het Franse spoorwegpersoneel 'de Hollanders' genoemd. En ze zijn allemaal gesloopt, er staat niet stiekem ergens in noord Frankrijk een leuk restauratie-object...  ;D

En voor de echte liefhebbert: http://link.marktplaats.nl/404348249

Eelco
« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 09:02:41 door NS8714. Reden: foto bij »

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #33 Gepost op: 22 March 2011, 22:19:38 »
De laatste hand gelegd aan de low budget NS 6000




Jammer van het te ruime machinistenhuis, zowel in de lengte als de breedte, maar voor de rest ben ik wel tevreden met het resultaat.

Van de kap van de BR 78 is alleen een deel gebruikt van de ketel, de rest is opnieuw opgebouwd.

Deze kap had ik nog over, maar zo kan je mooi de verschillen zien ;D
Groetjes Dolly

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #34 Gepost op: 25 March 2011, 20:56:05 »
Maar,...uh, wat vinden jullie van het eind resultaat?
Wat hadden jullie eventueel anders gedaan?

We hebben er een (ultra) low budget project van gemaakt, alles uit de rommelbak en natuurlijk styreenplaat, met als doel een NS stomer te maken die ook door krappe bogen komt.

Volgende project wordt een NS 3600 lookalike op basis van een Roco BR 17.
Uitvoering van voor de grote verbouwing.
Maar daar start ik een apart draadje over.
Groetjes Dolly

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #35 Gepost op: 25 March 2011, 21:01:13 »
Wat ik ervan vindt?

Ik vind het reuze goed, boven verwachting zelfs!
In het verleden ook als eens naar deze BR ghekeken voor ombouw tot een 6000, maar heb ervan af gezien vanwege verlenging aan de voorkant voor het draaistel.

Gerard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5428
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #36 Gepost op: 25 March 2011, 21:03:32 »
Goed gelukt. (y)
Het model ademt echt een NS-sfeertje.

Groet,
Basilicum

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #37 Gepost op: 25 March 2011, 21:09:39 »
maar heb ervan af gezien vanwege verlenging aan de voorkant voor het draaistel.
Die hoef je niet te verlengen, je moet alleen ruimte maken om de verlaging te maken. 
Groetjes Dolly

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2011, 22:58:09 »
Dat ziet er best wel overtuigend uit.  javascript:void(0)    Ik heb ook nog zo'n Liliput-ding liggen met het plan er een 6000 of 6100 van te maken. Deze is natuurlijk een goed en inspirerend voorbeeld.
Wat wordt je volgende project?

Groeten
HansZ

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #39 Gepost op: 27 March 2011, 09:56:45 »
Ons volgende project wordt een NS 3600 lookalike op basis van een Roco BR 17.
Maar we zijn ook nog bezig met een bagagerijtuig. (wat voor kleur hadden die nou, bruin,groen of grijs ???).

Groetjes Dolly

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #40 Gepost op: 27 March 2011, 13:49:44 »
ligt eraan welke maatschappij en periode  ;)
http://mkmodelbouwstudio.nl/grootbed/rijt-kleuren.htm

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #41 Gepost op: 27 March 2011, 19:05:44 »
Maar,...uh, wat vinden jullie van het eind resultaat?
Voor een low-budget verbouwing is hij echt leuk geworden, de Hollandse sfeer zit er prima in. De meeste komen toch niet veel verder dan af en toe een Anna-tje slachten (waarvan akte ;D).
Wat ik wel zou doen is met name de aansluiting van de waterbakken op het frame wat strakker proberen te maken, dat doet net even te zichtbaar afbreuk aan een verder heel aardig gelukt model. Echt zo'n detail wat na een tijdje blijft storen als de rest zo aardig oogt..
Dat de verhoudingen niet helemaal kloppen ziet 90% van de spoorliefhebbers toch niet zonder plaatje van het origineel erbij ;)
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #42 Gepost op: 28 March 2011, 14:10:32 »
@Floris

Bedankt voor de link  (y)

@Bessel
Ik heb al heel wat mooie Anna's zien langskomen waarvan sommige ook zwaar verbouwd zijn  (y)

De waterbakken en het frame zijn idd niet zo strak afgewerkt, die ga ik een keer strakker maken .
Het is ook niet het oorspronkelijke frame maar een rand van styreen, de hele achterkant is opnieuw gemaakt.
Die kan ik er af halen en vervangen (zonder dat het hele ding uit elkaar valt  ;D).
Groetjes Dolly

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #43 Gepost op: 28 March 2011, 14:15:20 »
Complimenten! Ik heb zelf een beetje ervaring met styreenbouwen, en ben recent weer begonnen aan een project. Leuk om te zien hoe je oplossingen bedenkt voor de probleempjes waar je tegenaan loopt. Heel herkenbaar!

Eelco

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #44 Gepost op: 28 March 2011, 15:46:54 »
Inderdaad zijn een aantal toekomstige 6000'den door de Railway Operating Division gevorderd om dienst te doen in Frankrijk tijdens WO I. De Staatsspoorwegen zijn hier netjes voor gecompenseerd.

Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.

On topic

Mooie gelukt de loc ademt echt een Nederlandse sfeer uit, erg mooi (y)

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:23:46 door Bob Rodenburg. Reden: Dubbele zin verwijderd ;-) »