Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike  (gelezen 19520 keer)

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2011, 19:47:25 »
De NS 6000 kwam voor de eerste wereldoorlog in dienst bij de SS, daardoor kwamen er een aantal in Frankrijk terecht.
De 6100 kwam pas in 1929 in dienst bij de NS  :'( ;D
Groetjes Dolly

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2011, 22:29:27 »
Niet "daardoor".
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 09:20:41 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #32 Gepost op: 25 februari 2011, 08:36:34 »
Inderdaad zijn een aantal toekomstige 6000'den door de Railway Operating Division gevorderd om dienst te doen in Frankrijk tijdens WO I. De Staatsspoorwegen zijn hier netjes voor gecompenseerd.

Foutje, bedankt: www.railpictures.net/viewphoto.php?id=208198

Franse 6000'den:


Nord 3.897, jaren '30 (eigen collectie)


Nord 3.873, jaren '30 (eigen collectie).


SNCF 232 TB 5, Lille 8-6-1952 (foto A.E. Durrant, mijn collectie), de laatste van de serie.

Deze loc's werden door het Franse spoorwegpersoneel 'de Hollanders' genoemd. En ze zijn allemaal gesloopt, er staat niet stiekem ergens in noord Frankrijk een leuk restauratie-object...  ;D

En voor de echte liefhebbert: http://link.marktplaats.nl/404348249

Eelco
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2011, 09:02:41 door NS8714. Reden: foto bij »

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #33 Gepost op: 22 maart 2011, 22:19:38 »
De laatste hand gelegd aan de low budget NS 6000




Jammer van het te ruime machinistenhuis, zowel in de lengte als de breedte, maar voor de rest ben ik wel tevreden met het resultaat.

Van de kap van de BR 78 is alleen een deel gebruikt van de ketel, de rest is opnieuw opgebouwd.

Deze kap had ik nog over, maar zo kan je mooi de verschillen zien ;D
Groetjes Dolly

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #34 Gepost op: 25 maart 2011, 20:56:05 »
Maar,...uh, wat vinden jullie van het eind resultaat?
Wat hadden jullie eventueel anders gedaan?

We hebben er een (ultra) low budget project van gemaakt, alles uit de rommelbak en natuurlijk styreenplaat, met als doel een NS stomer te maken die ook door krappe bogen komt.

Volgende project wordt een NS 3600 lookalike op basis van een Roco BR 17.
Uitvoering van voor de grote verbouwing.
Maar daar start ik een apart draadje over.
Groetjes Dolly

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #35 Gepost op: 25 maart 2011, 21:01:13 »
Wat ik ervan vindt?

Ik vind het reuze goed, boven verwachting zelfs!
In het verleden ook als eens naar deze BR ghekeken voor ombouw tot een 6000, maar heb ervan af gezien vanwege verlenging aan de voorkant voor het draaistel.

Gerard

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #36 Gepost op: 25 maart 2011, 21:03:32 »
Goed gelukt. (y)
Het model ademt echt een NS-sfeertje.

Groet,
Basilicum

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2011, 21:09:39 »
maar heb ervan af gezien vanwege verlenging aan de voorkant voor het draaistel.
Die hoef je niet te verlengen, je moet alleen ruimte maken om de verlaging te maken. 
Groetjes Dolly

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #38 Gepost op: 26 maart 2011, 22:58:09 »
Dat ziet er best wel overtuigend uit.  javascript:void(0)    Ik heb ook nog zo'n Liliput-ding liggen met het plan er een 6000 of 6100 van te maken. Deze is natuurlijk een goed en inspirerend voorbeeld.
Wat wordt je volgende project?

Groeten
HansZ

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #39 Gepost op: 27 maart 2011, 09:56:45 »
Ons volgende project wordt een NS 3600 lookalike op basis van een Roco BR 17.
Maar we zijn ook nog bezig met een bagagerijtuig. (wat voor kleur hadden die nou, bruin,groen of grijs ???).

Groetjes Dolly

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #40 Gepost op: 27 maart 2011, 13:49:44 »
ligt eraan welke maatschappij en periode  ;)
http://mkmodelbouwstudio.nl/grootbed/rijt-kleuren.htm

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2011, 19:05:44 »
Maar,...uh, wat vinden jullie van het eind resultaat?
Voor een low-budget verbouwing is hij echt leuk geworden, de Hollandse sfeer zit er prima in. De meeste komen toch niet veel verder dan af en toe een Anna-tje slachten (waarvan akte ;D).
Wat ik wel zou doen is met name de aansluiting van de waterbakken op het frame wat strakker proberen te maken, dat doet net even te zichtbaar afbreuk aan een verder heel aardig gelukt model. Echt zo'n detail wat na een tijdje blijft storen als de rest zo aardig oogt..
Dat de verhoudingen niet helemaal kloppen ziet 90% van de spoorliefhebbers toch niet zonder plaatje van het origineel erbij ;)
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Dolly

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #42 Gepost op: 28 maart 2011, 14:10:32 »
@Floris

Bedankt voor de link  (y)

@Bessel
Ik heb al heel wat mooie Anna's zien langskomen waarvan sommige ook zwaar verbouwd zijn  (y)

De waterbakken en het frame zijn idd niet zo strak afgewerkt, die ga ik een keer strakker maken .
Het is ook niet het oorspronkelijke frame maar een rand van styreen, de hele achterkant is opnieuw gemaakt.
Die kan ik er af halen en vervangen (zonder dat het hele ding uit elkaar valt  ;D).
Groetjes Dolly

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #43 Gepost op: 28 maart 2011, 14:15:20 »
Complimenten! Ik heb zelf een beetje ervaring met styreenbouwen, en ben recent weer begonnen aan een project. Leuk om te zien hoe je oplossingen bedenkt voor de probleempjes waar je tegenaan loopt. Heel herkenbaar!

Eelco

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #44 Gepost op: 28 maart 2011, 15:46:54 »
Inderdaad zijn een aantal toekomstige 6000'den door de Railway Operating Division gevorderd om dienst te doen in Frankrijk tijdens WO I. De Staatsspoorwegen zijn hier netjes voor gecompenseerd.

Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.

On topic

Mooie gelukt de loc ademt echt een Nederlandse sfeer uit, erg mooi (y)

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2011, 16:23:46 door Bob Rodenburg. Reden: Dubbele zin verwijderd ;-) »