Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:22:34
NL-baan in Canada door AndrevdG
Vandaag om 14:22:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 14:20:53
Aandrijving metro gezocht door Remco vM
Vandaag om 14:18:43
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 14:14:58
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 14:00:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:00:17
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
Vandaag om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriƫl Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
  

Auteur Topic: Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike  (gelezen 20881 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #45 Gepost op: 28 March 2011, 15:52:46 »
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen. Dit was alleen mogelijk als er bij toeval enkele van deze stomers op Duits, Belgische of Frans grond gebied waren. Dat laatste moet dan het geval zijn geweest, waardoor deze loc's in Frankrijk zijn terecht gekomen.
Of dat de locomotieven zijn gevorderd tijdens de tweede wereld oorlog zijn gevorderd, toen waren wij wel in oorlog.

De locs zijn wel degelijk gevorderd, alleen (zoals gezegd) zijn de staatsspoorwegen in ruime mate gecompenseerd. Je hoeft als land niet in oorlog te zijn, om toch het slachtoffer van vorderingen te zijn.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:24:25 door Bob Rodenburg. Reden: quote afgesloten »

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #46 Gepost op: 28 March 2011, 15:55:21 »
@NS8714 wat is het nou gevorderd of gekocht? Ze kunnen tijdens de Eerste wereld oorlog nooit zijn gevorderd op Nederlands grond gebied wij waren Neutraal. Dan moeten een aantal van deze loc's buiten Nederland zijn geweest ten tijde dat de oorlog begon en zij door oorlogs geweld niet meer terug naar Nederland konden keren. Dan is vorderen normale gang van zaken. Compensatie was dan normaal, dat ging ook zo in de scheepvaart. HAL kreeg na vordering van hun nog in aanbouw zijnde Statendam 2 in Ierland en het zinken na torpedering, 60.000 staal en enkele scheepsmotoren als compensatie.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2011, 16:07:01 door Maasdam »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #47 Gepost op: 28 March 2011, 17:05:10 »
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #48 Gepost op: 28 March 2011, 18:10:23 »
Nope, nadat de Staatsspoorwegen schadeloos gesteld waren voor het verlies van deze loc's, hebben ze nog een aantal 700'den (3700'den) besteld, als ik me niet vergis. Ze hebben dus niet alsnog een paar exemplaren van de 6000'den laten maken.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #49 Gepost op: 28 March 2011, 18:45:45 »
Inderdaad, ze waren in aanbouw of net klaar bij de Engelse fabriek en zijn vanwege het feit dat Engeland in oorlog was gevorderd. Ze hebben dus nooit op NL bodem gestaan, maar er zat een label met "Nederland, Staatsspoorwegen' op. Misschien zelfs al in de juiste kleuren geschilderd en van bronzen Staatsplaten voorzien. En toen werden ze gevorderd en naar Frankrijk verscheept en moest de locfabriek opnieuw beginnen locs voor de Staatsspoorwegen te bouwen.

Precies zoals ik geschreven had met de Statendam. Dat verklaard alles..... bedankt voor de aanvullend informatie.

Groet Ben.

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #50 Gepost op: 04 April 2011, 08:23:15 »
Dit kan niet Nederland was tijdens WO 1 neutraal, dan was het onmogelijk voor de Railway Operating Division Nederlandse locomotieven te vorderen.

Ze werden ook niet gevorderd op Nederlands grondgebied bij de Staatsspoorwegen, maar bij de fabriek waar ze klaarstonden voor verzending... De SS is trouwens tamelijk ruimhartig schadeloos gesteld door de Britse regering, en liet ter vervanging van de 14 gevorderde 1200'en 12 700'en bouwen bij Werkspoor.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2011, 09:16:03 »
Volgens mij was deze conclusie al lang duidelijk maar legt iedereen het op een ander manier uit ;D ;)

Maar het ging hier om de ombouw van een Liliput BR 78 en niet om de geschiedenis van het grote voorbeeld... ;)
Vr. groeten,
Bob

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Liliput BR 78 naar een NS 6000 lookalike
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2011, 09:17:08 »
Maar dat is wel een hele boeiende geschiedenis...  ;D