Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 06:55:16
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:29:10
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 06:28:23
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
  

Auteur Topic: Baanplan in N  (gelezen 4338 keer)

dexter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Baanplan in N
« Gepost op: 26 December 2010, 11:31:07 »
Beste mensen,

Mijn vorige baan heb ik halverwege maar afgebroken omdat ik in de knoei kwam met te steile hellingen.  Foutje... :-\ Daarom dat ik ik het nu een ietsje beter voorbereid wil aanpakken. Ik heb nu een baanplan bedacht wat voor een groot deel geïnspireerd is door de baan van Hans: Dachbodenheim. Een eenvoudig station en de mogelijkheid om lekker rondjes te rijden in een bergachtig gebied spreekt mij met name aan.

Ik ben tot het volgende gekomen:


In dit plan heb ik nog niet al te veel hersencellen besteed aan de layout van het station. Ik heb hoofdzakelijk gekeken naar wat Dachbodenheim ongeveer heeft en dat zo'n beetje overgenomen...

Onder dit alles bevindt zich het schaduwstation. Dit schaduw station is vanaf links bereikbaar door de dubbele groene baan en aan de rechterzijde door de daar gelegen stijgspiraal. Overigens zal er ook aan de linkerzijde iets van een spiraal zijn aangezien er genoeg bewegingsvrijheid moet zijn in het schaduwstation.


Ik heb met name piccolo rails, maar in het schaduwstation wil ik de oude minitrix rails van mijn opa gebruiken. Verder zal ik alles digitaal aansturen met behulp van Rocrail en DDL.

Graag zou ik jullie mening willen horen over dit plan en mogelijk een aantal punten ter verbetering.

Bvd,
Johan

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Baanplan in N
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2011, 20:46:43 »
Hoi Johan,

Zeer vereerd dat Dachbodenheim als inspiratiebron voor jouw baan mag dienen!
Ik zie inderdaad de nodige gelijkenissen.

Twee opmerkingen:
1) Een gelijkenis zou ik proberen te vermijden, en dat zijn die twee (scherpe) bochtwissels die je 'linksboven' in je baan hebt zitten.
Komend vanuit de korte bocht hebben sommige treinen moeite om de korte bocht van de aansluitende wissel ook te nemen zonder geheel of gedeeltelijk naast de baan komen te staan. En daar zit (in zo'n lastig bereikbaar hoekje) niemand op te wachten.
Probeer ook buiten het zicht de bochten zo ruim mogelijk te houden, om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te krijgen.
2) Je schaduwstationconstructie heb ik nog niet heel goed bestudeerd, maar die ziet er complex uit met veel rijmogelijkheden. Echter aan beide zijden is de toegang mogelijk via slechts een spoor/wissel. Het lijkt me dat dat in de praktijk snel een bottleneck wordt. Dus raad ik aan om dit zo mogelijk dubbelsporig te maken, zodat sowieso het uit het zichtbare deel van je baan wegrijden nooit/minimaal gehinderd wordt door bottlenecks. Als een trein er wat langer over doet om weer in het zicht te komen is minder erg, dan eentje die voor de ingang van een tunnel of half erin moet wachten tot 'ie mag doorrijden.

Hopelijk kun je hier wat mee. Ik wens je in ieder geval toe dat je aan het ontwerpen en bouwen van je baan net zoveel plezier beleeft als ik aan Dachbodenheim.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

dexter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplan in N
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2011, 15:47:45 »
Hoi Hans,

Bedankt voor je commentaar.

1) Een gelijkenis zou ik proberen te vermijden, en dat zijn die twee (scherpe) bochtwissels die je 'linksboven' in je baan hebt zitten.
Komend vanuit de korte bocht hebben sommige treinen moeite om de korte bocht van de aansluitende wissel ook te nemen zonder geheel of gedeeltelijk naast de baan komen te staan. En daar zit (in zo'n lastig bereikbaar hoekje) niemand op te wachten.
Probeer ook buiten het zicht de bochten zo ruim mogelijk te houden, om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te krijgen.

Ik heb net even jouw baanplan nog eens gekeken en toen zag ik inderdaad dezelfde situatie zitten met die 2 gebogen wissels aan elkaar. Ik heb 4 van die gebogen wissels en die dacht ik zo dus mooi kwijt te zijn onder het landschap, want voor het zichtbare deel vind ik ze toch echt te krap. Maar als jij deze situatie op basis van jouw praktijk ervaringen afraadt dan moet ik het nog maar eens heroverwegen... Volgens mij zie ik in jouw baanplan nog 1 zo'n gebogen wissel zitten. Heb je er op die plaats geen problemen mee?

2) Je schaduwstationconstructie heb ik nog niet heel goed bestudeerd, maar die ziet er complex uit met veel rijmogelijkheden. Echter aan beide zijden is de toegang mogelijk via slechts een spoor/wissel. Het lijkt me dat dat in de praktijk snel een bottleneck wordt. Dus raad ik aan om dit zo mogelijk dubbelsporig te maken, zodat sowieso het uit het zichtbare deel van je baan wegrijden nooit/minimaal gehinderd wordt door bottlenecks. Als een trein er wat langer over doet om weer in het zicht te komen is minder erg, dan eentje die voor de ingang van een tunnel of half erin moet wachten tot 'ie mag doorrijden.

Het schaduwstation is zo heel complex niet hoor. Gewoon een paar opstel sporen met 2 keerlussen om via beide zijden het geheel te kunnen verlaten. Het schaduwstation heeft inderdaad een enkelsporige toegang. Naar mijn gevoel zullen er zich niet zo snel treinen treinen in het zichtbare deel ophopen aangezien er genoeg lengte zal zijn tussen schaduwstation en zichtbaar deel. Maar dit is maar een gevoel en misschien heb je gelijk en wordt het een bottleneck. Ik zal nog eens wat tijd aan het ontwerp besteden en misschien vind ik dan wel een mooiere oplossing.

Johan

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Baanplan in N
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2011, 16:04:42 »
Volgens mij zie ik in jouw baanplan nog 1 zo'n gebogen wissel zitten. Heb je er op die plaats geen problemen mee?

Dat klopt. Alleen gezien de rijrichting die ik hanteer komen daar twee sporen samen; dan is een wissel minder kritisch. Sommigen zouden er dan misschien zelfs voor kiezen om de wissel gewoon open te laten rijden zonder aandrijving, maar met N spoor vind ik dat niet erg safe.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

dexter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplan in N
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2011, 16:33:38 »
Dat klopt. Alleen gezien de rijrichting die ik hanteer komen daar twee sporen samen; dan is een wissel minder kritisch. Sommigen zouden er dan misschien zelfs voor kiezen om de wissel gewoon open te laten rijden zonder aandrijving, maar met N spoor vind ik dat niet erg safe.

Groets, Hans

Ah. oke. Dan snap ik dat dat minder foutgevoelig zal zijn.

dexter

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplan in N
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2011, 16:41:16 »
Ik heb zojuist een ingeving gehad voor het schaduwstation.



Deze versie is dubbelsporig uitgevoerd zodat de bottleneck waar Hans naar mijn idee verholpen moet zijn. In feite heb ik nu 2 kleine schaduwstations naast elkaar met de mogelijkheid om vanuit beide stations in beide richtingen weer te kunnen vertrekken.

In mijn ogen is dit al een goede verbetering. Iemand nog meer tips of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!


« Laatst bewerkt op: 08 January 2011, 16:43:33 door dexter »