Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Frits C
Vandaag om 06:48:10
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Baanplan in N  (gelezen 4268 keer)

dexter

• Offline Offline
Baanplan in N
« Gepost op: 26 December 2010, 11:31:07 »
Beste mensen,

Mijn vorige baan heb ik halverwege maar afgebroken omdat ik in de knoei kwam met te steile hellingen.  Foutje... :-\ Daarom dat ik ik het nu een ietsje beter voorbereid wil aanpakken. Ik heb nu een baanplan bedacht wat voor een groot deel geïnspireerd is door de baan van Hans: Dachbodenheim. Een eenvoudig station en de mogelijkheid om lekker rondjes te rijden in een bergachtig gebied spreekt mij met name aan.

Ik ben tot het volgende gekomen:

In dit plan heb ik nog niet al te veel hersencellen besteed aan de layout van het station. Ik heb hoofdzakelijk gekeken naar wat Dachbodenheim ongeveer heeft en dat zo'n beetje overgenomen...

Onder dit alles bevindt zich het schaduwstation. Dit schaduw station is vanaf links bereikbaar door de dubbele groene baan en aan de rechterzijde door de daar gelegen stijgspiraal. Overigens zal er ook aan de linkerzijde iets van een spiraal zijn aangezien er genoeg bewegingsvrijheid moet zijn in het schaduwstation.

Ik heb met name piccolo rails, maar in het schaduwstation wil ik de oude minitrix rails van mijn opa gebruiken. Verder zal ik alles digitaal aansturen met behulp van Rocrail en DDL.

Graag zou ik jullie mening willen horen over dit plan en mogelijk een aantal punten ter verbetering.

Bvd,
Johan

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Baanplan in N
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2011, 20:46:43 »
Hoi Johan,

Zeer vereerd dat Dachbodenheim als inspiratiebron voor jouw baan mag dienen!
Ik zie inderdaad de nodige gelijkenissen.

Twee opmerkingen:
1) Een gelijkenis zou ik proberen te vermijden, en dat zijn die twee (scherpe) bochtwissels die je 'linksboven' in je baan hebt zitten.
Komend vanuit de korte bocht hebben sommige treinen moeite om de korte bocht van de aansluitende wissel ook te nemen zonder geheel of gedeeltelijk naast de baan komen te staan. En daar zit (in zo'n lastig bereikbaar hoekje) niemand op te wachten.
Probeer ook buiten het zicht de bochten zo ruim mogelijk te houden, om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te krijgen.
2) Je schaduwstationconstructie heb ik nog niet heel goed bestudeerd, maar die ziet er complex uit met veel rijmogelijkheden. Echter aan beide zijden is de toegang mogelijk via slechts een spoor/wissel. Het lijkt me dat dat in de praktijk snel een bottleneck wordt. Dus raad ik aan om dit zo mogelijk dubbelsporig te maken, zodat sowieso het uit het zichtbare deel van je baan wegrijden nooit/minimaal gehinderd wordt door bottlenecks. Als een trein er wat langer over doet om weer in het zicht te komen is minder erg, dan eentje die voor de ingang van een tunnel of half erin moet wachten tot 'ie mag doorrijden.

Hopelijk kun je hier wat mee. Ik wens je in ieder geval toe dat je aan het ontwerpen en bouwen van je baan net zoveel plezier beleeft als ik aan Dachbodenheim.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

dexter

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2011, 15:47:45 »
Hoi Hans,

Bedankt voor je commentaar.

1) Een gelijkenis zou ik proberen te vermijden, en dat zijn die twee (scherpe) bochtwissels die je 'linksboven' in je baan hebt zitten.
Komend vanuit de korte bocht hebben sommige treinen moeite om de korte bocht van de aansluitende wissel ook te nemen zonder geheel of gedeeltelijk naast de baan komen te staan. En daar zit (in zo'n lastig bereikbaar hoekje) niemand op te wachten.
Probeer ook buiten het zicht de bochten zo ruim mogelijk te houden, om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te krijgen.

Ik heb net even jouw baanplan nog eens gekeken en toen zag ik inderdaad dezelfde situatie zitten met die 2 gebogen wissels aan elkaar. Ik heb 4 van die gebogen wissels en die dacht ik zo dus mooi kwijt te zijn onder het landschap, want voor het zichtbare deel vind ik ze toch echt te krap. Maar als jij deze situatie op basis van jouw praktijk ervaringen afraadt dan moet ik het nog maar eens heroverwegen... Volgens mij zie ik in jouw baanplan nog 1 zo'n gebogen wissel zitten. Heb je er op die plaats geen problemen mee?

2) Je schaduwstationconstructie heb ik nog niet heel goed bestudeerd, maar die ziet er complex uit met veel rijmogelijkheden. Echter aan beide zijden is de toegang mogelijk via slechts een spoor/wissel. Het lijkt me dat dat in de praktijk snel een bottleneck wordt. Dus raad ik aan om dit zo mogelijk dubbelsporig te maken, zodat sowieso het uit het zichtbare deel van je baan wegrijden nooit/minimaal gehinderd wordt door bottlenecks. Als een trein er wat langer over doet om weer in het zicht te komen is minder erg, dan eentje die voor de ingang van een tunnel of half erin moet wachten tot 'ie mag doorrijden.

Het schaduwstation is zo heel complex niet hoor. Gewoon een paar opstel sporen met 2 keerlussen om via beide zijden het geheel te kunnen verlaten. Het schaduwstation heeft inderdaad een enkelsporige toegang. Naar mijn gevoel zullen er zich niet zo snel treinen treinen in het zichtbare deel ophopen aangezien er genoeg lengte zal zijn tussen schaduwstation en zichtbaar deel. Maar dit is maar een gevoel en misschien heb je gelijk en wordt het een bottleneck. Ik zal nog eens wat tijd aan het ontwerp besteden en misschien vind ik dan wel een mooiere oplossing.

Johan

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2011, 16:04:42 »
Volgens mij zie ik in jouw baanplan nog 1 zo'n gebogen wissel zitten. Heb je er op die plaats geen problemen mee?

Dat klopt. Alleen gezien de rijrichting die ik hanteer komen daar twee sporen samen; dan is een wissel minder kritisch. Sommigen zouden er dan misschien zelfs voor kiezen om de wissel gewoon open te laten rijden zonder aandrijving, maar met N spoor vind ik dat niet erg safe.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

dexter

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2011, 16:33:38 »
Dat klopt. Alleen gezien de rijrichting die ik hanteer komen daar twee sporen samen; dan is een wissel minder kritisch. Sommigen zouden er dan misschien zelfs voor kiezen om de wissel gewoon open te laten rijden zonder aandrijving, maar met N spoor vind ik dat niet erg safe.

Groets, Hans

Ah. oke. Dan snap ik dat dat minder foutgevoelig zal zijn.

dexter

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2011, 16:41:16 »
Ik heb zojuist een ingeving gehad voor het schaduwstation.

Deze versie is dubbelsporig uitgevoerd zodat de bottleneck waar Hans naar mijn idee verholpen moet zijn. In feite heb ik nu 2 kleine schaduwstations naast elkaar met de mogelijkheid om vanuit beide stations in beide richtingen weer te kunnen vertrekken.

In mijn ogen is dit al een goede verbetering. Iemand nog meer tips of aanmerkingen?

Bij voorbaat dank!

« Laatst bewerkt op: 08 January 2011, 16:43:33 door dexter »