Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 523549 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1905 Gepost op: 26 september 2022, 19:06:46 »
Hoi Kees,

Lijkt me raar als Roco de frontruiten zou veranderen. Dan valt het juist nog meer op als je de 1e generatie mat '64 met samen met de nieuwe op de baan of gekoppeld laat rijden.

Ik heb meerdere Roco mat '64 stellen en mij stoort het niet.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1906 Gepost op: 26 september 2022, 20:24:58 »
Daar zit nu het verschil. De plan V (1 op 1) heeft een karakteristieke smoel welke door Fleischmann heel juist was nagebootst. Roco heeft de middelste front ramen te smal gemaakt. Neem een foto van jezelf en verschuif de neus of ogen. Dan ben je niet meer dezelfde. Dat is met het front raam van Roco dus ook zo. Jou stoort het gelukkig niet Ruud B. Mij echter wel. Vooral als blijkt dat het model Fleischmann zo overgenomen kon worden door Roco. Ik blijf zeggen: een gemiste kans.

Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk Friesland.
       Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1907 Gepost op: 26 september 2022, 21:03:32 »
Ik vind de roco beter, dus dan staat het 2-1 ;D en het zou inderdaad gek zijn voor roco om twee verschillende te leveren...

Vandaag is ook hier een plan V aangekomen. Gewoon een DC versie, zonder sound. Mij gaat het vooral om het model. Ik heb al enige vergelijkingen hier gezien, maar ik mis nog wel een paar punten. Daarom in aanvulling nog wat plaatjes en commentaar. Het is heerlijk het model uit te pakken. Het oogt toch meteen een stuk beter dan het Fleischmann model, dat behalve de lengte zelf nog in behoorlijk wat meer onderdelen ingekort blijkt.

Grappig is wel dat de doos van de Fleischmann plan V groter is dan de doos van de Roco plan V. Ik kan overigens na dit model haast niet wachten op de NS 1200. Als het deze kwaliteit heeft dan zal dat net als de Roco 2400 een enorme topper worden.

Maar nu eerst een Fleischmann bak op een Roco en wat zien we dan:



Meteen wordt duidelijk welke aanpassingen destijds door Fleischmann zijn gedaan. De deuren zijn smaller, de ramen zijn smaller en de reclamebanen zijn smaller. Die laatste hebben ook nog een verkeerde hellingshoek gekregen omdat het geheel is samengeperst. De neus lijkt op het oog even lang, maar die Fleischmann is toch een fractie korter. Wat ook opvalt is dat de rondingen van de ramen bij de Roco ronder zijn dan die van Fleischmann. Ik moet nog eens kijken op foto's wat dan het meest correct is.

Dan maar meteen ook vergelijken met een plan U. Tenslotte lijkt dat een droommodel van velen en wordt gedacht dat die makkelijk uit een plan V is te maken. Hieronder de vergelijking met een Beelen plan U, die we tenslotte allemaal zelf kunnen maken:



Meteen zie je dat de plan U weer iets korter is (wel 1:87). Zoals al eerder gezegd is alleen de kop te gebruiken en die moet vervolgens ook worden verlaagd en de koppeling moet lager worden aangebracht. Dat laatste is natuurlijk weer leuk voor het uitbrengen van Treinstel Toekomst, de eerste plan T.
Maar de plan U heeft andere deuren, andere ramen, een andere bakindeling, andere schorten, een lager dak en nog veel meer.

Om een en ander nog iets beter te bekijken nog een paar details:





En dan nog de motorbak van de plan U, die natuurlijk helemaal anders is:



Daarna heb ik de koppen nog maar eens onder de loupe genomen.



Er zijn toch nog wel verschillen. Opvallend is de ruime rubber rand rondom de bovenste lamp van het A-sein. Volgens mij is dat echt te groot. Lijkt me makkelijk te herstellen voor een volgende serie. Dan zie je van de bovenkant ook aan de zijkanten een verschil in de seinbalk. Ik moet dat ook nog eens checken met foto's van het origineel, maar de Roco oogt wel zeer goed.

Deze foto lijkt ook een indruk te geven dat de Fleischmann kop ronder is dan de Roco, maar dat zal ik nog eens controleren, want hier vertekent mijn foto zeker. Ik zie in de Roco nu meer een hondekop vorm van boven dan in de Fleischmann.



Een foto van de voorkant laat mooi de verschillen in detail zien. Mooi zijn de los opgezette handgrepen onder de ramen van de Roco en alle ruitenwissers, maar nu valt me ook met de vorige foto nog iets anders op. Het middelste raam is een stuk smaller dan het raam van Fleischmann en dat zet zich ook door in de vormgeving van het dak. Vergelijking met foto's geeft mij de indruk dat de Fleischmann hier beter is. Het is een klein verschil, maar wel te zien. Natuurlijk zie je nu ook beter het lagere dak van de plan U


Wat ik echt jammer vind is dat nu niet Roco ook een Hondekop in deze kwaliteit produceert. De Piko is een grote verbetering tov de Lima, maar kan niet tippen aan deze plan V. Om een voor mij onverklaarbare reden zien grootseriefabrikanten meer in een plan V dan in een Hondekop.

mvg,
Ivo
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1908 Gepost op: 26 september 2022, 21:06:14 »
Origineel... u en v naast elkaar:

EDIT:


Bron: eerder in dit draadje...
« Laatst bewerkt op: 26 september 2022, 21:53:37 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1909 Gepost op: 26 september 2022, 21:13:22 »
Misschien even de link aanpassen? Is nu wel erg breed geworden...
En hij klopt geloof ik ook niet  ???
« Laatst bewerkt op: 26 september 2022, 21:16:17 door René 4312 »
René

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1910 Gepost op: 07 november 2022, 21:35:40 »
In de recente reactie van 'mass am see' en 'edwin21...' zag ik foto van prototype plan V. Deze is anders dan aangegeven in catalogus 2022 Neuheiten van van Roco. Dat verschil snap ik dan ook niet zo goed. Enig idee?

Ik heb deze topic bijna in het geheel doorgenomen: interessant en amusant maar mijn onderstaande vraag kwam ik niet tegen, laat staan het antwoord.
Zelf heb ik de plan V uit 2012/2013 Roco 63161. En het plaatje in de genoemde catalogus, blz. 118/119, kondigt  de 63139 aan. Beide plaatsjes lijken identiek.  Mijn vraag is waarom op deze beide modellen 63161 en 63139 het nummer/cijfers van de 2de klasse ontbreekt?

Graag reactie. met dank en vriendelijke groet,
Fons

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1911 Gepost op: 07 november 2022, 21:57:48 »
Waarschijnlijk kijk jij nog naar het oude photoshop plaatje, op de Roco site staat al een nieuw photoshop plaatje en daar zijn toch wel wat verschillen te zien. Ramen, cabine deuren en eerste klas streep o.a. Maar een definitief model is er nog niet en dus moeten we het nog even doen met de gephotoshopte roco plaatjes.

Groeten Edwin.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1912 Gepost op: 08 november 2022, 09:43:40 »
Wat zou er dan aan de ramen moeten veranderen?

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1913 Gepost op: 08 november 2022, 09:58:21 »
Bij de eerdere plan V waren dit de oude driedelige ramen. De latere Douwe Egberts versie had zogenaamde sprinter ramen en de nieuwe plan V zal ook sprinter ramen (tweedelig) krijgen. En kleine ramen in de cabine deuren ipv grote.

Groeten Edwin.

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1914 Gepost op: 09 november 2022, 17:12:12 »
Dank voor jouw reactie Edwin die is helder. Maar mijn andere vraag is waarom er op het model Roco 63161 uit 2012/2013 waar deze topic eigenlijk voornamelijk over gaat geen 2de klasse aanduiding is? Hoort dat bij het tijdperk c.q de periode van indienstneming PlanV3 type ELD2 dat er alleen de 1ste klasse is aangegeven.

M.v.g. Fons

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1915 Gepost op: 09 november 2022, 17:21:28 »
Dat hoort inderdaad bij dat tijdperk, vroeg jaren 70. De versie die nu zou moeten komen is meer eind 80 begin 90 als ik het goed heb.

Groeten Edwin.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1916 Gepost op: 09 november 2022, 17:22:50 »
Dat kan je toch googlen...? En ik wist 't ook niet, maar blijkbaar hoort dat; ik zie inderdaad voor de eerste variant geel en voor vervangen cabinedeuren/schuiframen alleen treinstellen zonder 2de klasse aanduiding. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5120
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1917 Gepost op: 09 november 2022, 21:50:01 »
Dat klopt de 2e klas werd pas eind jaren ‘80, begin ‘90 op de treinen aangebracht.

Kijk ook maar eens op de Fleischmann Sprinter. Staat ook geen 2e klas aanduiding op.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fons gribling

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1918 Gepost op: 10 november 2022, 18:17:32 »
Dank voor de reacties. Weer wat geleerd want ik zocht er lang naar en google heeft daarbij niet geholpen. De waarde van dit forum is weer eens bewezen.
Groet, Fons

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1919 Gepost op: 10 november 2022, 19:40:34 »
Dat klopt de 2e klas werd pas eind jaren ‘80, begin ‘90 op de treinen aangebracht.

Was dat niet de 441 die dat in 1989 als eerste had? Met nieuw zeegroen interieur, het stel stond volgens mij nog op de materieelshow NS 150 te Utrecht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.