Vandaag is ook hier een plan V aangekomen. Gewoon een DC versie, zonder sound. Mij gaat het vooral om het model. Ik heb al enige vergelijkingen hier gezien, maar ik mis nog wel een paar punten. Daarom in aanvulling nog wat plaatjes en commentaar. Het is heerlijk het model uit te pakken. Het oogt toch meteen een stuk beter dan het Fleischmann model, dat behalve de lengte zelf nog in behoorlijk wat meer onderdelen ingekort blijkt.Grappig is wel dat de doos van de Fleischmann plan V groter is dan de doos van de Roco plan V. Ik kan overigens na dit model haast niet wachten op de NS 1200. Als het deze kwaliteit heeft dan zal dat net als de Roco 2400 een enorme topper worden.Maar nu eerst een Fleischmann bak op een Roco en wat zien we dan:Meteen wordt duidelijk welke aanpassingen destijds door Fleischmann zijn gedaan. De deuren zijn smaller, de ramen zijn smaller en de reclamebanen zijn smaller. Die laatste hebben ook nog een verkeerde hellingshoek gekregen omdat het geheel is samengeperst. De neus lijkt op het oog even lang, maar die Fleischmann is toch een fractie korter. Wat ook opvalt is dat de rondingen van de ramen bij de Roco ronder zijn dan die van Fleischmann. Ik moet nog eens kijken op foto's wat dan het meest correct is.Dan maar meteen ook vergelijken met een plan U. Tenslotte lijkt dat een droommodel van velen en wordt gedacht dat die makkelijk uit een plan V is te maken. Hieronder de vergelijking met een Beelen plan U, die we tenslotte allemaal zelf kunnen maken:Meteen zie je dat de plan U weer iets korter is (wel 1:87). Zoals al eerder gezegd is alleen de kop te gebruiken en die moet vervolgens ook worden verlaagd en de koppeling moet lager worden aangebracht. Dat laatste is natuurlijk weer leuk voor het uitbrengen van Treinstel Toekomst, de eerste plan T.Maar de plan U heeft andere deuren, andere ramen, een andere bakindeling, andere schorten, een lager dak en nog veel meer.Om een en ander nog iets beter te bekijken nog een paar details:En dan nog de motorbak van de plan U, die natuurlijk helemaal anders is:Daarna heb ik de koppen nog maar eens onder de loupe genomen.Er zijn toch nog wel verschillen. Opvallend is de ruime rubber rand rondom de bovenste lamp van het A-sein. Volgens mij is dat echt te groot. Lijkt me makkelijk te herstellen voor een volgende serie. Dan zie je van de bovenkant ook aan de zijkanten een verschil in de seinbalk. Ik moet dat ook nog eens checken met foto's van het origineel, maar de Roco oogt wel zeer goed.Deze foto lijkt ook een indruk te geven dat de Fleischmann kop ronder is dan de Roco, maar dat zal ik nog eens controleren, want hier vertekent mijn foto zeker. Ik zie in de Roco nu meer een hondekop vorm van boven dan in de Fleischmann.Een foto van de voorkant laat mooi de verschillen in detail zien. Mooi zijn de los opgezette handgrepen onder de ramen van de Roco en alle ruitenwissers, maar nu valt me ook met de vorige foto nog iets anders op. Het middelste raam is een stuk smaller dan het raam van Fleischmann en dat zet zich ook door in de vormgeving van het dak. Vergelijking met foto's geeft mij de indruk dat de Fleischmann hier beter is. Het is een klein verschil, maar wel te zien. Natuurlijk zie je nu ook beter het lagere dak van de plan UWat ik echt jammer vind is dat nu niet Roco ook een Hondekop in deze kwaliteit produceert. De Piko is een grote verbetering tov de Lima, maar kan niet tippen aan deze plan V. Om een voor mij onverklaarbare reden zien grootseriefabrikanten meer in een plan V dan in een Hondekop. mvg,Ivo
Dat klopt de 2e klas werd pas eind jaren ‘80, begin ‘90 op de treinen aangebracht.