Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 01:28:06
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door PBModels
Vandaag om 01:09:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Markoes
27 januari 2023, 23:36:36
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
Hornby International 2023 door DBCargo
27 januari 2023, 21:07:24
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
27 januari 2023, 20:07:18
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 441763 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 2837
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1935 Gepost op: 11 november 2022, 14:17:16 »
Alles met 2e klasse cijfers wat ik op foto zie is inderdaad '87 of later...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1936 Gepost op: 11 november 2022, 14:28:29 »
Op zich niet zo gek dat de Plan T's die net uit revisie waren m.b.v. een aparte CW de 2'en opgeplakt kregen. Het zou anders immers bijna 15 jaar duren voordat deze stellen eindelijk eens hun 2'en zouden krijgen.

CW voorbeeld van Mat'54 vind ik ook helemaal niet vreemd. Het derde frontsein is een veiligheidskwestie, dat wsil je snel doorvoeren. Net zoals het deels geel maken van de V-IRM momenteel. V-IRM-1 heeft zijn revisie al gehad, dus dat die nu een CW krijgt voor een geler front is begrijpelijk. V-IRM-2 heeft al gelere fronten (Flow stellen) en V-IRM-3 is men nu maan het reviseren en krijgt bij hun revisie ook de flow kleuren. Voor V-IRM-4 geldt weer de aparte CW, omdat het te lang duurt voordat die stellen hun revisie krijgen.

Het lijkt soms dat men maar wat doet bij het spoor, maar er wordt echt wel over nagedacht.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3293
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1937 Gepost op: 12 november 2022, 21:12:05 »
Ergens in de tachtiger jaren stond in OdR dat er weer tweede klasse aanduidingen op het materieel zouden worden aangebracht, dit omdat het ontbreken van de tweede klasse aanduiding aanleiding was van enige verwarring bij de reizigers.
Helaas kan ik momenteel niet bij mijn OdR wegens verbouwing maar het moet daar terug zijn te vinden.
Weet wel dat de binnenlandse Plan W en ICR ook weer tweeén kreeg.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
167*hier
121* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3293
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1938 Gepost op: 12 november 2022, 21:26:24 »
Overigens hebben sommige hondekopcoachen  wel tweede klasse aanduidingen gehad, zie;
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/4558527326/in/album-72157632334383157/
even uitvergroten.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
167*hier
121* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6111
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1939 Gepost op: 15 november 2022, 08:52:15 »
Midden in deze "2" discussie even een ja/nee vraag.
Heeft Roco ook een plan T uitgebracht in het groen zonder vignetten?

Dit topic doorgespit- (hele klus met 130 pagina's), NL in model geraadpleegd- en Google er op losgelaten hebbende verwacht ik dat het antwoord nee is, maar even voor de zekerheid de vraag hier gesteld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1940 Gepost op: 15 november 2022, 09:00:55 »
Het antwoord is inderdaad nee.

Van Plan T heeft Roco alleen de groene met NS vignetten en twee gele met kleine cabinedeurramen en tweedelige schuifraampjes uitgebracht.

De oorspronkelijke uitvoering en de gele jaren '70/'80 ontbrekend dus nog (als we het alleen hebben over de versies vóór de verbouwing van begin deze eeuw (R7 revisie).

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6111
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1941 Gepost op: 15 november 2022, 09:05:04 »
Duidelijk Jeroen, dan heb ik dus goed genoeg gezocht :)

Dan maar hopen/wachten of er (ooit) nog een keer een oerversie komt  8)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1942 Gepost op: 15 november 2022, 09:29:08 »
Ja, ik hoop ook dat Roco het Plan T project weer op gaat pakken. Ik zit nog met smart te wachten op de gele jaren '70/'80 versie. Puur jeugdsentiment!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 6111
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1943 Gepost op: 15 november 2022, 10:20:11 »
Ik zie het in je bijschrift, we rijden achter elkaar aan qua tijdperk, mijn interesse stopt daar waar de 'vishaken' verschijnen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1944 Gepost op: 15 november 2022, 10:22:25 »
Ik heb vooral de hoop dat ene bedrijf als PB Models zich ooit aan Mat '64 zal wagen.... dan krijgen we tenminste alle varianten en daarmee een goede doorsnede van de werkelijkheid. Met alleen de Roco zullen we immers de belangrijkste en meest recente (verbouwde) varianten blijven missen.
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1945 Gepost op: 15 november 2022, 10:43:45 »
Waarom zijn de verbouwde versies de belangrijkste, Sicco? Vaak behelst dat een periode van zo’n 10 tot 15 jaar, terwijl je met de onverbouwde versies al snel de 25-35 jaar aan tikt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3240
    • Flickr
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1946 Gepost op: 15 november 2022, 11:00:10 »
dat is wel een beetje selectief lezen hoor  ;D
'de belangrijkste en verbouwde versies', dus de 165 stellen plan V7-V13 in zowel originele als verbouwde versie, de verbouwde V1-V3 en de bagageloze V4-6 gedurende hun hele carrière, wat tevens de laatste stellen in dienst waren - vind ik samen zo nogal een groep.... en dan heb ik het nog niet over de aangepaste Plan T
NS, NMBS, DB, SNCF, CFL, IR en BR

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1947 Gepost op: 15 november 2022, 11:13:19 »
Oh zo, dan begreep ik je inderdaad verkeerd Sicco, sorry. Je bedoeld niet dat de verbouwde versies de belangrijkste versies zijn, maar je bedoeld de meest bekende verbouwingen. Dat is inderdaad iets heel anders.  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4231
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco NS plan V
« Reactie #1948 Gepost op: 15 november 2022, 11:23:06 »
Ik heb vooral de hoop dat ene bedrijf als PB Models zich ooit aan Mat '64 zal wagen.... dan krijgen we tenminste alle varianten en daarmee een goede doorsnede van de werkelijkheid. Met alleen de Roco zullen we immers de belangrijkste en meest recente (verbouwde) varianten blijven missen.

Toen destijds de plannen gemaakt werden voor Plan V en T bij Roco is er door mij en meerdere mensen heel expliciet bij het hoofd van de ontwikkelingsafdeling aangegeven, dat het voor de diversiteit op de langere termijn verstandig zou zijn om te kijken of de constructie zodanig kon worden, dat er op termijn meerdere uitvoeringsvarianten gemaakt konden worden die dan ook een bredere tijdperk-inzet zouden hebben. Inmiddels ingehaald door de realiteit: tot nu toe mogen we blij zijn als er na tig (> 10 jaar) weer ge-re-toolde Plan V modellen uit gaan komen uit de eerste drie bouwseries (niet verbouwd, dus met post/bagageruimte). Over Plan T is bij mijn weten nog niets bekend.

Rob
« Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 11:24:48 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)