Was dat niet de 441 die dat in 1989 als eerste had? Met nieuw zeegroen interieur, het stel stond volgens mij nog op de materieelshow NS 150 te Utrecht.
Overigens de laatste NS plan V waar ik mee heb gereisd (niet zijnde museummaterieel) was wederom de 441 in 2016.
Die 2’en werden in principe aangebracht bij de grote R4 revisie, waarbij de buitenzijde opnieuw geschilderd werd. Het kan zijn dat de 509 halverwege de jaren’80 een grote herstelling heeft ondergaan. Dat is wel het uitzoeken waard
Plan T's kregen al eerder de 2'en aangemeten, ik zag ze in 1986 voor het eerst met de zwarte 2'en. Ik heb een aantal van die Plan T's in 1986 op de foto staan, ik vermoed dat NS eind 1985/begin 1986 begin met het aanbrengen van de 2'en tijdens grote revisie. Omdat het hier specifiek over Plan V ging, heb ik dat buiten beschouwing gelaten.
Als de cijfers ook tussentijds werden aangebracht is het mogelijk dat er ook plan V met cijfers voor hun R4 rondreden, of zou dat echt per materieelserie zijn gegaan?
Zou kunnen, maar dan moet er volgens mij wel een officiële opdracht van hogerhand aan vooraf zijn gegaan om ook Plan V van 2'en te voorzien. 'Zomaar' zwarte 2'en op Plan V's plakken omdat dat bij Plan T ook werd gedaan, lijkt mij niet de mores van die tijd, maar ik heb hier geen documentatie van.
Omdat het hier specifiek over Plan T ging, heb ik dat buiten beschouwing gelaten.
Mooie prenten, maar wellicht inderdaad nu plan V weer buiten beschouwing laten...? Zijn er geen foto's of data van de eerste T met klassecijfers?
Ik weet in elk geval dat indertijd in Railhobby stond dat de eerste V1 (401) na R4 in 1987 toen voor het eerst ook 2-en kreeg in navolging van Plan T
Het gaat hier om Plan V, niet om Plan T...