Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
Vandaag om 12:09:45
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 12:09:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door 1795
Vandaag om 12:09:28
Graag advies over nieuwe kleine digitale baan H0: Kerst 2020 door Herman_C
Vandaag om 12:08:01
Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde door VvKan
Vandaag om 12:06:20
NS modelbaan Hoekdam H0 door Joran
Vandaag om 12:05:14
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Scratchbuilt
Vandaag om 11:59:50
Relaisbesturing of toch Arduino? door bask185
Vandaag om 11:50:49
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:43:07
Projekt 083-338 door Jelmer
Vandaag om 11:38:01
Piko h0 NS 2200 door Chris
Vandaag om 11:37:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:33:50
Kopen in de VS door RBlok
Vandaag om 11:30:35
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 11:22:36
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door charp
Vandaag om 11:06:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 10:45:56
Van Fleischmann spoor N, naar beginner Märklin spoor h0 digitaal door Vaper76
Vandaag om 10:24:53
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 10:15:54
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Quinzeedied
Vandaag om 09:56:53
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
Vandaag om 09:47:53
Fleischmann nostalgie film door zuylen
Vandaag om 09:44:26
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door henk
Vandaag om 09:33:27
Rocrail gebruikersgroep door AlbertG
Vandaag om 09:32:08
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door v140
Vandaag om 09:08:09
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door erikkral
Vandaag om 08:57:37
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 08:37:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 08:15:53
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Duikeend
Vandaag om 07:52:14
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 07:34:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:18:13
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 352264 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • Mijn van-alles website
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1530 Gepost op: 14 juni 2013, 23:08:39 »
In de jaren 60 bestond dat toch nog niet? Toen had je T12 TL buizen, jaren 70 T10, jaren 90 T8 en na 2005 T5 maar deze zie je niet veel in treinen.
Het zou me niets verbazen als Plan T (en V) gewoon T12 buizen had. Of electronische voorschakelapparatuur in die tijd al bestond weet ik niet, maar ik heb al vaker versteld gestaan van de techniek uit die tijd. Die metalen strip was ook juist een kenmerk van die tijd: die strip zorgde voor een gemakkelijker ontsteking van het in de buis aanwezige gas, waar tegenwoordig een HF-voorschakelapparaat alles in z'n eentje af kan.

Ik meen me te herinneren dat die buizen met een strip ook een speciale gloeitrafo meekregen om de gloeidraden voor te verwarmen in het geval er gedimd ging worden. Let wel, dit is slechts wat ik er van geleerd heb: mijn praktijkboek was wat dat betreft redelijk gedateerd want dergelijke buizen werden ook toen (2004) allang niet meer geproduceerd. In de praktijk ken ik de betreffende buizen dan ook alleen van Mat. '64.

Maar goed, dit is allemaal redelijk off-topic verder.

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1531 Gepost op: 15 juni 2013, 12:21:57 »
Dat wist ik niet. Dan was dat bij de eerste deelseries V1-V3 misschien anders dan bij de latere uitvoeringen. Daar heb ik het wel gezien dat de verlichting knipperend aanging, maar dan heb ik het over de versie met de (oorspronkelijk) rode bekleding 2e klas.
Maar wel hadden alle treinstellen de mogelijkheid om die buizen om en om aan te schakelen. Buizen zelf werden niet gedimd. Die schakeling zat trouwens ook in sommige Hondekoppen (54).
Het waren 2 groepen. Bij de 1ste klas zat zo'n draaischakelaar (achter een gesloten kast met een ruitje ervoor) en daar zag je groep I en groep II. Wanneer de verlichting volledig aan was, stond die schakelaar op groep II en wanneer het om en om brandde stond de schakelaar op groep I. Heb er zelf wel eens bijgestaan toen de conducteur de verlichting aan deed.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1532 Gepost op: 15 juni 2013, 12:28:11 »
Maar wat betreft die sensoren bij de wielen (zie eerder bericht van mij) die 'meten' wanneer de wielen door een bocht of wisselstraat gaan, zoals die locomotief Esu BR215 heeft, zouden die los verkrijgbaar zijn?
Iemand die handig is zou die geluidsfile met die "baan" of "wisselstraat"-geluiden misschien kunnen kopiëren naar dit treinstel en dan die sensors op een of andere manier eraan monteren.
Groetjes,
John

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1533 Gepost op: 16 juni 2013, 11:32:32 »
iemand toevallig al wat gehoord, over nieuwe versies van de plan V??

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2257
    • prutser aan het werk
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1534 Gepost op: 16 juni 2013, 11:36:15 »
Er komt toch eerst een plan T uit?.

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1535 Gepost op: 16 juni 2013, 11:39:33 »
Ja, je heb gelijk, net op site van roco te kijken...

wk 47, 2013 staat erbij...
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2013, 15:11:28 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd, druk op ANTWOORD i.p.v. CITAAT »

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1536 Gepost op: 22 juni 2013, 23:49:54 »
Ik weet dat er in dit draadje ook een stuk stond..over, of de mogelijkheid bestond voor de koersrol verlichting,  heeft iemand daar al toevallig naar gekeken??

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1537 Gepost op: 23 juni 2013, 11:05:00 »
even terug op de verlichting van mat 64, in het begin hadden ze HF inverters voor de verlichting, waarbij de ene tel een spoel en de andere een condensator in het kapje hadden, de verlichting kon op twee manieren aan/uit, via een draaischakelaar voor groep 1 en of 2, en via een schakelaar in de cabine's die eerst nog de naam tunnel verlichting hadden.
N Bij de R4 hebben allen individuele omzetters per tl gekregen, deze zaten op de balkons in de bekende kasten met de speaker roostertjes boven en onder , uitzondering is treinstel 502 daar zaten ze boven naast de ventilator.

Alles dus op een rijtje genomen, de tl's van mat 64 kon dus niet knipperen bij het aangaan....

Den Zoeterdam

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Online Online
  • Berichten: 1396
roco plan v
« Reactie #1538 Gepost op: 06 juli 2013, 22:03:21 »

Ik heb sinds vandaag de laatste roco plan v die ze nog hadden staan weten te bemachtigen. Heb hem zelf digitaal gemaakt door er 1 16 en 1 12 decoder erin te doen. ik wil wat instellen over de snelheid. weet iemand hoe ik dit met een fleischmann loc boss kan instellen?
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2013, 22:07:23 door jason »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 671
    • Windhoven
Re: Roco plan V NS
« Reactie #1539 Gepost op: 24 augustus 2013, 16:38:42 »
Vraagje over de groen Plan V ( 63157 /  69157). Hoort er bij dit model ook een velletje met koersborden te zitten? Hele doos al omgekeerd, gaat ook lekker met alle handleidingen onder die schuimlagen. Maar geen koersborden gevonden >:( .
Zijn de bestemmingen op de koersborden van de groene Plan V anders dan van de gele?
Johan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • Mijn van-alles website
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1540 Gepost op: 24 augustus 2013, 17:06:43 »
even terug op de verlichting van mat 64, in het begin hadden ze HF inverters voor de verlichting, waarbij de ene tel een spoel en de andere een condensator in het kapje hadden, de verlichting kon op twee manieren aan/uit, via een draaischakelaar voor groep 1 en of 2, en via een schakelaar in de cabine's die eerst nog de naam tunnel verlichting hadden.
N Bij de R4 hebben allen individuele omzetters per tl gekregen, deze zaten op de balkons in de bekende kasten met de speaker roostertjes boven en onder , uitzondering is treinstel 502 daar zaten ze boven naast de ventilator.

Alles dus op een rijtje genomen, de tl's van mat 64 kon dus niet knipperen bij het aangaan....
Even mezelf corrigeren: HF-voorschakelapparaten hadden ze nog niet in het begin van mat. '64. Sinds jaar en dag zitten er 'Rapidstart' buizen in die, laat ik mezelf nog even corrigeren, nog steeds leverbaar zijn en over een strip over de lengte van de buis beschikken: of die strip nog zo is weet ik niet helemaal zeker, knipperen deden de buizen sowieso niet.

Overigens hebben HF-voorschakelapparaten nooit een condensator en spoel bij of in het armatuur zitten, zoals jij wel schrijft.
Individuele voorschakelapparaten die slechts in speakerkastjes zitten lijkt me sterk: het zijn nogal forse dingen en een grote afstand van het voorschakelapparaat tot de buis vermindert de werking enorm, als de buis überhaupt nog wil ontsteken.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 994
Re: Roco plan V NS
« Reactie #1541 Gepost op: 24 augustus 2013, 17:54:40 »
Dat laatste staat er niet. De vsa's zitten in een kat op het balkon, met onder en boven een speakerrooster.

En zo groot zijn die dingen nu ook weer niet....

Mvg,
Robin

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3425
Re: Roco plan V NS
« Reactie #1542 Gepost op: 25 augustus 2013, 13:33:48 »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Roco plan V NS
« Reactie #1543 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:17:07 »
lezen is wel een geval apart, in den beginne twee inverters, 100 volt in 220 volt uit 16 kilohertz (bekende piep), het ene kapje een spoel de andere een condensator op de 20 wat buizen, de 40 hadden twee spoelen ieder kapje 1 (weet zelfs nog de einde van de codenummers: 66 en 68 voor de 40 wat en 37 en 68 voor de 20 wat........
LATER met de R4 zijn er naast de balkon kasten ondiepe kasten gemaakt met per tl een omzettertje, voor de balkons per twee op 1 omzettertje, die dingen waaren niet groter als een ouderwetse voorschakel apparaat, sterker nog ze zijn tot in de VIRM nog in gebruik.........zo duidelijk.....dus nog maals bij de mat 64 kon de verlichting NIET knipperen (HF).....

steven346

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re: Roco plan V NS
« Reactie #1544 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:10:01 »
Beste medeforumleden,

Is er nog gekeken, of de mogelijkheid bestond om de koersdoelen van verlichting te voorzien??

En hoe??

Mvg steven