Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:07:01
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Linksrijden  (gelezen 14638 keer)

Anoniem

• Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #45 Gepost op: 18 February 2007, 14:03:17 »
Ik denk dat er pas behoefte was aan regels waar sprake was een enigszins serieuze weg die met karren werd bereden. En ik denk ook dat er te veel logica achter de uiteindelijke keuzes wordt gezocht. Er zijn maar twee mogelijkheden.  :D

De "verkeersregels" (die eigenlijk geen officiële regels waren, maar meer gebruiken) van voor de Industriële Revolutie waren inderdaad minder nuttig voor het platteland met hun edelen met zwaarden enzo, maar in de steden was het wel degelijk een drukte van belang. Daar was dus wel degelijk behoefte aan een bepaalde consistentie inzake de plaats op de weg waar men diende te gaan...

modelspotter

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 18 February 2007, 15:40:38 »
Ongelooflijk, hoe moet je nu (2007) bewijzen dat de SS rechts reed maar de seinen links stonden... Neem nou es wat aan >:( ... van een senior.

In de 19e eeuw en begin 20e eeuw was er vrijwel alleen enkelspoor. de SS wenste conform internationaal gebruik dat de seinarmen naar rechts wezen maar ook dat die armen boven het betreffende spoor zouden zitten. Dus palen en masten links en de naar rechtswijzende arm boven het spoor.

Toen kwam dubbelspoor en wat gebeurde er, eerst niets, de SS-seinen werden verlengd maar bleef het probleem van een passerende tegemoetkomende trein met stoom en bleef het probleem mist, dwz slecht zicht op de stand der arm of 's nachts de kleur. Dus palen naar rechts (de armen bleven naar rechts wijzen) en de locs ombouwen. SS reed echt niet links.

De ansichtkaarten van O'beek hoog en laag geven toch uitsluitsel... of zie ik dat verkeerd?

Nu verder op mijn site de emplacementstekening van Arnhem rond 1910, en zie de palen staan links...

www.obd.nl/~otto/ah1.jpg

Modelspotter

Anoniem

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 18 February 2007, 15:47:18 »
In mijn herinnering (maar ja, expert ben ik niet...) is de SS links begonnen en vanaf een bepaald moment rechts gaan rijden, met behoud van de seinen aan de linkerzijde van het spoor. Die optie is hier ook al een paar maal geventileerd en is op zichzelf niet onverenigbaar met het standpunt van Modelspotter dat de SS rechts reed, evenmin met het standpunt dat de SS links reed. Het is alleen onverenigbaar met de aanname dat de SS altijd rechts heeft gereden.

modelspotter

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 18 February 2007, 15:58:41 »
Je kan die foto spiegelen en dan staat de mcn rechts en kijkt naar een arm die links over het spoor steekt en kennelijk daar om de een of andere reden zo is neergezet in NS-tijd. Het is trouwens de bekende foto waarvan NJvWJ beweerde dat ie niet representatief is voor SS-tijd.

Bedenk, zoals SoKr reeds zei, dat nadat op bepaalde plaatsen dubbelspoor lag alle spoorwegmaatschappijen gewoon rechts bleven rijden. Anders zouden er speciale instructies moeten bestaan, en die zijn er niet...

Ach, ik zal er verder het zwijgen toe doen, zinloze discussie. 

Modelspotter

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 18 February 2007, 16:05:44 »
 Tja, ik geloof niet dat we er uit komen,een eenduidige situatie was er blijkbaar niet.
 Tot de volgende diskussie.  ;)
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #50 Gepost op: 18 February 2007, 18:54:54 »
We worden oud OD ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 18 February 2007, 20:12:52 »
Ik heb hetzelfde vermoeden als Wesley, ik herinner me vaag zo een tekst. Ik weet alleen niet meer waar ik die gelezen heb.

Foto's als bewijs kan nauwelijks omdat de fotografie tijdens het meerendeel van de SS periode in de kinderschoenen stond.  Juist de oude NRS lijn Amsterdam/Rotterdam/Den Haag-Utrecht-Arnhem kan niet als bewijs dienen omdat hier oude gebruiken van de NRS een rol spelen. We moeten naar een echte SS lijn kijken.

De "hartjes foto" staat o.a. op pag. 92 van O.S. Noack, Die stampende stomende locomotieven. De machinist staat links en de loc rijdt links en het SS sein staat links. Technisch gezien is deze foto in scene gezet omdat gezien de sluitertijden niet vanuit een rijdende trein gefotografeerd kon worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 18 February 2007, 20:50:59 »
Ongelooflijk, hoe moet je nu (2007) bewijzen dat de SS rechts reed maar de seinen links stonden... Neem nou es wat aan >:( ... van een senior.

In de 19e eeuw en begin 20e eeuw was er vrijwel alleen enkelspoor.

Dit neem ik in ieder geval niet aan van een senior.  ;) Ik heb even in het boek van Veenendaal gezocht naar de kwestie links of rechts rijden, maar kan zo gauw niks vinden. Wel gelezen dat al in de jaren 80 van de negentiende eeuw het hoofdnet, ook waar de SS reed, dubbelsporig was. Het bedrijf heeft al vroeg na de oprichting een keuze moeten maken wat te doen bij dubbelspoor.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2007, 20:55:35 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #53 Gepost op: 18 February 2007, 20:57:35 »
x
« Laatst bewerkt op: 18 February 2007, 21:05:08 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #54 Gepost op: 18 February 2007, 21:03:34 »
Lekker eigenwijs blijven en vooral niets van een senior aannemen. Stel je voor dat hij eens gelijk kan hebben. -SK

arjen

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 18 February 2007, 21:07:05 »
Bewijsstuk nummer zoveel voor wie het nog steeds niet gelooft:  het boek 'Spoorwegongevallen in Nederland' van R.T. Jongerius geeft een paar situatieschetsen. Onder meer van een ongeval bij Lage Zwaluwe in 1881 waaruit valt op te maken dat daar toen door de SS rechts werd gereden. Vreemd is wel dat op die schets ook de seinen rechts staan.
Een schets van een ongeluk bij Capelle in 1899 laat eveneens zien dat de SS daar toen rechts reed.

Arjen.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 18 February 2007, 22:24:07 »

Wel, wanneer je een stellige uitspraak doet, zul je die op één of andere manier moeten kunnen onderbouwen. Aangezien niemand hier senior genoeg is om het met eigen ogen te hebben kunnen zien, is het interessant om te weten waar je je kennis vandaan haalt en hoe je zo zeker kunt zijn dat die correct is.

Zelf neem ik nooit iets aan omdat iemand iets zegt ("bewijs door intimidatie", zo noemde mijn hoogleraar Logica dat), hoewel het me er niet van weerhoudt om zelf dergelijke stellige uitspraken te doen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 18 February 2007, 22:33:39 »
Even googlen levert trouwens op dat de huidige Spoorwegwet uit 2005 stamt; de vorige was van 1875 en begint met de aanhef van koning Willem III, die nog groothertog van Luxemburg was. Helaas zijn sommige artikelen vervallen en de oorspronkelijke tekst kan ik zo snel niet vinden.

Echter heb ik de indruk dat het links of rechts rijden bij dubbelspoor niet in de Wet geregeld was, maar in het spoorwegreglement (reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen). En daar staat rechts. Maar er staat geen datum bij. Nou ja, eentje uit 1977, met Juliana als staatshoofd

Dus zoeken we nog even verder...

- Peter
« Laatst bewerkt op: 18 February 2007, 22:36:52 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 18 February 2007, 22:45:43 »
Echter heb ik de indruk dat het links of rechts rijden bij dubbelspoor niet in de Wet geregeld was, maar in het spoorwegreglement (reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen).

Dat lijkt me ook, de verkeersregels staan ook niet in de Wegenverkeerswet. Het zou ook nog kunnen dat er helemaal geen codificatie ís, hoewel dat wel vreemd zou zijn voor een afspraak op publiek terrein in een tijd waarin het legisme hoogtij vierde. Ik zou echter niet weten waar je zoiets kunt vinden.

Enne, wetten met de aanhef "wij, Willem (...)" zijn niet zo ongebruikelijk hoor ;D.

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 18 February 2007, 23:14:36 »
Het links of rechts rijden is in ieder geval bij wet geregeld! Maar dit slaat op het heden en niet het verleden.

Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen (geldend op: 18-02-2007)
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/browsercheck/continuation=05005-002/session=033857379607224/action=javascript-result/javascript=yes
Via de info kan je de recente historie van dit artikel m.b.t. wijzigingen opvragen.

Artikel 57. Wijze van rijden bij dubbel spoor
1.
Waar dubbel spoor ligt, houden de treinen het ten opzichte van de rijrichting rechts liggende spoor.
2.
Afwijkingen van die regel zijn geoorloofd:
a.
indien de beveiliging mede is ingericht voor het berijden van het ten opzichte van de rijrichting links liggende spoor;
b.
waar met toestemming van de Directie de beveiliging uitsluitend is ingericht voor het berijden van het ten opzichte van de rijrichting links liggende spoor;
c.
-
voor treinen naar of van spooraansluitingen,
-
voor treinen die niet ten dienste van het publiek zijn ingelegd,
-
voor treinen die in verband met werkzaamheden aan de spoorweg het rechts liggende spoor niet kunnen berijden,
-
voor krachtvoertuigen die na het opdrukken van een trein terugkeren,
-
voor treinen die betrokken zijn bij ongevallen of onregelmatigheden in de treinenloop,
een en ander onder inachtneming van de in of krachtens het Trein- en Rangeerdienstreglement, bedoeld in artikel 51, voor te schrijven maatregelen.