Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 22:13:43
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
  

Auteur Topic: Linksrijden  (gelezen 15035 keer)

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Linksrijden
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2007, 22:46:55 »
Groetjes, Thieu

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Linksrijden
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2007, 23:05:10 »
Onder invloed van de Engelsen,die nogal eens machinist,lok en de rest van de spoorwegbenodigdheden leverde werd er links gereden, dwz de machinist stond links.Ook in Duitsland en in Ned stond de mcn links.Tot in de jaren 20 reed men nog links in Ned. bij de Staatspoorwegen,van de HYSM weet ik het zo niet.
 En omdat een aantal jaren later  aan de kant van de standplaats van de mcn de seinen gezet werden,moest het spoor voor de andere richting aan de andere kant dan die van de seinen komen.  :D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Linksrijden
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2007, 23:12:49 »
Als de SS links reed dan reed de HSM rechts(, maar dat kan ook anders om zijn, dat ik zo even niet).

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: Linksrijden
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2007, 23:34:14 »
Standplaats machinist SS links, HSM rechts.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2007, 06:33:29 »
Ook hier in Nederland is/was het in de vorige eeuw normaal om links te rijden getuigen dit bord. Plaatje ergens in de negentiger jaren van de vorige eeuw bij Roosendaal gemaakt ;D-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2007, 09:55:49 »
.Tot in de jaren 20 reed men nog links in Ned. bij de Staatspoorwegen,van de HYSM weet ik het zo niet.
  :D
-Peter
Niet juist, in Nederland reed de Staats ook rechts maar stonden de seinen links en de machinist ook.

Modelspotter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Linksrijden
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2007, 19:17:59 »
Stonden de seinen dan tussen de sporen?
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 00:02:53 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Linksrijden
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2007, 22:04:31 »
 Kennelijk wel,Klaas.
Ik heb in het boekje 150 jaar seinen voor treinen eea nagezocht,daar was maar 1 foto  van een stuk vrije baan (Pag. 33,rechts onder),met links een  sein ,maar niet  tussen de sporen in,maar gewoon rechts, maar de seinarm wijst naatr li. voor de mcn.
Erg onduidelijk.Ik heb ook  nog in andere boeken gezocht,zoals Het IJzeren Paard en Vervlogen Stoom,maar dan vind je die SS seinen natuurlijk net niet op foto's.  ???
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Linksrijden
« Reactie #23 Gepost op: 01 February 2007, 23:38:56 »
De SS reed links en HS reed rechts. Na de fusie is men rechts gaan rijden. Als gevolg daarvan is bij een groot deel van het lokomotiefpark van de SS de standplaats van de machinist verplaatst naar de rechterzijde. Bij stoom staat de machinist rechts bij rechts verkeer. Dit i.v.m. de seinen die rechts geplaatst worden. Het is namelijk lastig de seinen over de ketel te zien. Na de fusie is het seinstelsel van de HS met kleine wijzigingen door de NS over genomen.

Wat oostenrijk betreft, de Westbahn reed rechts en de Südbahn reed links. Men rijdt nu in principe rechts, maar op oude Südbahn trajecten die in de Südbahn tijd verdubbeld zijn of dubbelspoor zijn aangelegd, rijdt men links. De Semmeringbahn is zo een voorbeeld.

modelspotter

  • Gast
Re: Linksrijden
« Reactie #24 Gepost op: 12 February 2007, 11:38:16 »
De SS reed links en HS reed rechts. .

Beslist NIET. De SS en alle andere in NL reden rechts, alleen de seinen stonden voor de SS uiterst links dus naast het tegemoetkomende spoor. 

De rare foto met de seinpaal rechts van het spoor en de vleugel naar links en een achteruitrijdende stoomloc moet volgens NJ v Wijck Jurriaanse, de 'spoorweggoeroe' niet als uitgangspunt worden genomen.

En voor de ongelovigen onder ons...
http://www.obd.nl/~otto/ss-sein-li-tr-re1.jpg
Oosterbeek hoog ten tijde SS exploitatie
http://www.obd.nl/~otto/ss-sein-li-tr-re2.jpg
Oosterbeek laag tt SS
http://www.obd.nl/~otto/ss-sein-li-tr-re3.jpg
Oosterbeek hoog
http://www.obd.nl/~otto/ss-sein-li-tr-re4.jpg
Arnhem Oranjestraat viaduct
Dit is een leuke, seinen links maar wisselseinen rechts... aan het wissel, niet geheel probleemloos dus. Waarom, bij SS moest je als mcn letten op en de hoofd- en wisselseinen. Weet van overlevering van mijn opa (1861-1932) en chef van de Staats te Ah geweest dat dit een bijzonder gevaarpunt was, trein uit Ob kreeg veilig maar het wisselsein gaf een groene schijf dus afbuigend dwz een snelheidvermindering... bij mist was dit sein heel moeilijk te zien.

Ik zou zeggen, ga naar de bieb en vraag het boekje van Hesselink aan over 150 jaar seinen (een keurige SS-emplacementstekening achterin... met de seinen links, hoe is het mogelijk...)


Overige literatuur:
Dufour, L.H.N., Het Seinwezen op de Nederlandsche Spoorwegen, Utrecht, 1915. (Tweedie & Lascelles)
>>>>>>>>>>Staatsspoor<<<<<<<<< hoogst interessant, bij de NVBS bibliotheek te leen.

Kapteyn, J.J., Beveiliging van de Stations en Baanvakken der Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, Sittard, 1918
>>>>>>>>>>Staatsspoor<<<<<<<<<ook zeer interessant met vele emplacementstekeningen, bij de NVBS bibliotheek te leen

de Jong, F., Over Ons Seinreglement, Nederlandsche Vereniging van Spoor en Tramwegpersoneel. (Our Signal Regulations Explained)
Intended to explain to Railway operating staff the meaning and application of the various signal aspects, bell signal codes, warning boards (etc) in use in the Netherlands (IRSE)

Verstegen, J.H., Automatisch Blokstelsel op de Nederlandsche Spoorwegen, Netherlands Railway, Utrecht. (Automatic Signalling on the Netherlands Railways)
A discussion on the history and details of Automatic Signalling on the Netherlands Railways.(IRSE)

de Blieck, V. J. M., Electrotechnische Aspecten van de NX- Beveiliging, p. Proc. Royal Institute of Engineers of the Netherlands, 1951. (Technical Considerations concerning the Electrical Equipment of the NX Interlocking System)

Verstegen, J. H., Moderne Spoorwegbeveiliging in Verband ment de eerste NX-Beveiliging in Nederland, p. Proc. Royal Institute of Engineers of the Netherlands, 1951. (The application of Modern Signalling Principles in conjunction with the first NX Type Power Interlocking in the Netherlands)

Hesselink, H.G., 150 jaar seinen voor treinen, Wyt, Rotterdam, 1978. (150 years of signals for trains). Dutch. ISBN 90 6007 567 6
>>>>>>>Hierin op bladzijde 34 de plaatsing der seinen:
Ivm de eerder vermelde bevestiging van twee seinarmen aan een seinpaal (blokposten), willen we nog even ingaan op het feit dat SS, behoudens uitzonderingen, de seinpalen met de naar rechts wijzende arm links van de spoorbaan plaatste, terwijl de overige maatschappijen in principe de seinpalen rechts van het spoor waarvoor zij golden, plaatsten.
Een op zich gezonde gedachte want bij SS stonden de machinisten, wellicht naar Engels voorbeeld, links terwijl op enkelsporige baanvakken, die men in den beginne had, de naar rechts wijzende arm duidelijk boven de spoorweg zichtbaar was.
Toen echter na verloop van tijd vele lijnen dubbelsporig werden waarbij de SS in overeenstemming met de overige maatschappijen rechts reed, sloeg het voordeel om in een nadeel. Immers het kwam nu voor dat een sein door rook en stoom van een tegemoetkomende trein onzichtbaar werd. Ook in geval van mist werd het sein moeilijk zichtbaar. Om dit probleem tegemoet te komen werden hoge seinen toegepast. Dit loste niet alle problemen op. Terecht werd in 1921 voorgeschreven dat alle seinen rechts geplaatst zouden worden.

Ankersmit, R and J.G.C. van de Meene, De beveiligingen bij de Nederlanse Spoorwegen, p. Op de Rails, December 1980. (The safety installations on the Dutch Railways).

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 14 February 2007, 09:43:07 door modelspotter »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #25 Gepost op: 12 February 2007, 12:21:18 »
Bij even nadenken is het gewoon logies wat modelspotter hier schrijf.
In die periode maakten de diverse maatschappijen, op bepaalde trajecten, gebruik van elkaars spooren.
Raar gezicht als een opkomende en afgaande trein op dubbelspoor elkaar tegen zouden komen.-SK
« Laatst bewerkt op: 12 February 2007, 13:00:55 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tomprins

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Linksrijden
« Reactie #26 Gepost op: 12 February 2007, 12:28:45 »
Ook hier in Nederland is/was het in de vorige eeuw normaal om links te rijden getuigen dit bord. Plaatje ergens in de negentiger jaren van de vorige eeuw bij Roosendaal gemaakt ;D-SK


Vanaf Roosendaal rijden treinen naar Belgie op het korte Nederlandse traject ook links, daarom staat dit bord hier denk ik.
Koplopersoftware. Marklin, C-rails. Tams, HSI, Periode 3 en 4, Grensstation met Zwitserland op Duits gebied.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #27 Gepost op: 12 February 2007, 13:12:03 »
In Roosendaal station verwisseld het spoor van rechts naar links en wordt daar in principe al belgie. Je moet het spoor eigenlijk zien als een omheinde enclave die door Nederland loopt en waar de nederlander op de daarvoor geeigende plaatsen mag oversteken. Omdat wij gewnt zijn rects te rijden is een waarschuwing wel op zijn plaats.
Om dat dit spoor technies gezien Belgie is, en door Belgiese Mch en hhun speciaal daarvoor opgeleide nederlandse collega's bereden wordt  hoef je normaal gesproken ook niet bang te zijn dat er "vreemde" treinen aan de verkeerde kant gaan/zullen rijden-SK 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Linksrijden
« Reactie #28 Gepost op: 12 February 2007, 13:15:42 »
Om dat dit spoor technies gezien Belgie is, en door Belgiese Mch en hhun speciaal daarvoor opgeleide nederlandse collega's bereden wordt  hoef je normaal gesproken ook niet bang te zijn dat er "vreemde" treinen aan de verkeerde kant gaan/zullen rijden-SK 
En als er toch een niet-opgeleide Mch rijd dan regelt hij toch zeker zelf niet dat hij rechts gaat rijden?? Dat doet de verkeersleiding toch zeker, en die regelen het wel goed denk ik?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Linksrijden
« Reactie #29 Gepost op: 12 February 2007, 13:48:29 »
Oef, het groot opperhoofd heeft gesproken ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.