Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Aansluiten bedrading Viessmann 5212  (gelezen 5061 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Gepost op: 14 December 2010, 21:53:33 »
Hallo,

Ik ben bezig met het aansluiten van een aantal viessmann bezetmelders 5212. Ik heb de uitgangen J en K aangesloten op de digitale spanning (waarbij bruin K de massa draad is) en moet nu de decoders aansluiten op een gewone trafo. In de handleiding staat netjes dat je op de andere twee aansluitingen (0- en 0-E)  de andere draden moet aansluiten. Maar op welke uitgang van de analoge trafo moet ik dan deze twee aansluiten? In de handleiding staat er bij het ene draadje een + 16v met een trein (dus op de gele uitgang met rijstroom?) en op de andere staat een - AC/DC.
Wie kan mij zeggen wat de juiste aansluiting is. Ik ben nogal een leek met electronica en wil de boel niet opblazen!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Mvgr bert
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 21:55:18 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletters voorzien. »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2010, 22:07:57 »
Bert,

Je kan de 5212 zowel met wisselstroom als met gelijkstroom 16V voeden.
Dus maak je keuze zou ik zeggen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2010, 22:12:29 »
Hallo Sander,

Dank voor je reactie maar als leek zegt mij dat nog niets. Betekent het dat ik beide draden aan zowel de uitgang van de rijspanning of beide draden aan de aansluiting van de wissels op de transformator kan aansluiten?

Of moet ik een draadje naar het rijgedeelte en een naar de wisselaansluiting doen?

Wederom dank!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2010, 23:16:08 »
Bert,

of beide draden naar de gelijkstroom kant (rijspanning), of bijde draden naar de wisselstroomkant (wissel aansluitingen).
AC en DC nooit door elkaar gebruiken, zeker niet wanneer je een leek bent, uiteraard met alle respect.

TIP: pak de wisselstroom kant. Die is constant, de rijspanning kan om wat voor een reden dan ook veranderen (denk aan verdraaien van de rijknop)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2010, 00:11:53 »
In de handleiding staat toch een aanbeveling om met gelijkspanning te voeden voor een optimaal resultaat.
Denk er dan wel aan dat de min op de E bus moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2010, 20:21:30 »
Hallo,

Ok, of of dus. Helder. Maar wat is dan de E bus op een fleischmann trafo als je gelijkspanning gebruikt (dus de railaansluitingskant)? En wat is de min vanaf de wisseldecoder? 0- of 0-E?

Met vriendelijke groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 December 2010, 20:36:45 door Berttrein »

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2010, 21:19:19 »
Een trafo geeft toch altijd wisselstroom anders is het een regelbare gestabiliseerde voeding.
Dito

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2010, 21:32:16 »
@Berttrein, als je een Fleischmann trafo gebruikt dan moet je aansluiten aan de klemmen die normaal naar de rails gaan (bij een analoge baan)
Welke klem de E is, dat hangt er vanaf naar welke kant je de knop draait. De E is de min.
En op de wisseldecoder is de 0-E de min. Is verder een kwestie van gewoon proberen, als het verkeerdom zit werkt het niet, maar er gaat ook niks stuk.

@Dito, je hebt gelijk dat een trafo wisselspanning geeft. Maar bij een trafo voor een analoge gelijkstroombaan zit er achter een van de trafowikkelingen een gelijkrichter, waardoor er gelijkspanning uit komt. Die is wel regelbaar, maar niet gestabiliseerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2010, 21:58:31 »
Berttrein spreekt van bezetmelders 5212 maar dit is toch  een dcc magneetartikel decoder engeen bezetmelder.
Dito

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2010, 23:55:30 »
Daar had ik overheen gekeken. Maar in een later bericht heeft hij het wel over een wisseldecoder.
Dus die bezetmelder zal wel een vergissing zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2010, 19:18:45 »
Hallo Klaas en Dito,

Het gaat inderdaad om een wisseldecoder (sorry voor de verwarring). Ik sluit de uitgangen dus gewoon aan op de rijstroom van een analoge trafo fleischmann. Belangrijk om te horen dat het niet uitmaakt hoe je ze aansluit en dat er niets kapot gaat als ik het omdraai (daar was ik dus bang voor!).

Ik kan weer een stap verder. Dank allen!

Groeten Bert

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2010, 17:25:35 »
Dag Bert,

Hier ook nog een kleine aanvulling:  ;)

Misschien is het nog wel een idee, om een Powermodul tussen je voedingsstroom te zetten. Ik maak zelf gebruik van dubbele wissels op een aansluiting, omdat deze toch tegelijk moeten overgaan. Dan is het handig, om voor de zekerheid wat extra power te hebben, zodat je wissels zeker omgaan (ik gebruik trouwens de aandrijving van Fleischmann).

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 24 December 2010, 17:30:54 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...