Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:37:41
Roco 21026 werkt niet goed door Rico [momfer]
Vandaag om 10:35:16
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 10:34:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door spoorijzer
Vandaag om 10:31:37
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:26:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:19:20
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 10:04:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:39:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 08:05:11
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 07:29:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
  

Auteur Topic: Aansluiten bedrading Viessmann 5212  (gelezen 5126 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Gepost op: 14 December 2010, 21:53:33 »
Hallo,

Ik ben bezig met het aansluiten van een aantal viessmann bezetmelders 5212. Ik heb de uitgangen J en K aangesloten op de digitale spanning (waarbij bruin K de massa draad is) en moet nu de decoders aansluiten op een gewone trafo. In de handleiding staat netjes dat je op de andere twee aansluitingen (0- en 0-E)  de andere draden moet aansluiten. Maar op welke uitgang van de analoge trafo moet ik dan deze twee aansluiten? In de handleiding staat er bij het ene draadje een + 16v met een trein (dus op de gele uitgang met rijstroom?) en op de andere staat een - AC/DC.
Wie kan mij zeggen wat de juiste aansluiting is. Ik ben nogal een leek met electronica en wil de boel niet opblazen!

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Mvgr bert
« Laatst bewerkt op: 14 December 2010, 21:55:18 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletters voorzien. »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2010, 22:07:57 »
Bert,

Je kan de 5212 zowel met wisselstroom als met gelijkstroom 16V voeden.
Dus maak je keuze zou ik zeggen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2010, 22:12:29 »
Hallo Sander,

Dank voor je reactie maar als leek zegt mij dat nog niets. Betekent het dat ik beide draden aan zowel de uitgang van de rijspanning of beide draden aan de aansluiting van de wissels op de transformator kan aansluiten?

Of moet ik een draadje naar het rijgedeelte en een naar de wisselaansluiting doen?

Wederom dank!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2010, 23:16:08 »
Bert,

of beide draden naar de gelijkstroom kant (rijspanning), of bijde draden naar de wisselstroomkant (wissel aansluitingen).
AC en DC nooit door elkaar gebruiken, zeker niet wanneer je een leek bent, uiteraard met alle respect.

TIP: pak de wisselstroom kant. Die is constant, de rijspanning kan om wat voor een reden dan ook veranderen (denk aan verdraaien van de rijknop)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2010, 00:11:53 »
In de handleiding staat toch een aanbeveling om met gelijkspanning te voeden voor een optimaal resultaat.
Denk er dan wel aan dat de min op de E bus moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2010, 20:21:30 »
Hallo,

Ok, of of dus. Helder. Maar wat is dan de E bus op een fleischmann trafo als je gelijkspanning gebruikt (dus de railaansluitingskant)? En wat is de min vanaf de wisseldecoder? 0- of 0-E?

Met vriendelijke groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 December 2010, 20:36:45 door Berttrein »

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2010, 21:19:19 »
Een trafo geeft toch altijd wisselstroom anders is het een regelbare gestabiliseerde voeding.
Dito

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2010, 21:32:16 »
@Berttrein, als je een Fleischmann trafo gebruikt dan moet je aansluiten aan de klemmen die normaal naar de rails gaan (bij een analoge baan)
Welke klem de E is, dat hangt er vanaf naar welke kant je de knop draait. De E is de min.
En op de wisseldecoder is de 0-E de min. Is verder een kwestie van gewoon proberen, als het verkeerdom zit werkt het niet, maar er gaat ook niks stuk.

@Dito, je hebt gelijk dat een trafo wisselspanning geeft. Maar bij een trafo voor een analoge gelijkstroombaan zit er achter een van de trafowikkelingen een gelijkrichter, waardoor er gelijkspanning uit komt. Die is wel regelbaar, maar niet gestabiliseerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2010, 21:58:31 »
Berttrein spreekt van bezetmelders 5212 maar dit is toch  een dcc magneetartikel decoder engeen bezetmelder.
Dito

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2010, 23:55:30 »
Daar had ik overheen gekeken. Maar in een later bericht heeft hij het wel over een wisseldecoder.
Dus die bezetmelder zal wel een vergissing zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2010, 19:18:45 »
Hallo Klaas en Dito,

Het gaat inderdaad om een wisseldecoder (sorry voor de verwarring). Ik sluit de uitgangen dus gewoon aan op de rijstroom van een analoge trafo fleischmann. Belangrijk om te horen dat het niet uitmaakt hoe je ze aansluit en dat er niets kapot gaat als ik het omdraai (daar was ik dus bang voor!).

Ik kan weer een stap verder. Dank allen!

Groeten Bert

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Aansluiten bedrading Viessmann 5212
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2010, 17:25:35 »
Dag Bert,

Hier ook nog een kleine aanvulling:  ;)

Misschien is het nog wel een idee, om een Powermodul tussen je voedingsstroom te zetten. Ik maak zelf gebruik van dubbele wissels op een aansluiting, omdat deze toch tegelijk moeten overgaan. Dan is het handig, om voor de zekerheid wat extra power te hebben, zodat je wissels zeker omgaan (ik gebruik trouwens de aandrijving van Fleischmann).

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 24 December 2010, 17:30:54 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...