Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Trapwissel  (gelezen 4957 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Trapwissel
« Gepost op: 06 December 2010, 14:55:20 »
Hoi,
Voor mijn laatste project "achter de dijk" zoek ik informatie over de bedieningselementen van trapwissels. Heeft iemand er goede foto's, afmetingen en of tekeningen van? Voor wie ze niet kent, trapwissels zijn "handbediende" wissels, die met een soort trapmechanisme omgezet kunnen worden. Arbotechnisch mogen de oude handwisselstellers kennelijk niet meer. Op foto´s uit moderne tijden zie je wel eens van die grijze kasten naast een wissel staan. Die dus. Helaas (in dit geval), ligt het accent meestal po de trein en zijn die kastjes meestal slecht zichtbaar. Rondzoeken op www heeft me ook nog niet veel opgeleverd. Ook de site van Nico Spilt niet, voordat je me daar naar wilt verwijzen  ;D.

Groeten,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 06 December 2010, 16:45:26 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:trapwissel
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2010, 15:05:24 »
Is dat geen pompwissel wat je bedoelt?
Trapwissels ken ik eigenlijk alleen in de betekenis van kickswitch, en dat zijn hand (voet)bediende wissels bij smalspoor, ver voor het ARBO-tijdperk.
No dress rehearsel, this is our life.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re:trapwissel
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2010, 15:09:46 »
Een trapwissel, is inderdaad een met een voetpedaal bediend wissel, wat veelal trapwissel
wordt genoemd, werkt middels oliedruk zover ik weet, en met de hand zet je het ventiel om zodat
het wissel in de juiste richting wordt omgezet.
Deze wisselstellers worden steeds vaker vervangen door een bromwissel waarbij slechts
een knopje bediend hoeft te worden.

(c) Nico Spilt:



En één foto op www.verlatenspoor.nl



Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:trapwissel
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2010, 15:54:13 »
Hoi Robbert Jan,
Deze bedoel ik inderdaad. De bovenste foto ken ik. De maten laten zich er misschien wel uit afleiden. Wat deze foto echter mist, zoals alle die ik tot nu toe ken, is de achterkant. Dat witte ding (wat is dat, het pedaal?) heb ik nog nooit frontaal gezien.
Marc,kan best zijn dat het een pompwissel is. Ik ken alleen de naam trapwissel, maar ik laat me graag verbeteren.

Groeten,

Gerard

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:trapwissel
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2010, 16:04:46 »
''Dat witte ding'' is het gewicht als ik me niet vergis, die gooit de wissel werkelijk om. Tijdens het pompen draait ''het witte ding'' verticaal en valt daarna de andere kant uit waardoor de wisseltong om gaat.

Gr. Rick

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re:trapwissel
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2010, 16:20:40 »
Het witte ding, is inderdaad een gewicht, en standaanwijzer, zoals ook op
een handwissel. Deze wordt daar een "kloot" genoemd.

Het voetpedaal zit aan de zijkant van de kast gemonteerd, bij beide foto's
aan de rechterkant, deze is pakweg 40 cm lang.

De bedieningshandel voor het ventiel is bij de bovenste foto goed te zien, bij
de onderste zit deze er niet meer op maar de opening is er nog wel.
Deze handel is pakweg 20 cm lang met een zwarte kunststof bol aan het uiteinde.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Trapwissel
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2010, 22:44:23 »
Dat witte ding geeft ook de stand van de wissel aan.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Trapwissel
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2010, 08:59:05 »
Hoi,
Ik heb wat zitten meten en een schatting gemaakt van de afmetingen van de bedieningskast. Ik kom op een hoogte van 1,5 meter en een breedte van 40 cm. Het witte ding zal zo'n 75 cm zijn. Het rooster schat ik op 1 x 1 meter. Wat ik mis zijn de diepte van de kast, de plek van het pedaal en de bevestiging van het witte ding. Heeft er iemand meer informatie voor me, ik zou bij mij in de buurt niet weten waar ik trapwissels kan vinden, om ze zelf eens te fotograferen.

Groeten,

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re:Trapwissel
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2010, 09:33:34 »
De diepte van de kast is gelijk aan de breedte. Het is een vierkant ding.
Hier in de buurt, in het Sloegebied, moeten een paar van die dingen staan, of in ieder geval hebben ze er gestaan.
Voor de rest heb ik geen antwoorden op je vragen, want ik heb deze dingen nooit gefotografeerd of opgemeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Trapwissel
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2010, 11:05:45 »
Zie http://www.nicospilt.com/index_Roosendaal.htm voor een foto waarop de handel zichtbaar is.
1.5 meter hoogte is veel te veel... Iets van 1 meter tot 1,2 meter t.o.v. bovenkant rooster lijkt mij beter. Breedte kast zal circa 30 cm zijn
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Trapwissel
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2010, 14:19:41 »
Beste Klaas en JAB,
Dank voor jullie reactie. Ik heb vanochtend nog een tijdje zitten zoeken, en nog wat plaatjes gevonden op een site waarvan ik nu even de naam kwijt ben. In elk geval met veel plaatjes van Delfzijl, en daar kwamen nog een paar bruikbare foto's uit. Ik was na nog wat meet- en rekenwerk naar aanleiding van die foto's ook tot de conclusie gekomen dat 0,3 x 0,3 x 1meter een realistischer schatting van de afmetingen is, maar ik ben blij dat jij dat ook zo inschat, JAB. Ik ga nu maar eens een eenvoudig modelletje proberen te maken van wat styreenrestjes. Zodra ik iets heb wat enigszins de toets der kritiek kan doorstaan, zal ik een plaatje posten. Kan een tijdje duren, gezien mijn bouwtempo...

Groeten,

Gerard

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Trapwissel
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2010, 14:24:42 »
Als je wil, kan ik er morgen eentje voor je opmeten...
Vriendelijke groet, Servé.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2161
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:Trapwissel
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2010, 14:38:18 »
Beste Servé,
Als dat zou kunnen, ben ik je zeer dankbaar.

Groeten,

Gerard

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Trapwissel
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2010, 14:57:36 »
Dan doe ik dat morgen even ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Trapwissel
« Reactie #14 Gepost op: 21 December 2010, 12:57:49 »
Het heeft wat langer geduurd :-[
Maar hier zijn ze dan:

De dikte van het aanwijs-pijltje en de dikte van het plaatje waar je je voet op zet is plaatstaal-dikte, dus ongeveer 0.2 cm.

Alles is in cm!

Servé
Vriendelijke groet, Servé.