Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:03:40
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein
door
VictorPM
Vandaag
om 14:45:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 14:41:26
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
bask185
Vandaag
om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn
door
hervé
Vandaag
om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer
door
008200
Vandaag
om 14:10:24
Rails roestig verven
door
EddyK
Vandaag
om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:20:53
US diorama in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend
door
RobVille
Vandaag
om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:21:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400
door
DV modelspoor
Vandaag
om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m
door
Krommert
Vandaag
om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
MOVisser
Vandaag
om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
Vandaag
om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 08:10:27
IJken van locomotieven
door
Frank 123
Vandaag
om 06:51:27
20 jaar BNLS
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 00:00:55
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Appeldoren, een reis door ruimte en tijd (gelezen 29345 keer)
Thijs1271
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
«
Reactie #15 Gepost op:
12 December 2010, 22:24:48 »
Ik denk dat heel veel modelspoorders dezelfde dilemma's hebben. Er is binnen elke thema zoveel te krijgen.
Ik stam ook nog uit de tijd dat er alleen Duits materieel te krijgen was. En zie dat er nu (gelukkig) heel veel echte Nederlandse modellen zijn. De keuze is reuze.
Wil je je echt aan je thema houden dan moet je kiezen, anders is een freelance baan ook het overwegen waard. Rijden met wat je mooi vindt. Is ook leuk hoor!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee :-)
SCO
«
Reactie #16 Gepost op:
13 December 2010, 17:02:49 »
Hallo allemaal,
De laatste keer ging het over (niet kunnen) kiezen. Toen ik het ontwerp voor Appeldoren maakte, had ik 9 (!) scenario's in gedachte, die ik met dit station kon uitbeelden. Dat kon een leuke reis door ruimte en tijd worden, maar de kans dat ik in een kringetje (o.k. ovaaltje
) zou blijven ronddraaien was levensgroot aanwezig.
Thijs1271 merkte terecht op dat je óf echt moet kiezen voor een thema of anders gewoon moet rijden met wat je mooi vindt. Ook leuk! Maar tijdens het opstarten van dit draadje werd het me langzamerhand toch duidelijker, waar de reis heen zou gaan.
Eerst als "voorbereiding" op de reis even de huidige situatie in Appeldoren.
Dit is het schaduwstation. De voorste 5 opstelsporen zijn al in bedrijf. Met behulp van Koploper kan ik 5-6 treinen in 1 richting laten rijden. De wachttijd en frequentie worden door Koploper bepaald. Dat houdt in, dat stoptreinen vaak rijden, intercities minder vaak en met een stopkans in App. van 50%, goederentreinen al minder vaak en de VAM-trein maar af en toe.
De linker inrit. Links het schaduwstation. Dit wordt later uiteraard overdekt.
Van links naar rechts het eilandperron met perronspoor, het doorgaande spoor en een kort perronspoor met het (denkbeeldige) stationsgebouw.
Zie boven, alleen nu van rechts naar links.
De rechter uitrit met de IC uit Berlijn. De werkzaamheden rond Appeldoren zullen trouwens ook een aantal verbeter-/ pimpacties van materieel omvatten. Hieronder bijv. de Koploper.
Ook al staat het eerste reisdoel vast, toch zijn er nog heel wat vragen en onduidelijkheden. Natuurlijk ga ik eerst de zoekfunctie gebruiken, maar ik hoop, dat ik ook een beroep mag doen op jullie kennis/ ideëen.
Zo, de volgende keer gaan we echt op reis!
Ed S.
SCO
«
Reactie #17 Gepost op:
16 December 2010, 19:47:03 »
REIS I: APPELDOREN - DUITSLAND anno 2000
Appeldoren is een middelgrote stad aan een dubbelsporige, redelijk drukke hoofdlijn over de Veluwe. In het verleden was het ook het begin-/ eindpunt van enkele zijlijnen. Omstreeks 1970 werden die allemaal gesloten. Daarop werd het sporenplan van App. sterk vereenvoudigd. Eén van de zijlijnen is inmiddels weer in gebruik als museumlijn. Er is zelfs weer sprake van een bescheiden goederenvervoer!
De aanbesteding van een tweede zijlijn is inmiddels rond. Helaas stelde de provincie weer zoveel eisen, dat de winnaar, Syntus, er niet in slaagde de dienst al per 12 december op te starten.
Op dit moment is de dienstuitvoering rommelig. Dat ligt niet alleen aan het winterweer. Er wordt druk aan de lijn gewerkt. Op een naburig knooppunt zijn tijdens het rangeren enkele Fccppss-en ontspoord. Daarbij zijn enkele bovenleidingportalen vakkundig onderuitgehaald. Elektrische tractie is even niet mogelijk.
Railion had er niet veel problemen mee. De kolentreinen reden toch al met een span 6400-en.
De stoptreindienst was een groter probleem. NSR had geen Buffels beschikbaar. Toen bleken de vriendschappelijke kontakten met de museumlijn erg handig. Tot de Kerstritten hadden die toch niet veel te doen. De Inspectie verleende ontheffing voor het rijden zonder ATB en zo zagen verbaasde reizigers in plaats van een Plan V een BR 64 met een aantal Blokkendozen voorrijden.
Zelfs de Oosterburen handelden voor hun doen onburocratisch. Een treindienstleider herinnerde zich dat de Berlijn-treinen ooit waren omgeleid en toen door Ludmilla's werden getrokken. Enfin, slechts 20 telefoontjes later was het rond. Deze IC's werden zelfs voor binnenlands verkeer toegelaten.
Tussen deze onrust door wordt er in App druk gebouwd. Het perron is aan de beurt. Het moet worden opgehoogd en verlengd. De aannemers doen hun best om deze klus voor de feestdagen af te ronden.
Ed S.
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
«
Reactie #18 Gepost op:
16 December 2010, 22:06:37 »
Hoi, Ed
Het tijdperkprobleem kan ik me voorstellen. Voor mijn eigen baan had ik zo bedacht:
ik maak 'm in de '85 stijl
. Wat let ons om met een paar simpele ingrepen zoals het omzetten van oudere of nieuwere voertuigen, en bijvoorbeeld de huizen die toch ook veelal nog steeds bestaan en straatinterieur een tijdelijke stap terug in de tijd te doen.
Voorwaarde een goed schaduwstation of goede vitrine.
Ik bedoel dus als je hiervan dan fotootjes op het forum zou plaatsen kun je toch af en toe eens van tijdperk wisselen.
Ik zou bv een blokkendoos ipv plan V ook mooi vinden op de baan.
Groeten Koen
«
Laatst bewerkt op: 16 December 2010, 22:09:55 door KoenF
»
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
«
Reactie #19 Gepost op:
16 December 2010, 22:15:55 »
Ga je trouwens ook eletrificeren???
Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles
Matthijs van Heijningen
«
Reactie #20 Gepost op:
16 December 2010, 22:19:48 »
Hoe heb je het ballasten gedaan van de rails??? Alvast bedankt
r.hoolsema
«
Reactie #21 Gepost op:
16 December 2010, 22:49:02 »
Wat een interessante baan zeg. ben dus niet de enige met een baan in de woonkamer. Ga je zeker volgen. This allemaal zeer interessant
Trouwens die duitse rijtuigen heeft dat ook zo gereden hier in Nederland?
mvg
Reinder
MÄRKLIN
Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers
SCO
«
Reactie #22 Gepost op:
17 December 2010, 18:08:48 »
@ KoenF
Het is inderdaad de bedoeling om op mijn baan "op reis te gaan" door
verschillende tijdperken en delen van Nederland.
De eerste reis heeft als thema: "Appeldoren-Duitsland anno 2000". Maar ik kan alvast verklappen, dat we ook het westen van het land en zelfs enkele grensstations zullen aandoen. En de baan zal ook ooit groen-rood-blauw kleuren. Volgens mij kan dat geloofwaardig met dit plan.
Zoals je ziet is de baan nog erg kaal. Binnenkort worden de eerste seinen geplaatst en allerlei attributen die bij het spoor horen: schakelkasten, "potjes" enz. In het draadje van Fissy over "Gouda in H0" gaat het op dit moment ook daarover. Erg nuttig!
Mijn inspiratiebron voor de eerste reis is Apeldoorn.
Hier zie je de westelijke uitrit (1995). Rechts vertrekt de IC van spoor 3, links "vlucht" de DEII van spoor 4, om kop te maken en daarna van spoor 3 weer naar Zutphen te vertrekken. Interessant voor mij: De reizigers bereiken via een overpad het eilandperron, en ook de oude vakwerkmast.
Hier de oostzijde. Links het VSM-perron. Interessant voor mij: De perronkap, oude bovenleidingmast en het museumgebeuren.
De stoomloks verzamelen zich om met zijn tienen plus de Oostenrijkers en Blokkendozen de laatste zaterdag-slag naar Beekbergen te maken. Tegenwoordig zijn er mensen die dit te gevaarlijk vinden (zucht). Interessant: Je kan hier stoomloks van de BR 01-10, 23, 24, 38, 41, 44, 50, 52, 64, 65, 78 en 80 inzetten.
Herinnert u zich déze nog.og..og..og.? Doorkomst over spoor 2. Het achterste spoor (1) heeft tegenwoordig een lang perron voor de IC's.
Waarom deze foto's? Ze bevatten allemaal elementen die ik op mijn baan ook wil. Maar ga nu niét over enige tijd deze foto's vergelijken met mijn baan, want nogmaals:
Appeldoren is géén Apeldoorn.
Wel zullen enkele elementen in verschillende kombinatie op mijn baan voorkomen:
Reis 1: Overpad, kort perron, oude bovenleiding
Reis X: Tunnel, lang perron, moderne bovenleiding
Reis Y: Tunnel, andere perronoverkapping .............. ( Laat je verrassen!)
Vraag 2 : Wordt er ge-electrificeerd? Ja!
@Matthijs
De rails zijn op tapijtplakband geplakt en voorzien van een laagje Woodland Scenics bruine ballast. Daarna enkele lagen Tamiya AS-22 (dark earth) erover. Het spuitwerk heb ik grotendeels in de tuin gedaan. Het resultaat is een egaal bruin
ballastbed
inclusief rails. Ondanks regelmatig stofzuigen blijkt het niet nodig de zaak nog meer te fixeren. De geluidsproductie is niet veel groter dan bij onbehandelde K-rails. (Hoera!)
Je ziet dat de ballast niet tot de bovenkant van de dwarsliggers komt. Ik ben jaloers op al diegenen die een perfect ballastbed met allerlei kleurnuances kunnen realiseren, maar dit is voor mij voldoende ( en misschien wel het maximaal haalbare
)
Bij wissels (met beweegbaar puntstuk) ben ik uiteraard spaarzaam met ballast.
@r.hoolsema
In 1995 heeft de
BR 234
heel kort wegens een omleiding de
IR/IC-trein naar Berlijn
door Nederland getrokken. De 234 is een snellere uitvoering van de "gewone" 232. Later zijn een aantal loks weer teruggebouwd naar de serie 232 9. En laten dat nou net de loks zijn die later voor Railion in ons land o.a. de staaltreinen reden. Op mijn baan trekt de R* 232 909 deze IC. (A-AR-B-B-B-B) . Moet kunnen toch?
Je vindt o.a. op de site van Nico Spilt 2 foto's van deze trein in Utrecht (Bij de rubriek "DR V300 Russenschreck").
M.vr.gr. Ed Scholten
SCO
«
Reactie #23 Gepost op:
20 December 2010, 16:31:56 »
Hallo allemaal,
De dienstuitvoering in Appeldoren is weer redelijk normaal. Zolang Utrecht bereikbaar is pendelen de Koplopers als vanouds weer tussen het oosten van het land en de randstad. Wel is de frequentie gehalveerd.
De werkzaamheden aan het perron hebben ondanks het winterweer niet stilgelegen.
Nog net voor de ergste sneeuwval is een grote hoeveelheid zand voor de verlenging van het perron aangevoerd en gelost. Na de verlenging moeten treinen van 7 bakken ICM of 6 rijtuigen plus lok langs het perron passen.
De samenwerking met de collega's van de VSM tijdens de nooddienstregeling was zo soepel verlopen, dat opnieuw hun hulp werd ingeroepen. En zo is hun 2400 nu druk in de weer met de lege zandwagens.
De constructie van de perronoverkapping bleek in een slechtere conditie dan gedacht en dus moest deze tijdelijk verwijderd worden. De reizigers zijn hier uiteraard niet erg blij mee, maar de komende dagen wordt er gelukkig weinig sneeuw verwacht.
De onderzijde van het perron is nog niet af. Zo wordt bijv. de dikte van de rand nog -optisch- verkleind. Waarom dan zo dik? Vanwege de stabiliteit!
Voor volgende reizen moet de "perronplaat" namelijk kunnen worden uitgewisseld, inclusief verlichting, overkapping, bankjes enz.
De perronwand zal in de huidige situatie bestaan uit de gebruikelijke betonnen elementen. Bij volgende reizen kan het ook een stenen muurtje zijn.
De volgende keer de verdere ontwikkelingen rond het perron. Het is nog steeds de bedoeling, het eilandperron in hoofdlijnen voor de Kerstdagen klaar te hebben. De aannemer doet zijn best en, ijs en weder dienende, zou dat best eens kunnen lukken.
M.vr.gr. Ed S
SCO
«
Reactie #24 Gepost op:
20 December 2010, 20:00:33 »
ONLANGS GESPOT ..... EN GEFOTOGRAFEERD
in Appeldoren .......
Totaal onverwacht, dus niet helmaal scherp!
M.vr.gr. Ed S.
tinus
«
Reactie #25 Gepost op:
20 December 2010, 20:01:03 »
Tinus.
SCO
«
Reactie #26 Gepost op:
01 January 2011, 18:49:35 »
DE BESTE WENSEN VOOR 2011 ALLEMAAL!
Het nieuwe modelspoorjaar is voor de NL-rijders onder ons in elk geval al goed begonnen. Een BNLX-hondekop, GTW2/6, G1206 Portfeeders en ACTS-189 zijn de oogst van de eerste dag van het nieuwe jaar!
In Appeldoren was het de afgelopen week erg rustig. Er zijn nog maar enkele stille getuigen van de voorbije feestdagen.
Aannemer Spoormans heeft woord gehouden en het eilandperron in ruwbouw nog voor de Kerst opgeleverd. Dat leverde hem natuurlijk een fikse bonus op, die hij uiteraard meteen onder zijn personeel verdeelde, zodat iedereen tevreden naar huis kon om van zijn vrije dagen te genieten.
De overkapping is verlaagd en moet nog geschilderd worden. De dakbedekking wordt nog "vernederlandst".
Dat laatste geldt ook voor de spoorboom van het overpad. Het is de bedoeling dat deze voor andere "reizen" snel verwijderd kan worden (toegang tot perron via een tunnel) of vervangen door knipperlichten (beveiliging dienst-overpad).
In ieder geval staan de reizigers nu droog, hetgeen wel prettig is nu de dienstregeling is uitgedund en er de komende weken met kortere treinen wordt gereden.
De volgende update is gepland voor komend weekend. De goede voornemens zijn: verder bouwen aan het perron en de afronding van de TTA aan de Koploper (verlichting en doorkijk motorwagen). Maar misschien vind ik iets anders nog véél leuker. We zien wel.
M.vr.gr. Ed S.
MathynK
«
Reactie #27 Gepost op:
01 January 2011, 19:58:04 »
Wat spook jij met die koploper uit waardoor de doorkijk er wel is??
Leuke baan heb je
Vooral het idee om verschillende jaartallen en plekken uit te beelden
vind ik een erg leuk en gedurfd idee. Ik blijf je volgen!
En ja wat wil je nog meer.. Midden in de huiskamer!!
Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
theokersten
«
Reactie #28 Gepost op:
01 January 2011, 20:34:06 »
erg mooi zeg.
en dat in jou huiskamer.
mijn vrouw ziet me al aankomen.
alle gekheid op een stokje,het is en blijft apart en mooi.
gr.theo kersten
ib-basic.
liefhebber ho en grootspoor
Bram w
«
Reactie #29 Gepost op:
01 January 2011, 20:45:46 »
Ik heb het mijn vrouw laten zien ze vondt het heel mooi,maar toen ik zei is ook leuk hier in de kamer. Toen keek ze heel bedenkelijk,en vroeg of ik al een logeer adres had.
groet Bram.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende