Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:41:26
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
  

Auteur Topic: Appeldoren, een reis door ruimte en tijd  (gelezen 29343 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #15 Gepost op: 12 December 2010, 22:24:48 »
Ik denk dat heel veel modelspoorders dezelfde dilemma's hebben. Er is binnen elke thema zoveel te krijgen.
Ik stam ook nog uit de tijd dat er alleen Duits materieel te krijgen was.  En zie dat er nu (gelukkig) heel veel echte Nederlandse modellen zijn. De keuze is reuze.
Wil je je echt aan je thema houden dan moet je kiezen, anders is een freelance baan ook het overwegen waard. Rijden met wat je mooi vindt. Is ook leuk hoor!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

SCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2010, 17:02:49 »
Hallo allemaal,

De laatste keer ging het over (niet kunnen) kiezen. Toen ik het ontwerp voor Appeldoren maakte, had ik 9 (!) scenario's in gedachte, die ik met dit station kon uitbeelden. Dat kon een leuke reis door ruimte en tijd worden, maar de kans dat ik in een kringetje (o.k. ovaaltje  ::)) zou blijven ronddraaien was levensgroot aanwezig.
Thijs1271 merkte terecht op dat je óf echt moet kiezen voor een thema of anders gewoon moet rijden met wat je mooi vindt. Ook leuk! Maar tijdens het opstarten van dit draadje werd het me langzamerhand toch duidelijker, waar de reis heen zou gaan.

Eerst als "voorbereiding" op de reis even de huidige situatie in Appeldoren.



Dit is het schaduwstation. De voorste 5 opstelsporen zijn al in bedrijf. Met behulp van Koploper kan ik 5-6 treinen in 1 richting laten rijden. De wachttijd en frequentie worden door Koploper bepaald. Dat houdt in, dat stoptreinen vaak rijden, intercities minder vaak en met een stopkans in App. van 50%, goederentreinen al minder vaak en de VAM-trein maar af en toe.



De linker inrit. Links het schaduwstation. Dit wordt later uiteraard overdekt.



Van links naar rechts het eilandperron met perronspoor, het doorgaande spoor en een kort perronspoor met het (denkbeeldige) stationsgebouw.



Zie boven, alleen nu van rechts naar links.



De rechter uitrit met de IC uit Berlijn. De werkzaamheden rond Appeldoren zullen trouwens ook een aantal verbeter-/ pimpacties van materieel omvatten. Hieronder bijv. de Koploper.



Ook al staat het eerste reisdoel vast, toch zijn er nog heel wat vragen en onduidelijkheden. Natuurlijk ga ik eerst de zoekfunctie gebruiken, maar ik hoop, dat ik ook een beroep mag doen op jullie kennis/ ideëen.

Zo, de volgende keer gaan we echt op reis!

Ed S.





SCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2010, 19:47:03 »
REIS I: APPELDOREN - DUITSLAND anno 2000

Appeldoren is een middelgrote stad aan een dubbelsporige, redelijk drukke hoofdlijn over de Veluwe. In het verleden was het ook het begin-/ eindpunt van enkele zijlijnen. Omstreeks 1970 werden die allemaal gesloten. Daarop werd het sporenplan van App. sterk vereenvoudigd. Eén van de zijlijnen is inmiddels weer in gebruik als museumlijn. Er is zelfs weer sprake van een bescheiden goederenvervoer!
De aanbesteding van een tweede zijlijn is inmiddels rond. Helaas stelde de provincie weer zoveel eisen, dat de winnaar, Syntus, er niet in slaagde de dienst al per 12 december op te starten.

Op dit moment is de dienstuitvoering rommelig. Dat ligt niet alleen aan het winterweer. Er wordt druk aan de lijn gewerkt. Op een naburig knooppunt zijn tijdens het rangeren enkele Fccppss-en ontspoord. Daarbij zijn enkele bovenleidingportalen vakkundig onderuitgehaald. Elektrische tractie is even niet mogelijk.

Railion had er niet veel problemen mee. De kolentreinen reden toch al met een span 6400-en.



De stoptreindienst was een groter probleem. NSR had geen Buffels beschikbaar. Toen bleken de vriendschappelijke kontakten met de museumlijn erg handig. Tot de Kerstritten hadden die toch niet veel te doen. De Inspectie verleende ontheffing voor het rijden zonder ATB en zo zagen verbaasde reizigers in plaats van een Plan V een BR 64 met een aantal Blokkendozen voorrijden.



Zelfs de Oosterburen handelden voor hun doen onburocratisch. Een treindienstleider herinnerde zich dat de Berlijn-treinen ooit waren omgeleid en toen door Ludmilla's werden getrokken. Enfin, slechts 20 telefoontjes later was het rond. Deze IC's werden zelfs voor binnenlands verkeer toegelaten.




Tussen deze onrust door wordt er in App druk gebouwd. Het perron is aan de beurt. Het moet worden opgehoogd en verlengd. De aannemers doen hun best om deze klus voor de feestdagen af te ronden.

Ed S.




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2010, 22:06:37 »
Hoi, Ed

Het tijdperkprobleem kan ik me voorstellen. Voor mijn eigen baan had ik zo bedacht: ik maak 'm in de '85 stijl. Wat let ons om met een paar simpele ingrepen zoals het omzetten van oudere of nieuwere voertuigen, en bijvoorbeeld de huizen die toch ook veelal nog steeds bestaan en straatinterieur een tijdelijke stap terug in de tijd te doen.
Voorwaarde een goed schaduwstation of goede vitrine. (y)
Ik bedoel dus als je hiervan dan fotootjes op het forum zou plaatsen kun je toch af en toe eens van tijdperk wisselen.
Ik zou bv een blokkendoos ipv plan V ook mooi vinden op de baan.

Groeten Koen :D
« Laatst bewerkt op: 16 December 2010, 22:09:55 door KoenF »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #19 Gepost op: 16 December 2010, 22:15:55 »
Ga je trouwens ook eletrificeren???


Gr Koen
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #20 Gepost op: 16 December 2010, 22:19:48 »
Hoe heb je het ballasten gedaan van de rails??? Alvast bedankt  (y)

r.hoolsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #21 Gepost op: 16 December 2010, 22:49:02 »
Wat een interessante baan zeg. ben dus niet de enige met een baan in de woonkamer. Ga je zeker volgen. This allemaal zeer interessant

Trouwens die duitse rijtuigen heeft dat ook zo gereden hier in Nederland?

mvg
Reinder
MÄRKLIN Door zijn technische perfectie. Het meest ideale fabrikaat voor fijnproevers

SCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #22 Gepost op: 17 December 2010, 18:08:48 »
@ KoenF
Het is inderdaad de bedoeling om op mijn baan "op reis te gaan" door verschillende tijdperken en delen van Nederland.
De eerste reis heeft als thema: "Appeldoren-Duitsland anno 2000". Maar ik kan alvast verklappen, dat we ook het westen van het land en zelfs enkele grensstations zullen aandoen. En de baan zal ook ooit groen-rood-blauw kleuren. Volgens mij kan dat geloofwaardig met dit plan.
Zoals je ziet is de baan nog erg kaal. Binnenkort worden de eerste seinen geplaatst en allerlei attributen die bij het spoor horen: schakelkasten, "potjes" enz. In het draadje van Fissy over "Gouda in H0" gaat het op dit moment ook daarover. Erg nuttig!
Mijn inspiratiebron voor de eerste reis is Apeldoorn.



Hier zie je de westelijke uitrit (1995). Rechts vertrekt de IC van spoor 3, links "vlucht" de DEII van spoor 4, om kop te maken en daarna van spoor 3 weer naar Zutphen te vertrekken. Interessant voor mij: De reizigers bereiken via een overpad het eilandperron, en ook de oude vakwerkmast.



Hier de oostzijde. Links het VSM-perron. Interessant voor mij: De perronkap, oude bovenleidingmast en het museumgebeuren.



De stoomloks verzamelen zich om met zijn tienen plus de Oostenrijkers en Blokkendozen de laatste zaterdag-slag naar Beekbergen te maken. Tegenwoordig zijn er mensen die dit te gevaarlijk vinden (zucht). Interessant: Je kan hier stoomloks van de BR 01-10, 23, 24, 38, 41, 44, 50, 52, 64, 65, 78 en 80 inzetten.



Herinnert u zich déze nog.og..og..og.? Doorkomst over spoor 2. Het achterste spoor (1) heeft tegenwoordig een lang perron voor de IC's.

Waarom deze foto's? Ze bevatten allemaal elementen die ik op mijn baan ook wil. Maar ga nu niét over enige tijd deze foto's vergelijken met mijn baan, want nogmaals: Appeldoren is géén Apeldoorn.

Wel zullen enkele elementen in verschillende kombinatie op mijn baan voorkomen:
Reis 1: Overpad, kort perron, oude bovenleiding
Reis X: Tunnel, lang perron, moderne bovenleiding
Reis Y: Tunnel, andere perronoverkapping .............. ( Laat je verrassen!)

Vraag 2 : Wordt er ge-electrificeerd?  Ja!

@Matthijs
De rails zijn op tapijtplakband geplakt en voorzien van een laagje Woodland Scenics bruine ballast. Daarna enkele lagen Tamiya AS-22 (dark earth) erover. Het spuitwerk heb ik grotendeels in de tuin gedaan. Het resultaat is een egaal bruin ballastbed inclusief rails. Ondanks regelmatig stofzuigen blijkt het niet nodig de zaak nog meer te fixeren. De geluidsproductie is niet veel groter dan bij onbehandelde K-rails. (Hoera!)
Je ziet dat de ballast niet tot de bovenkant van de dwarsliggers komt. Ik ben jaloers op al diegenen die een perfect ballastbed met allerlei kleurnuances kunnen realiseren, maar dit is voor mij voldoende ( en misschien wel het maximaal haalbare  ::))
Bij wissels (met beweegbaar puntstuk) ben ik uiteraard spaarzaam met ballast.

@r.hoolsema
In 1995 heeft de BR 234 heel kort wegens een omleiding de IR/IC-trein naar Berlijn door Nederland getrokken. De 234 is een snellere uitvoering van de "gewone" 232. Later zijn een aantal loks weer teruggebouwd naar de serie 232 9. En laten dat nou net de loks zijn die later voor Railion in ons land o.a. de staaltreinen reden. Op mijn baan trekt de R* 232 909 deze IC. (A-AR-B-B-B-B) . Moet kunnen toch?
Je vindt o.a. op de site van Nico Spilt 2 foto's van deze trein in Utrecht (Bij de rubriek "DR V300 Russenschreck").

M.vr.gr.           Ed Scholten


SCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2010, 16:31:56 »
Hallo allemaal,

De dienstuitvoering in Appeldoren is weer redelijk normaal. Zolang Utrecht bereikbaar is pendelen de Koplopers als vanouds weer tussen het oosten van het land en de randstad. Wel is de frequentie gehalveerd.
De werkzaamheden aan het perron hebben ondanks het winterweer niet stilgelegen.



Nog net voor de ergste sneeuwval is een grote hoeveelheid zand voor de verlenging van het perron aangevoerd en gelost. Na de verlenging moeten treinen van 7 bakken ICM of 6 rijtuigen plus lok langs het perron passen.



De samenwerking met de collega's van de VSM tijdens de nooddienstregeling was zo soepel verlopen, dat opnieuw hun hulp werd ingeroepen. En zo is hun 2400 nu druk in de weer met de lege zandwagens.
De constructie van de perronoverkapping bleek in een slechtere conditie dan gedacht en dus moest deze tijdelijk verwijderd worden. De reizigers zijn hier uiteraard niet erg blij mee, maar de komende dagen wordt er gelukkig weinig sneeuw verwacht.



De onderzijde van het perron is nog niet af. Zo wordt bijv. de dikte van de rand nog -optisch- verkleind. Waarom dan zo dik? Vanwege de stabiliteit!
Voor volgende reizen moet de "perronplaat" namelijk kunnen worden uitgewisseld, inclusief verlichting, overkapping, bankjes enz.
De perronwand zal in de huidige situatie bestaan uit de gebruikelijke betonnen elementen. Bij volgende reizen kan het ook een stenen muurtje zijn.

De volgende keer de verdere ontwikkelingen rond het perron. Het is nog steeds de bedoeling, het eilandperron in hoofdlijnen voor de Kerstdagen klaar te hebben. De aannemer doet zijn best en, ijs en weder dienende, zou dat best eens kunnen lukken.

M.vr.gr.     Ed S




SCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2010, 20:00:33 »
ONLANGS GESPOT ..... EN GEFOTOGRAFEERD  in Appeldoren .......



Totaal onverwacht, dus niet helmaal scherp!

M.vr.gr.   Ed S.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2010, 20:01:03 »
 (y)

Tinus.

SCO

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #26 Gepost op: 01 January 2011, 18:49:35 »
DE BESTE WENSEN VOOR 2011 ALLEMAAL!

Het nieuwe modelspoorjaar is voor de NL-rijders onder ons in elk geval al goed begonnen. Een BNLX-hondekop, GTW2/6, G1206 Portfeeders en ACTS-189 zijn de oogst van de eerste dag van het nieuwe jaar!

In Appeldoren was het de afgelopen week erg rustig. Er zijn nog maar enkele stille getuigen van de voorbije feestdagen.
Aannemer Spoormans heeft woord gehouden en het eilandperron in ruwbouw nog voor de Kerst opgeleverd. Dat leverde hem natuurlijk een fikse bonus op, die hij uiteraard meteen onder zijn personeel verdeelde, zodat iedereen tevreden naar huis kon om van zijn vrije dagen te genieten.





De overkapping is verlaagd en moet nog geschilderd worden. De dakbedekking wordt nog "vernederlandst".
Dat laatste geldt ook voor de spoorboom van het overpad. Het is de bedoeling dat deze voor andere "reizen" snel verwijderd kan worden (toegang tot perron via een tunnel) of vervangen door knipperlichten (beveiliging dienst-overpad).

In ieder geval staan de reizigers nu droog, hetgeen wel prettig is nu de dienstregeling is uitgedund en er de komende weken met kortere treinen wordt gereden.

  8)

De volgende update is gepland voor komend weekend. De goede voornemens zijn: verder bouwen aan het perron en de afronding van de TTA aan de Koploper (verlichting en doorkijk motorwagen). Maar misschien vind ik iets anders nog véél leuker. We zien wel.

M.vr.gr.    Ed S.


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
    • MCKmodelbouw
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #27 Gepost op: 01 January 2011, 19:58:04 »
Wat spook jij met die koploper uit waardoor de doorkijk er wel is??

Leuke baan heb je (y) Vooral het idee om verschillende jaartallen en plekken uit te beelden
vind ik een erg leuk en gedurfd idee. Ik blijf je volgen!
En ja wat wil je nog meer.. Midden in de huiskamer!!  :o ;D

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #28 Gepost op: 01 January 2011, 20:34:06 »
erg mooi zeg.
en dat in jou huiskamer.
mijn vrouw ziet me al aankomen.
alle gekheid op een stokje,het is en blijft apart en mooi.
gr.theo kersten
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #29 Gepost op: 01 January 2011, 20:45:46 »
Ik heb het mijn vrouw laten zien ze vondt het heel mooi,maar toen ik zei is ook leuk hier in de kamer. Toen keek ze heel bedenkelijk,en vroeg of ik al een logeer adres had.
groet Bram.