Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 23:49:35
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 23:34:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: Appeldoren, een reis door ruimte en tijd  (gelezen 29326 keer)

renew

• Offline Offline
Re:Appeldoren, een reis door ruimte en tijd
« Reactie #30 Gepost op: 01 January 2011, 21:04:24 »
De perronoverkapping is dat een ( aangepast) fabrieksmodel, zoja welk, of geheel zelfbouw? Ziet er mooi uit.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

SCO

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 January 2011, 23:46:51 »
@ Mathijn en anderen

Het Koploper-project

Degenen die in het bezit zijn van een *M/*T Koploper herkennen ongetwijfeld iets van onderstaand plaatje.

Vooral bij de Olympische is het contrast tussen verlichte ramen en het donkere motorcompartiment ronduit lelijk. En aangezien de verlichting meestal brandt - en fél! - begon ik me er steeds meer aan te ergeren. Dus vatte ik het plan op om:
a. de verlichting minder fel te maken.
b. te proberen zoveel mogelijk van die zwarte "motorkap" te verwijderen.

Zo kwam ik terecht op de site van Gert van Voorst. Die haalde het grootste deel van de motorafdekking weg en maakte een soort van zonwering bij de voorste ramen. Verder plaatste hij voorin een aantal ledjes. Dat was al veel beter!
Toch besloot ik het nog drastischer aan te pakken. Het voorlopige resultaat is dit:

Ik heb in de eerste plaats alle led-strips omgedraaid. Daardoor zie je niet meer alle leds apart branden en is het beeld gelijkmatig en daardoor rustiger. Helaas was het een erwtensoep-achtig licht door de groene kleur van de prints. Dus heb ik de prints afgeplakt met gewoon schilderstape. De lichtsterkte is een kwestie van smaak. Als je het licht wat te zwak vindt, kan je alu-folie in het dak plakken. Ik heb dat niet gedaan omdat ik het juist wat minder fel wilde hebben. Bij het grote voorbeeld is de zijwand tussen de ramen zwart en het glas getint. Bovendien zijn de stellen ook niet altijd brandschoon.
Doel 1 was dus bereikt: de verlichting brandde minder fel en daardoor was het contrast met de donkere ramen vooraan al minder!

Vervolgens heb ik de hele motorafdekking er afgesloopt. De motor heb ik net als het interieur rood geschilderd. Dit is het resultaat van opzij:

Je kijkt er redelijk doorheen, maar dit standpunt is natuurlijk extreem. Je ziet de print - met eronder het sleperomschakelrelais - die omlaag hangt omdat de decoder (nu bóvenop de print) te weinig ruimte onder het dak heeft. Aan de onderkant raakt het relais bijna de cardan. Ik ga de decoder dus door een exemplaar met kabel vervangen en dan onder de kop plaatsen. En tot slot komen er dan op de print nog 2 ledjes. Maar voorlopig ziet het er dus zó uit:

Dus: motor rood maken, daardoor loopt het interieur schijnbaar door. Als er voorin nog 2 ledjes zitten wordt het voorste balkon ook uitgelicht. De balkons en binnenwandjes heb ik lichtgrijs geverfd. Misschien niet allemaal 100 % conform de werkelijkheid, maar ik vind het een hele verbetering van dit toch al fraaie stel.

Ik zit nog wel met een paar vragen. Ik heb al gezocht in de koploper-draadjes in dit forum en bij de "buren" maar misschien kan een van jullie me verder helpen:

1. Welke contacten van de stroomvoerende koppeling zijn van de binnenverlichting? (i.v.m. aansluiten van extra leds).
2. Hoe kan ik het relais overbruggen en is het eventueel helemaal te verwijderen zonder de print te kraken? (i.v.m. ruimte)

M.vr.gr.   Ed S

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #32 Gepost op: 02 January 2011, 02:11:18 »
Hallo Ed,

Het relais wordt alleen gebruikt voor de omschakeling van de sleper. Als je digitaal, en of automatisch rijdt en de keuze van de sleper onbelangrijk is (Koploper i.c.m. massa kontakt) kun je de het relais en de hele mikmak er uit slopen. Heb je geen belang bij het (waardeloze) geluid, of gebruik je een lokpilot\loksound decoder, kan kan dat hulp printje in de overloop ook weg gehaald worden.
Als ik mij niet vergis, is het schakeldiagram van het relais aangegeven op de bovenkant van t relais. Je kan het relais er uit solderen en vervangen door draadbruggen. Als extra voordeel is de kop alleen te rijden (in twee richtingen) en heb je nooit meer programeerproblemen met de koploper.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

SCO

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 02 January 2011, 15:39:11 »
@ Jan-Peter
Bedankt voor je snelle reactie.  (y) Even moed verzamelen en dan ga ik het relais te lijf. De geluidsmodule had ik al verwijderd. Die ga ik ooit nog wel eens gebruiken, bijv. in een diesellok of vast ingebouwd bij een overweg. Het typhoongeluid vind ik namelijk wél bruikbaar (alleen veel te hard). Maar dat wordt pas actueel als ik met de zij-/ museumlijn begin.

@ René
De basis vormen 3 Faller-perrons nr 181. Ik vond het model nogal hoog op zijn poten staan, zéker bij de Nederlandse perronhoogte. Dus heb ik de poten zo'n 1,5 cm ingekort. Bijkomend voordeel vind ik dat het perron daardoor breder lijkt.
De tierlantijnen aan de kopzijde heb ik weggehaald. De dakstructuur - golfplaten? - ga ik nog veranderen. Ook denk ik erover om de zijkant wit / lichtgrijs te schilderen. Daarvoor moet ik nog wat in fotoboeken spitten.

@ Bram en Theo
Ik besef dat ik enorm bof, dat het in de woonkamer kan. Eerder in dit draadje heb ik al aangegeven, dat er natuurlijk allerlei onderhandelingen aan vooraf gingen. Wat meespeelde is, dat we eigenlijk geen andere ruimte hebben, die groot genoeg én beschikbaar is.
Als er bezoek is, laat ik soms de baan aanstaan. Er is dan een beperkt automatisch treinverkeer, bij voorkeur met verlichte treinen, en natuurlijk met lage snelheid, zo'n 40 km/u.
Om de paar minuten komt de ICE dan voorbij "sukkelen", afgewisseld door de Koplopers, die af en toe in het station stoppen (wachttijd ca 40 sec.). Maar er gebeurt ook soms minuten lang niets.
Al meerdere malen kreeg ik van het bezoek te horen, dat het geluid niet als storend werd ervaren, maar juist aangenaam en zelfs rustgevend was.  :) :)

M.vr.gr.    Ed S

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 03 January 2011, 18:02:40 »
Al meerdere malen kreeg ik van het bezoek te horen, dat het geluid niet als storend werd ervaren, maar juist aangenaam en zelfs rustgevend was.  :) :)

Hoor ik daar een nieuwe therapie vorm ;D ;D

SCO

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 03 January 2011, 19:29:18 »
@ Overlord

Yes!!  ;D

Ik heb het natuurlijk wel eerst op mezelf uitgeprobeerd. Heerlijk, vooral na een zware dag.
Verstand op nul, baan aan, Koploper aan en relaxen maar. Het is een echte "Wellness-therapie".
Dat laatste bracht me op het idee, een joint-venture met de zonnebank om de hoek te sluiten.
Terwijl de dames bruinen, kunnen de heren zich laven aan deze weldadige ervaring.
(Omgekeerd mag trouwens ook  8))

M.vr.gr.   Ed

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 03 January 2011, 20:46:56 »
Sjonnie: "Sil, Sil, wat is dit?"
Sil: "Dat is een spoorboekje Sjonnie!"
Sjonnie: "Ja maar hoezo"
Sil: "Dan weet je wanneer je mij weer onder de zonnebank vandaan kan halen"
Sjonnie: "Kan ik dan nu ??"

;D ;D ;D (y) (y)

SCO

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2011, 16:12:26 »
Waar waren we gebleven?

De vorige keer stond de koploper aan de kant. Wel, dat staat hij nog steeds. Ik was van plan de decoder door een LoPi met kabel te vervangen. Maar het is een 21-pins interface en ik heb daarvoor nog geen decoder met draden kunnen vinden. Misschien bestaan er verloopstekkers, maar past die dan wél onder het dak? Wordt dus vervolgd.
Hieronder zie je hem nog eens met zijn eigen stuurstand.

Dan het perron. De kolommen zijn geschilderd en de dakrand is "wittig". Met de dakbedekking ben ik nog wat aan het experimenteren. Die komt sowieso pas later aan de beurt want er moeten nog bovenleidingmasten doorheen. Ik had op Houten wat CTA-bakken willen halen, maar dat lukte niet. Niet erg, want zolang NS en ProRail ruziën over de vraag wie de informatie mag leveren zouden de reizigers er toch niet veel mee opschieten.

Aan de linkerkant is het perron maximaal verlengd. Is het niet opvallend, hoe fris het nieuwe tegelwerk afsteekt tegen het bestaande? Op de achtergrond zie je een aantal projecten, die intussen worden opgestart met het oog op volgende reizen.

Verder is een begin gemaakt met de voorbereiding van de voetgangerstunnel. Ik heb wat moeite met de bijgeleverde trappen van *F.  Als je die afdaalt kom je namelijk niet zo ver. Op het plaatje zie je de linker trap "in wording", de rechter is met een opvulstukje afgedekt. Voor reis 1 is nog geen tunnel voorzien, maar met het oog op latere reizen wordt er wel vast enig voorwerk gedaan.

Tot slot de plannen voor de komende week: ICM - PBA - "Hausbahnsteig" - en aan onzichtbare activiteiten: het aansluiten van enkele wissels. Er zijn er pas 5 aangesloten, dus ik kan nog even vooruit. Tot slot het verhelpen van vreemde kontaktproblemen op enkele plaatsen van de baan (niet eens wissels!). 
De volgende update is komend weekend.

M.vr.gr.    Ed S.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2011, 21:59:54 »
Ed,

Bedoel je met contactproblemen dat je bezetmeldingen krijgt?
Ik heb dat ook meegemaakt met het balasten, soms zorgt dat ervoor dat er een extra bezetmelding gemaakt wordt. Heel erg vervelend om te achterhalen waar dit gebeurd.

SCO

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 11 January 2011, 12:03:08 »
@ Overlord

Het probleem is dat sommige loks op bepaalde gedeelten van de baan (geen wissels!) tot wel vijf keer stoppen, terwijl andere loks gewoon doorrijden. Koploper geeft correct aan dat er loks "ten onrechte stilstaan". Op dit moment hebben vooral M* 23, 64 en R* 1000 er veel last van. Het rare is dan weer dat die loks op de rest van de baan geen enkel probleem hebben.
Poetsen / schoonmaken heeft niet geholpen.

M.vr.gr.    Ed S

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 13 January 2011, 08:32:22 »
Hee dat is vervelend!
Zou het dan toch te maken hebben met de stroomafname van die specifike locs op dat deel van de baan?
Kan je op je baanplan aangeven waar dit precies plaatsvindt?

SCO

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 13 January 2011, 11:38:23 »
Hoi Paul (Overlord),

Het probleem doet zich voor in blok 20 (rechter uitrit "gele" opstelsporen, K-rail R2) en 22 (rechter uitrit Appeldoren, R5/6).
Zoals gezegd: de wissels zijn niet het probleem. Kijk bijv. eens op het 5e plaatje van mijn laatste posting. De 64 staat meestal op het spoor waar je nu de Koploper ziet. Hij/zij rijdt dus eerst zonder problemen over 4 wissels en in de volgende 180 bocht is het mis. Hetzelfde verhaal in de andere bocht. Daarna gaat het weer goed.
De overeenkomst tussen de loks is, dat het geen loks op draaistellen zijn. Ik ga dus eerst maar eens een paar andere stoomloks uit de kast halen. Kijken hoe die reageren. Ik hoop wel dat het probleem snel wordt opgelost anders voorzie ik ernstige problemen tijdens het komend rijseizoen van de museumspoorlijn.

M.vr.gr.   Ed S.

P.S. Voor de geïnteresseerde meelezers/ -denkers: Het baanplan staat in antwoord 12 (9 december). Ik zal het trouwens door een beter exemplaar vervangen.

SCO

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 13 January 2011, 12:46:42 »
*** LAATSTE NIEUWS!!! ***

Uit de "Appeldorensche Courant"

Van onze verslaggever:
Aan het begin van de middag arriveerden in Appeldoren enkele treinstellen van de Stoomstichting in Rotterdam. Aangezien de motor van hun lokomotief nog koud was, werd deze gesleept door een diesellokomotief van de VSM. Het ligt in de bedoeling om de komende dagen proefritten op het traject Appeldoren - Duitse grens uit te voeren naar aanleiding van regelmatig optredende tractieproblemen bij sommige treinen, zo blijkt uit documenten, waarover onze redactie beschikt.
Een zegsman van ProRail meldde er alle vertrouwen in te hebben dat de problemen snel opgelost zouden worden, maar dat niet uit te sluiten viel, dat het probleem werd veroorzaakt door het betrokken materieel. Daarom heeft de Stoomstichting besloten, om toch maar haar eigen catering mee te nemen.
Omdat het transport niet op Somda gemeld was, waren er maar weinig fotografen op de been. De veiligheid op het spoor is dus op geen enkel moment in het geding geweest, aldus een woordvoerder van de Politieregio Appeldoren-Zuid.

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 18 January 2011, 16:27:03 »
Hoi Ed,

Rails is ook aan de binnenkant schoon zodat stroomafname onder druk wel goed kan geschieden?

Paul

SCO

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 21 January 2011, 17:53:28 »
Hallo allemaal,

De laatste keer kondigde ik aan dat de plannen waren: ICM, PBA en Hausbahnsteig. Welnu, aan PBA wordt nog gewerkt, op het 1e perron wordt nog gestudeerd en ICM? Om te voorkomen, dat er wordt geroepen van "Daar heb je hém weer met zijn Koplopers" wil ik dit keer volstaan met de mededeling dat ik vanmiddag de kap van de motorwagen per ongeluk op het onderstel van de stuurstand heb gezet.

De contactproblemen zijn nog steeds niet opgelost. De proefritten met de SSN 01 10 konden geen doorgang vinden omdat de lok volkomen "dood" bleek. De SSN-ploeg mompelde bedremmeld, dat ze zich niet kon herinneren dat de lok defect was, stamelde wat vage excuses en keerde onverrichter zake terug naar huis.
De tip van Overlord om ook eens naar de zijkant van de rails te kijken, bracht ook geen soelaas. Meer loks bleken problemen te hebben, zoals de R* 1100 en 2400.
In elk geval was Appeldoren de afgelopen dagen voor toevallige spotters een eldorado. Een bonte verzameling loks uit allerlei tijdperken maakte zijn opwachting. En zo gebeurde het volgende:

Woensdag werd ..... MaK-dag !

Dat zit zo: Tegenwoordig probeer ik bepaalde onderhouds- of verbeter-acties in één keer uit te voeren bij een hele serie / lok-"familie". De MaK's van M*/T* vind ik er goed uitzien, ze lopen mooi, alleen die draaistellen!...  En verder is het verfwerk niet kompleet. Mijn recept: men neme 1 potlood, een stukje railbedding, enkele potjes verf en natuurlijk de bewuste loks ..... Het resultaat volgt dit weekend.

M.vr.gr.      Ed S